Kompressor-manko
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
- lydonen
- Pro Member Silver
- Innlegg: 1197
- Registrert: 25 apr 2004, 12:34
- Sted: vadsø
- Kontakt:
Re: Kompressor-manko
Ja det må du bare prøve. Dette er forholdsvis vanlig på mange typer rock, pop og funk. Og disco for den saks skyld.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Re: Kompressor-manko
Mats skrev:Hey!
Skal kjøre lyd for et band med slik besetning:
Trommer (kick, skarp, tre tammer, ride, to crash og hi-hat)
Bass
To gitarer
4 vokal
Jeg har et problem.. Har kun tre kompressorer m/gatefunksjon , med to kanaler hver. Altså seks kanaler. Og jeg skulle gjerne kjørt kompressor på alle 4 vokalene, tammene, kick og bass. Men da må jeg ha 9 kanaler. Funker det å kjøre alle fire vokal-linjene inn i en subgruppe og kjøre en kompressor inn i group insert. Da får jeg ikke stilt kompressoren på hver vokal, men det er jo tross alt leadvokalen som er viktigst her.
Noen som har noen andre forslag?
Er det kanskje bedre å drite i å ha kompressor på tammene?
Her ville jeg ha gjort følgende som jeg har best erfaring med.
1. Comp / gate på basstromme. Komprimere litt og gate litt. Komprimere litt gjør at den låter mye fastere samt gate.
2. Comp / gate på de tammene som det trengs på ( etterklang osv .. ) ( normalt på de to dypeste.)
3. Comp på bass
4. 2x comp på vokal ( gruppeinsert ) slik at man kan panne vokalen (rute til 2 grupper ex 7 og 8 )
Dette burde i og for seg holde og du har kontroll på nivåer som er mest essensielt.
Men husk at ulike typer crompressorer har ulike egenskaper så man bør være litt bevisst på hvilke typer compresorer man bruker til de ulike instrumenter. Selv bruker jeg hvis jeg skrur analogt alltid flere Alesis 3630 på rytmeseksjonen. Mulig det er mange som fnyser av den boksen, men faktum er at de låter sinnsykt kult på trommer og bass. Man får en bunn som er sinsykt tight og dyp uten at den blir svulstig... og jeg har vært borti ulike DBX ting som ikke har fungert på samme måte, men alt har som sagt med vane å gjøre ..


