Antall bunn vs antall topp
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
-
- Active Member
- Innlegg: 156
- Registrert: 01 mar 2008, 00:41
- Sted: Rakkestad
- Kontakt:
Re: Antall bunn vs antall topp
Dette med å påberope seg litt drøye lydtrykk fra suber er jo ikke noe unikt da. For eksempel JBL sin Vertec dobbel 18". Den er oppgitt til 140dB max SPL og skal være brukbar ned til 32Hz, da minus 10dB om man med rette kan snakke om 140dB SPL for når det tross alt er snakk om 130. Det skulle jo imidlertid bety minst 8000W for å oppnå dette lydtrykket. Imidlertid skulle det tilsi en linear slaglengde på 32mm en vei, altså 64mm p-p.
Det er fult mulig å lage et slikt element, men den aktuelle JBL-suben bruker 2258H, som har en linear slaglengde på mer normale 8mm. For å holde seg innenfor max slaglengde skal altså max effekt være 800W samlet for de to elementene. Dette gir referanse SPL på 124dB pr element, eller 130dB totalt. Ved 32Hz er dette alså 120dB og ikke 140.
Jeg har vanskelig for å finne en produsent som ikke gjør dette, graden varierer selvsagt, men det er temmelig unyttig å sammenlikne suber basert på produsentens oppgitte data, spesielt sett i lyset av at graden av avvik varierer fra produsent til produsent.
Det er fult mulig å lage et slikt element, men den aktuelle JBL-suben bruker 2258H, som har en linear slaglengde på mer normale 8mm. For å holde seg innenfor max slaglengde skal altså max effekt være 800W samlet for de to elementene. Dette gir referanse SPL på 124dB pr element, eller 130dB totalt. Ved 32Hz er dette alså 120dB og ikke 140.
Jeg har vanskelig for å finne en produsent som ikke gjør dette, graden varierer selvsagt, men det er temmelig unyttig å sammenlikne suber basert på produsentens oppgitte data, spesielt sett i lyset av at graden av avvik varierer fra produsent til produsent.
MVH
Jørn Rune Kviserud
Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Jørn Rune Kviserud
Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
-
- Pro Member Gold
- Innlegg: 1208
- Registrert: 07 mar 2004, 16:03
Re: Antall bunn vs antall topp
Det er litt morsomt å etterprøve produsentenes oppgitte data, spesielt for max spl. Det er svært skjelden det stemmer. Eaw SB1000 og Eaw SB850z(siste utgave) er oppgitt til samme max spl, men SB850z parkerer SB1000 når du begynner å teste.
-
- Active Member
- Innlegg: 270
- Registrert: 01 mar 2008, 02:32
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Re: Antall bunn vs antall topp
De jukser nok litt under målingene. Måler toppkasser som halfspace og setter vel brått basserne som "corner loaded" også. DA blir det bra målingerSnickers-is skrev:Dette med å påberope seg litt drøye lydtrykk fra suber er jo ikke noe unikt da. For eksempel JBL sin Vertec dobbel 18". Den er oppgitt til 140dB max SPL og skal være brukbar ned til 32Hz, da minus 10dB om man med rette kan snakke om 140dB SPL for når det tross alt er snakk om 130. Det skulle jo imidlertid bety minst 8000W for å oppnå dette lydtrykket. Imidlertid skulle det tilsi en linear slaglengde på 32mm en vei, altså 64mm p-p.
Det er fult mulig å lage et slikt element, men den aktuelle JBL-suben bruker 2258H, som har en linear slaglengde på mer normale 8mm. For å holde seg innenfor max slaglengde skal altså max effekt være 800W samlet for de to elementene. Dette gir referanse SPL på 124dB pr element, eller 130dB totalt. Ved 32Hz er dette alså 120dB og ikke 140.
Jeg har vanskelig for å finne en produsent som ikke gjør dette, graden varierer selvsagt, men det er temmelig unyttig å sammenlikne suber basert på produsentens oppgitte data, spesielt sett i lyset av at graden av avvik varierer fra produsent til produsent.

-
- Active Member
- Innlegg: 156
- Registrert: 01 mar 2008, 00:41
- Sted: Rakkestad
- Kontakt:
Re: Antall bunn vs antall topp
Saken med basser er vel termisk power handling og følsomhet, så hopper de glatt over det at luften faktisk også skal flyttes for at det skal bli lyd.
MVH
Jørn Rune Kviserud
Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Jørn Rune Kviserud
Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Re: Antall bunn vs antall topp
Snickers-is skrev:Saken med basser er vel termisk power handling og følsomhet, så hopper de glatt over det at luften faktisk også skal flyttes for at det skal bli lyd.
En sub jeg synes spiller godt og samtidig er hard og fast nok i lyden er Turbosound TSW721
Passer veldig bra til Hiphop og annen elektronisk musikk.
