Nyttårsnøtt

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Morten Bakke
Newbie
Sted: Oslo

Nyttårsnøtt

Legg inn av Morten Bakke »

Godt nyttår folkens!!...
Har du tid til å lese denne, er jeg klar for å høre noen forslag!!

FORUTSETNING:
Siste julehelg hadde jeg med en liten P.A, et Venicerack, et par trådløse og et DJ-oppsett til club Hemsen i Hemsedal...
Før avvikling skulle DJ spille gjennom medbragt P.A OG på installasjonen på huset....m.a.o. enkelt og greit ut fra master b på Venicen. (Dette er på kundens forespørsel, selvfølgelig ikke noe jeg finner på selv!!!!)

SITUASJONEN:
Til den faste installasjonen står det allerede en 600mix koplet til hus P.A like ved scenen.
Dette skal da være en smal sak da jeg tar XLR fra min multi, napper ut husmixer, og kopler meg til der.....hva skulle skjedd!?!?!? Ingen verdens ting, og jeg skulle hatt kontroll på hus - p.a på min mix!!
Det som skjer: Lyden av en gjeng med feite katter som blir forsøkt drept, i det jeg kopler til XLR-kabelen!! IKKE JORDSTØY, men en massiv uforklarlig støy som du heldigvis ikke hører hver dag!!! (Dette gjelder begge kanaler)

LØSNING?:
Nå er det sikkert en del som tenker at vår P.A og husets P.A, hadde to forskjellige strømtilførsler og at det er en naturlig forklaring på problemet..... dette trodde jeg!!!
Jeg kopler tilbake husets DJ-mikser, og det blir tyst! For moro skyld bytter jeg XLR (Les: INGEN DMX-kabel!!!) og prøver på nytt, men med samme utfall!
D.I-boks trikset med 9V batteri i mellom er bare å drite i....funker ikke!!!
Multimeter var ikke å oppdrive, så spenning er ikke målt i dette tilfelle....
Neste feilsøkingstrinn er nå å kople strømmen til husets mikser fra samme strømtilførsel der vi har vår mix for å sjekke om det har noe med strømmen å gjøre.....
Men; det er like tyst når vi bruker husets mikser, selv fra vår strømtilførsel! ...det må være noe kødd et sted i sløyfa til Venicen!?!?....for moroskyld har jeg en medbragt DJ-mikser på scenen. Den står nå for tur.... Den er nå koplet i samme strømpadde som husets mikser, men den støyer som søren i det jeg kopler inn XLR! (samme resultatet som med Venicen). Nå begynner det å stille seg noen spm. tegn i mitt hodet!! Jeg prøver også å kjøre signalet ut fra master der jeg har min ikkestøyende medbragte P.A, og jeg prøver også å linke signal ut fra ampene mine... Jeg gjør også noen flere forsøk, men ingen krise, så denne kvelden fikk husets DJ spille på egen husinstallasjon!! :-)
(Ampene til huset står innelåst i teknisk rom på andre siden av rommet, så jeg får ikke godt inn der og henta strøm/sjekka hvordan ting er wira!!)

Nå!!???
Morten Bakke
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Nyttårsnøtt

Legg inn av Frode Trondahl »

Hmm. Det var da rart:-) Spøkelser i systemet. :-)

Ampinga inne på teknisk rommet så bra ut da jeg rota inni der for noen uker siden.

Sitter jo sikkert 20 lab amper der inne.

Prøvde du å kjøre lyd inn på en stripe på 600 mix da? Xlrhun-Phono løsning, funker noen ganger å gå via ubalansert når man har slike mystiske fenomener.

Ps: De har litt fetere PA, 2 etasjer over Hemsen. På stavkroa henger det litt butterfly fra oss. :-)
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member

Legg inn av Pål Michael Bratås »

En DJM 600 er ikke jordet på strømtilførselen. Ved flere anledninger har jeg koblet en ledning fra jordingspunktet til vinyl på mikseren til jordskinna i strømpadden. Det har hjulpet meg mange ganger, men trenger ikke være løsningen her.

Sikkert oppstått etter at Frode rota rundt oppi der for noen uker siden! :wink:
PM, tlf +47 951 00 515
Frode Trondahl
Pro Member Silver

PM: Ja legg skyld på meg du :lol: :lol: :lol: :-) .

Det eneste jeg gjorde var å tune anlegget på hemsen :lol: :lol: :lol:
Mvh
Frode Trondahl

Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member

Legg inn av Pål Michael Bratås »

Sikkert! He he!
PM, tlf +47 951 00 515
Kristian Fosshagen
Active Member
Kontakt:

Legg inn av Kristian Fosshagen »

Jeg var der for noen år siden i forbindelse med 1. mai avsluttningen og opplevde ikke noe problemer med det som du sier Morten. Men det kan ha skjedd mye der etter jeg var der. Vet de hadde en del problemer der oppe med forskjellige ting, så at noe er byttet eller forandret trur jeg nok.
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Kontakt:

Legg inn av Rune Skramstad »

Interessant feilmelding;)

Eneste jeg kommer på som ikke er nevnt:
DJM600 miksere har en annen konfigurasjon på XLR utgangene enn det som er vanlig http://www.djstore.co.uk/images/product ... djm600.jpg , bildet viser at de rett og slett har byttet om hot og cold og konfigurert pinnene slik: 1ground, 2Cold og 3Hot.

Burde jo ikke ha noe å si, men kan jo hende det hviler en forbannelse over denne typen omkonfigurering......
The speakers were made more efficient by hornloading.
Frode Trondahl
Pro Member Silver

Det er faktisk ikke 600 mikser der, men en 800 og den er rett fasemessig
Mvh
Frode Trondahl

Brukeravatar