Jeg fant litt ledig plass i låven "te ann far" som ikke var planlagt brukt til noe de neste 50 åra.

-

-

-

-

-
Sånn så det ut før jeg begynte å bygge..
Røft og tøft, sånn som det er i gamle låver.
Jeg vil forsøke å beholde så mye av det som mulig da det gir en veldig god atmosfære.
Den ene kortveggen vil jeg isolere fra utsiden og beholde bordveggen på innsiden. Det blir isolasjon mellom bjelkene i taket, avrettningsplanker og 2 lag gips. Dette vil da bli 4cm lavere enn takbjelkene i dag. De grove støttebjelkene vil alikevel stå igjen rå og ubehandlet.
-
Jeg vil dele opp rommet i 3. 1/4 til kontrollrom, 1/4 til poptrommer/vokal/gitar amp og 2/4 til vanlig opptaksrom.
-

-
Ett lass gips og 2x4" (i dag heter det vel egentlig fireåtte-niseks.)
-

-
Ett stykk vellykket løft med truck hvor de beste bremsene var revers...
-

-
Kortveggen på baksiden før jeg tetter og forsterker den med gips.
-

-
Slik ble veggen etter tetting og forsterkning. Neste skritt er å lekte ut og legge i isolasjon.
Veggen vil bli avsluttet med 1 lag gips og 1 lag OSB (presset trefiber).
-
Jeg bruker samme taktikk som jeg bruker på kortveggen i taket.
-

-

-

-
Trommene er seffis allerede oppe. Det er viktig å ha noen gode avBREKK når man blir lei gips, skruer og støv.
Det er også svært fascinerende og høre akustikken i lokalet forandre seg.
-
15.08.2008: Det var alt for denne gang. Håper å få jobbet litt mer på studio til neste helg, denne uka og helga er det kun nattevakter på jobb som gjelder.
-
Er ferdig med 2 lag gips i kontrollrommet og har så vidt begynt å sparkle litt. Men mye igjen på baksiden. Håper å få trukket strømmen og satt opp alle kontakter før jeg bygger andre siden av veggen. Da jeg skal trekke strømmen i midten er det ingen fare for å skru i trekkerør osv.

Før jeg starter på stenderverket for den andre siden av veggen skjærer jeg hull til vindu for kontrollrommet.

Dette representerer en minepæl for meg personlig. Endelig ligner det på et rom!

Slik er bunnsvilla for de doble veggene.
Forskjellige dimmensjoner slik at jeg er sikker på at de ikke får samme resonansefrekvens.

Litt langt i mellom bildene. men her har jeg begynt på stenderverket for andre siden av veggen, trukket strømtilførsel igjennom taket, satt opp kontakter i kontrollrommet og trukket trekkerør.

Her er baksiden av bryterpanelet for lys. Det blir 2 trippelbrytere, altså 2 brytere for hvert rom. 1x3 for grunnbelysning og 1x3 for effektbelysning.
Stemning er svært viktig i et lydstudio

2 sett strømkurser også. En datakurs (nederst), for datamaskiner (daah), kjøleskap, lamper, skjermer, osv osv. og en lydkurs for mic-pres, gitarforsterkere, osv osv.

Innstøpning av kontakter. Dette ser brutalt ut, men er svært effektivt. etter at kobblingsboksene er montert i veggen legger jeg i isolasjon, som er tilskjært. Så forskaler jeg med papp som er smurt inn i gipsstøv for så å sprøyte vanlig byggskum bak. Ikke pent, men effektivt og billig.

RuneW sin metode var mye penere og mer omfattende, men hadde tatt for lang tid for meg.

22.12.08