-
- Active Member
- Innlegg: 270
- Registrert: 01 mar 2008, 02:32
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Re: Antall bunn vs antall topp
Blir veldig annerledes på hornkasser da. Throat area, compressionratio osv osv. bla bla bla. Elementet med 91dB følsomhet kan i en hornkasse ende på 101 f.eks.Snickers-is skrev:Saken med basser er vel termisk power handling og følsomhet, så hopper de glatt over det at luften faktisk også skal flyttes for at det skal bli lyd.
Hvordan ligger du ann med kunnskap om hornkasser osv Snickers? Jeg vet ikke hvor mye du har jobbet med det.
-
- Active Member
- Innlegg: 156
- Registrert: 01 mar 2008, 00:41
- Sted: Rakkestad
- Kontakt:
Re: Antall bunn vs antall topp
Jeg har jobbet en del med horn. Min konklusjon er at hornets følsomhet kan summeres i to kategorier, den ene er resonansskapt forsterkning, den andre er beamwidth. Ved lave frekvenser er det nesten utelukkende beamwidth som bestemmer on axis følsomhet. Om man har en effektiv beamwidth på rundt 100 grader så er det nesten umulig å få noe særlig mer enn 10dB forsterkning. Den horntypen som brukes mest i bassløsninger gir ganske planare bølger og er derfor svært gunstig å stacke. Med planare bølger gir ikke en hornkasse mer enn en bassreflekskasse om den ikke har vesentlig større åpning enn arealet av bassporter og elementer.
Jeg har jo forøvrig konstruert denne:

Fronten ender i to glassvanger. Disse er en del av et stort horn i front. Arealet er ca 1,7kvm og knekkfrekvensen er ca 135Hz. Den gir omkring 120 grader spredning med ganske sirkulære blølger både vertikalt og horisontalt (bueformen står i forhold til høyden på kassa). Knekkfrekvensen er ikke veldig definert, men ved 80Hz begynner effekten av hornet å bli ganske liten. Det er vel ikke usannsynlig at denne kassa er på størrelse med 2 stk 21" basskasser stablet på hverandre. Man er med andre ord avhengig av en viss grad av resonansoppførsel for å kunne oppnå en økning i lydtrykk ift et baffelmontert element. Det kan man ikke få til ved lave frekvenser uten ekstremt lange horn så man er avhengig av arealstacking for å oppnå de helt store lydtrykkene nedover i frekvens.
Det er totalt 7 horn i den konstruksjonen. Med tanke på at de to største "tallerkenene" klarer seg fint alene ned til ca 370Hz, mens de to store hornene må stackes for å oppnå areal nok til å klare 135Hz, så sier det litt om behovet for effektivt areal for å få en effektiv flate ved lave frekvenser. Hornene i denne konstruksjonen er altså helt resonansfrie, så resonansfrie at selv ikke diffraksjoner spiller inn. 8-tommerne som driver det store hornet sitter tett mot midten for å gi maksimal kobling vertikalt.
Det jeg mener med ovenstående er at koblingen mellom hornene er helt avgjørende. De to store tallerkenene kobler seg ikke sammen i særlig grad. Når den ene slåes av reduseres lydtrykket med ca 6dB, og that's it. Slår du av den ene 8-tommeren faller lydtrykket med 6dB, men knekkfrekvensen flytter seg også med nesten en halv oktav. De to halvdelene er halvsfæriske (vertikalt), og de to driverne sitter så nær midten at bølgene er nesten plane helt mot midten, men ellers danner en generelt sfærisk bølgefront vertikalt.
De etter min mening tre største fordelene med horn ved lave frekvenser er begge i praksis som oftest knyttet til stacking:
- Koblingen mellom flere hornmoduler som har praktisk talt 100% arealutnyttelse av kassens front kan bli veldig god.
- Hornfronten kan gjøres veldig stor, noe som gir høyere SPL pr element ved lave frekvenser ved bruk av ferre moduler.
- Ved korrekt utforming blir bølgefronten ved så lave frekvenser ganske planar. Det gir noe bedre kobling mellom moduler enn bassreflekskasser, men her er ikke forskjellen enorm.
Om du er interessert i horn så har jeg sett to helt overlegne artikler i løpet av min "karriere". Den ene er en artikkel fra hifi og elektronikk rundt 1978. Den andre er en artikkelserie fra de siste numrene av AudioXpress. Førstnevnte artikkel handler i stor grad om grunnleggende hornmatematikk, sånn som virkningsgrad vs areal, beregning av throat og hornlengde. Demping og beregning av gunstige piperesonanser er også tema i den artikkelen. AudioXpress tar for seg filosofiene til en rekke konstruktører opp gjennom tidene. For eksempel er det et eget avsnitt om multicellhorn (les den, og du vil forstå ideen bak Turbosound sine "sugerørhorn".), om koniske waveguider (Lecleac), exponensial, sfæriske horn (Avantgarde), Tractrix (Klipsch) osv. Det er noe utvidet matematikk rundt horn og det står greit forklart om fordeler, ulemper, filosofien bak og hvorvidt teoriene førte frem.