-
- Newbie
- Innlegg: 17
- Registrert: 30 jul 2007, 15:51
Re: Kompressor-manko
lydonen skrev:les deg opp først:
http://www.record-producer.com/learn.cfm?a=3509
Bra artikkel!
- Rune Skramstad
- Active Member
- Innlegg: 156
- Registrert: 26 aug 2006, 01:27
- Kontakt:
Re: Kompressor-manko
Informativ artikkel den om komprimering av trommer, moro å få litt fakta som forklarer:)
Når jeg skrur lyd for erfarne musikere på et anlegg med skikkelig dynamikk og headrom (feks de store hornene på Møllafestivalen) prøver jeg så langt det lar seg gjøre å droppe alt som kan droppes av kompressorer, gater og EQer (bortsett fra HP filtrene på stripene da). Ved å bruke litt ekstra tid på å plassere mikrofoner (gjerne så få som overhodet mulig), og å mikse veldig aktivt for å få riktig balanse mellom instrumentene føler jeg meg mye mer komfortabel med totallyden som kommer ut av anlegget enn når jeg feks bruker ti kompressoer, fem gater og masse grafisk EQ på FoH. Har flere ganger i klubbsammenheng også nappet ut FOH EQen og kompressorene og fått en aha opplevelse.
Regner med flere har opplevd noe liknende, og kom også over en artikkel på Lenard audio sine sider som forklarer noe: http://www.lenardaudio.com/education/09_mix.html
Syntes starten av artikkelen "The Subjective Craft of mixing is mastered by knowing when to leave the knobs alone" oppsummerer mye av det jeg har opplevd de gangene jeg har vært veldig fornøyd med lyden......må rett og slett bli litt mindre klåfingret skjønner jeg...hehe
Earthworks har et tre mikrofoners sett for trommer der tre målemikker tar opp hele settet, den du putter i basstromma har på seg et dempeledd og de andre to plasseres som overheads. Krever jo en del testing før man får jevn lyd i hele settet, men vil tro at et slikt oppsett kan brukes uten inserts.
Noen som har prøvd dette eller en tilsvarende løsning?
Testet en gang med en overhead og en basstrommemik, og det fungerte veldig bra. Trommisen satt da helt innat bakveggen, så jeg plasserte overhead mikken en halv cm fra veggen rett over hodet på trommisen. Brukte en goldline målemikk med omni karakteristikk som overhead og en Beta 91 i basstromma.
Når jeg skrur lyd for erfarne musikere på et anlegg med skikkelig dynamikk og headrom (feks de store hornene på Møllafestivalen) prøver jeg så langt det lar seg gjøre å droppe alt som kan droppes av kompressorer, gater og EQer (bortsett fra HP filtrene på stripene da). Ved å bruke litt ekstra tid på å plassere mikrofoner (gjerne så få som overhodet mulig), og å mikse veldig aktivt for å få riktig balanse mellom instrumentene føler jeg meg mye mer komfortabel med totallyden som kommer ut av anlegget enn når jeg feks bruker ti kompressoer, fem gater og masse grafisk EQ på FoH. Har flere ganger i klubbsammenheng også nappet ut FOH EQen og kompressorene og fått en aha opplevelse.
Regner med flere har opplevd noe liknende, og kom også over en artikkel på Lenard audio sine sider som forklarer noe: http://www.lenardaudio.com/education/09_mix.html
Syntes starten av artikkelen "The Subjective Craft of mixing is mastered by knowing when to leave the knobs alone" oppsummerer mye av det jeg har opplevd de gangene jeg har vært veldig fornøyd med lyden......må rett og slett bli litt mindre klåfingret skjønner jeg...hehe
Earthworks har et tre mikrofoners sett for trommer der tre målemikker tar opp hele settet, den du putter i basstromma har på seg et dempeledd og de andre to plasseres som overheads. Krever jo en del testing før man får jevn lyd i hele settet, men vil tro at et slikt oppsett kan brukes uten inserts.
Noen som har prøvd dette eller en tilsvarende løsning?
Testet en gang med en overhead og en basstrommemik, og det fungerte veldig bra. Trommisen satt da helt innat bakveggen, så jeg plasserte overhead mikken en halv cm fra veggen rett over hodet på trommisen. Brukte en goldline målemikk med omni karakteristikk som overhead og en Beta 91 i basstromma.
The speakers were made more efficient by hornloading.
- TorjeG
- Active Member
- Innlegg: 83
- Registrert: 06 aug 2005, 19:21
- Sted: Tromsø
- Kontakt:
Re: Kompressor-manko
Er veldig enig med Rune her.
Etter å ha jobbet mye i studio det siste året har jeg fått sjansen til å virkelig høre nøye etter hvor mye galt en billigere kompressor, eks dbx 1066 kan gjøre.
Live har jeg da nesten helt sluttet å benytte meg av kompressorer, og det er veldig befriende!
Etter å ha jobbet mye i studio det siste året har jeg fått sjansen til å virkelig høre nøye etter hvor mye galt en billigere kompressor, eks dbx 1066 kan gjøre.
Live har jeg da nesten helt sluttet å benytte meg av kompressorer, og det er veldig befriende!

Torje Helland Graff
Lydproduksjon Tromsø
Lydproduksjon Tromsø
- Mats
- Active Member
- Innlegg: 157
- Registrert: 07 mai 2008, 13:27
- Sted: Ørje
- Kontakt:
Re: Kompressor-manko
Cluet er vel å ikke bruke det med mindre man må. Skal jo som regel være et hjelpemiddel og ikke en effekt. Har man med proffe musikere å gjøre som vet hva dynamikk er, og vokalister med god mikrofonteknikk så er det ikke alltid nødvendig med kompressor i det hele tatt.
Mats Raknerud
Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Re: Kompressor-manko
Man kan kjøpe inn noen Alesis 3630 som i sin tid ble erstattet av DBX 160
De låter kult og på trommer får man superfet lyd
http://www.multima.no/default.aspx?id=176
billig er den og ...
De låter kult og på trommer får man superfet lyd

http://www.multima.no/default.aspx?id=176
billig er den og ...