Jeg har jo forøvrig konstruert denne:

Fronten ender i to glassvanger. Disse er en del av et stort horn i front. Arealet er ca 1,7kvm og knekkfrekvensen er ca 135Hz. Den gir omkring 120 grader spredning med ganske sirkulære blølger både vertikalt og horisontalt (bueformen står i forhold til høyden på kassa). Knekkfrekvensen er ikke veldig definert, men ved 80Hz begynner effekten av hornet å bli ganske liten. Det er vel ikke usannsynlig at denne kassa er på størrelse med 2 stk 21" basskasser stablet på hverandre. Man er med andre ord avhengig av en viss grad av resonansoppførsel for å kunne oppnå en økning i lydtrykk ift et baffelmontert element. Det kan man ikke få til ved lave frekvenser uten ekstremt lange horn så man er avhengig av arealstacking for å oppnå de helt store lydtrykkene nedover i frekvens.
Det er totalt 7 horn i den konstruksjonen. Med tanke på at de to største "tallerkenene" klarer seg fint alene ned til ca 370Hz, mens de to store hornene må stackes for å oppnå areal nok til å klare 135Hz, så sier det litt om behovet for effektivt areal for å få en effektiv flate ved lave frekvenser. Hornene i denne konstruksjonen er altså helt resonansfrie, så resonansfrie at selv ikke diffraksjoner spiller inn. 8-tommerne som driver det store hornet sitter tett mot midten for å gi maksimal kobling vertikalt.
Det jeg mener med ovenstående er at koblingen mellom hornene er helt avgjørende. De to store tallerkenene kobler seg ikke sammen i særlig grad. Når den ene slåes av reduseres lydtrykket med ca 6dB, og that's it. Slår du av den ene 8-tommeren faller lydtrykket med 6dB, men knekkfrekvensen flytter seg også med nesten en halv oktav. De to halvdelene er halvsfæriske (vertikalt), og de to driverne sitter så nær midten at bølgene er nesten plane helt mot midten, men ellers danner en generelt sfærisk bølgefront vertikalt.
De etter min mening tre største fordelene med horn ved lave frekvenser er begge i praksis som oftest knyttet til stacking:
- Koblingen mellom flere hornmoduler som har praktisk talt 100% arealutnyttelse av kassens front kan bli veldig god.
- Hornfronten kan gjøres veldig stor, noe som gir høyere SPL pr element ved lave frekvenser ved bruk av ferre moduler.
- Ved korrekt utforming blir bølgefronten ved så lave frekvenser ganske planar. Det gir noe bedre kobling mellom moduler enn bassreflekskasser, men her er ikke forskjellen enorm.
Om du er interessert i horn så har jeg sett to helt overlegne artikler i løpet av min "karriere". Den ene er en artikkel fra hifi og elektronikk rundt 1978. Den andre er en artikkelserie fra de siste numrene av AudioXpress. Førstnevnte artikkel handler i stor grad om grunnleggende hornmatematikk, sånn som virkningsgrad vs areal, beregning av throat og hornlengde. Demping og beregning av gunstige piperesonanser er også tema i den artikkelen. AudioXpress tar for seg filosofiene til en rekke konstruktører opp gjennom tidene. For eksempel er det et eget avsnitt om multicellhorn (les den, og du vil forstå ideen bak Turbosound sine "sugerørhorn".), om koniske waveguider (Lecleac), exponensial, sfæriske horn (Avantgarde), Tractrix (Klipsch) osv. Det er noe utvidet matematikk rundt horn og det står greit forklart om fordeler, ulemper, filosofien bak og hvorvidt teoriene førte frem.
MVH
Jørn Rune Kviserud
Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Jørn Rune Kviserud
Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
- Rune Skramstad
- Active Member
- Innlegg: 156
- Registrert: 26 aug 2006, 01:27
- Kontakt:
Re: Antall bunn vs antall topp
Stilig hornsystem, flott utførelse
Knallmoro med slike prosjekter, så har noen spørsmål:
Er det en slags D'Appolito konfigurasjon med horn?
Hva er øvre delefrekvens på tallerknene som spiller ned til 370 Hz, og hvor stor er avstanden fra senter til senter mellom disse?
Når du snakker om planare bølger, hva setter du som kriterie for at bølgen er planar?
Har du gjort noen målinger på systemet?
Og sist, men ikke minst, hvordan låter det:)?
Audioexpress artikkelen finner dere på Bjørn Kolbreks hjemmeside under Horns og Horn theory: http://www.geocities.com/la1zka/

Knallmoro med slike prosjekter, så har noen spørsmål:
Er det en slags D'Appolito konfigurasjon med horn?
Hva er øvre delefrekvens på tallerknene som spiller ned til 370 Hz, og hvor stor er avstanden fra senter til senter mellom disse?
Når du snakker om planare bølger, hva setter du som kriterie for at bølgen er planar?
Har du gjort noen målinger på systemet?
Og sist, men ikke minst, hvordan låter det:)?
Audioexpress artikkelen finner dere på Bjørn Kolbreks hjemmeside under Horns og Horn theory: http://www.geocities.com/la1zka/
Dette gjelder vel bare når hornene er nærmere et rør enn et horn i forhold til bølgelengden (at hornåpningen har mindre enn 1/4 diameter i forhold til bølgelengden som blir reprodusert)?Snickers-is skrev:- Ved korrekt utforming blir bølgefronten ved så lave frekvenser ganske planar. Det gir noe bedre kobling mellom moduler enn bassreflekskasser, men her er ikke forskjellen enorm.
The speakers were made more efficient by hornloading.
-
- Active Member
- Innlegg: 156
- Registrert: 01 mar 2008, 00:41
- Sted: Rakkestad
- Kontakt:
Re: Antall bunn vs antall topp
Jo, takk for detRune Skramstad skrev:Stilig hornsystem, flott utførelse![]()

Det kan man vel kanskje kalle det. Elle en M HM T HM M-konstruksjonRune Skramstad skrev:Knallmoro med slike prosjekter, så har noen spørsmål:
Er det en slags D'Appolito konfigurasjon med horn?

De deles på 1,5kHz. Avstanden er vel opp mot 90cm.Rune Skramstad skrev:Hva er øvre delefrekvens på tallerknene som spiller ned til 370 Hz, og hvor stor er avstanden fra senter til senter mellom disse?
Nja, det var det da. Jeg vil si "relativt flat ift applikasjonen". Ut av de største tallerknene kommer det for eksempel nesten en halvkule, men den er "uryddig", altså den avbrytes inn mot midten på høyttaleren for å diffusere eventuell loobing. Vinkelen mot hornets ytterkant er teoretisk ca 90 grader på høyre og venstre side, og noe mindre helt øvers på det øverste og nederst på det nederste hornet.Rune Skramstad skrev:Når du snakker om planare bølger, hva setter du som kriterie for at bølgen er planar?
Noen 1000 målinger er gjort ja. Men jeg skal ta med meg bedre måleutstyr ned dit for å gjøre flere målinger. Det skal også inn en prosessor til som har mer prosesseringskraft i bassområdet.Rune Skramstad skrev:Har du gjort noen målinger på systemet?
Man reagerer ikke så veldig på lyden i beynnelsen etter at man har fordøyd inntrykket av de digre høyttalerne. Det er liksom ingen ting som forsøker å imponere. Etter 4-5 låter begynner fantasien å lete febrilsk etter hva man gjerne vil ha hørt på dette anlegget, og man blir liksom aldri lei. Sagt på en annen måte, jeg opplever ikke anlegget å tilføre noe helt eksepsjonelt til alt som skjer i en innspilling, men de tingene som vanlig vis blir "litt feil" flyter gjennom som smør og fløte, og de tingene som kanskje blir litt for dynamiske for anlegget til tider tar jo bare helt av her. Det er liksom ikke noe fremmed over presentasjonen, den føles bare veldig "back to basic" på en måte.Rune Skramstad skrev:Og sist, men ikke minst, hvordan låter det:)?
Bra! Kolbrek er forøvrig en eksepsjonell ressurs på hornteknologi.Rune Skramstad skrev:Audioexpress artikkelen finner dere på Bjørn Kolbreks hjemmeside under Horns og Horn theory: http://www.geocities.com/la1zka/
Jeg er ikke helt sikker på hva du mener her. Tenker du på enkeltkasser? Ser du bort fra multicell horn? Mener du dette skal gjøre seg gjeldende uansett veggvinkel?Rune Skramstad skrev:Dette gjelder vel bare når hornene er nærmere et rør enn et horn i forhold til bølgelengden (at hornåpningen har mindre enn 1/4 diameter i forhold til bølgelengden som blir reprodusert)?Snickers-is skrev:- Ved korrekt utforming blir bølgefronten ved så lave frekvenser ganske planar. Det gir noe bedre kobling mellom moduler enn bassreflekskasser, men her er ikke forskjellen enorm.
MVH
Jørn Rune Kviserud
Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Jørn Rune Kviserud
Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro