Pris, lydtekniker ??
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
Re: Pris, lydtekniker ??
Har tidligere tatt opp dette med min regnskapsfører og en som driver et større lydfirma og har fått så å si samme opplysninger som de Anders gir. Det jeg har fått beskjed om er at selv om vi er fritatt mva kan vi fakturere mva hvis vi ønsker det. Fordelen med dette er at da får vi fradrag på mva på det vi kjøper inn. Hvis kunden selv skriver av mva betyr ikke det noe for kunden (klareres før en sender regning). Har fått forståelse av at det ikke betyr noe om vi bare krever inn mva av og til. Det tipset jeg fikk av lydfirmaet var å prøve å fakturere mva på mest mulig for selv å få refundert mest mulig. Disse tingene er heller ikke det de lokale skattemyndighetene bryr seg mest om da vi for de er en bitteliten bransje som er i mva-grenselandet. Derfor kan nok firma i vår bransje bli behandlet litt ulikt fra skattekontor til skattekontor.
-
- Pro Member
- Sted: Trondheim
Det er jo rimelig greit og slippe unna moms regnskapet da. nok papir arbeid som det er. er ikke spesielt keen på og sende inn moms regnskap vær mnd eller.. tredje mnd eller hva enn det er.
-
- Active Member
- Sted: Oslo
Moms-regnskap sendes normalt inn hver 2 mnd, men dersom du har en årsomsetning under 1 mill. kan du søke om å levere moms-oppgave en gang i året. Dette er en ren formalitet, og alle som søker får godkjent så vidt jeg vet. Jeg har selv valgt å gjøre opp momsen en gang i året, og leverer dermed moms-oppgave innen 10. februar hvert år.Espen Hammer skrev:Det er jo rimelig greit og slippe unna moms regnskapet da. nok papir arbeid som det er. er ikke spesielt keen på og sende inn moms regnskap vær mnd eller.. tredje mnd eller hva enn det er.
Og som Ole hansen skriver kan det være penger å spare på å få tilbake mest mulig inngående merverdiavgift !
Anders
-
- Active Member
- Sted: Kristiansand
- Kontakt:
Forsåvidt mye riktig her, Anders, men noen rettelser må til:Anders Svinndal skrev: Grensen for MVA-plikt går ved en inntekt på kr 50 000. Dvs at har man i løpet av de siste 12 mnd hatt mer enn kr 50 000 i MVA-pliktig inntekt, skal man moms-registrere seg hos Fylkesskattekontoret. Når du er moms-registrert skal du fakturer med moms i de tilfellene som er nevnt ovenfor. Du vil tilsvarende få tilbake momsen ved kjøp av varer som kan knyttes direkte til den momspliktige delen av inntekten. (m.a.o.: kjøper du en boks som skal brukes i studio får du hele momsen tilbake). Ved kjøp av varer knyttet til den moms-frie delen av inntekten får du ikke tilbakebetalt momsen. For varer som kan knyttes til hele virksomheten (f.eks. kontormaskiner) får man tilbakebetalt momsen tilsvarende den delen av års-inntekten som er momspliktig. Dvs.: Er 30% av inntekten din moms-pliktig får du tilbake 30% av momsen ved kjøp av en kontor-PC.
Anders
* Grensen på 50.000 gjelder omsetning, og ikke inntekt.
* Når det gjelder hvor stor andel av momsen man får tilbake, så stemmer det at de fleste regnskapsførere bruker andelen momspliktig omsetning for å bestemme hvor stor del av momsen man får tilbake. Men det som står i loven er at det er BRUKEN av utstyret som skal legges til grunn.Hvordan du dokumenterer bruken, er opp til deg. Så lenge du kan forsvare det!
Dette betyr f.eks at dersom du har noen "kulturelle" jobber som står for mesteparten av omsetningen, men bruker utstyret ditt mesteparten av tiden til momspliktig omsetning, så kan du kreve mere tilbake! Et godt eksempel:
Et utleiefirma gjør noen store konsertjobber noen få ganger i året, og tjener gode penger på det. La oss si 4 millioner.
Resten av tiden gjør de mange småjobber som ikke er like innbringende, men som tar like mye arbeid og tid. Dette tjener de kun 1 million på. Med andre ord så er det de store kulturjobbene de tjener pengene sine på!.
En regnskapsfører vil da si at du kun får igjen 20% av inngående moms, siden 20% av omsetningen din er momspliktig.
Men dersom man henviser til momslovens §23, og §1 i forskrift om fordeling av inngående avgift, så kan man velge å legge bruken til grunn for fordelingen!
Dermed kan du si at: "40 dager i året gjør jeg kulturelle jobber, 150 dager i året gjør jeg momspliktige jobber". Med loven i hånd kan du kreve å få tilbake 150/190, dvs 79% av momsen!
Jeg har selv gått denne runden med fylkesskattekontoret, og vant frem med min tolkning. Du må bare legge frem en god utregning av hvordan du har kommet frem til din fordelingsnøkkel!
Hva gjelder tolkning av kultur, så virker det som om de forskjellige fylkesskattekontorene tolker loven litt forskjellig, dessverre.
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
LTI AS
Kristiansand
-
- Newbie
- Kontakt:
Re: Pris, lydtekniker ?? Moms osv.
Jeg fant litt informasjon på denne siden: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/te ... ?id=413738
Sjekk under overskriftene "Kultur" og "lyd- og lystjenester".
Sjekk under overskriftene "Kultur" og "lyd- og lystjenester".
Jan Einar Visnes
http://www.jevisnes.dyndns.org/
Lydteknikker i Storsalen Menighet
http://www.storsalen.no
http://www.jevisnes.dyndns.org/
Lydteknikker i Storsalen Menighet
http://www.storsalen.no
- Dag Blix
- Active Member
- Sted: Veitvet Oslo
jo kay
ser ut som om du ikke fikk tak i lydtekniker her men mange gode lovende revisorer. Nå trenger du jo ikke lete lenger da, men vi får huske å pusse
kontrakt på arrangørene neste gang. Det som skjedde med dere denne gangen var jo skikkelig kjipt for dere, for min del syns jeg bare synd på dere-gjør jobben
for dere fordi jeg har lyst-ikke for at jeg trengte de pengene så det var ikke noe tap sånn sett for meg. Vi skal få det til neste gang skal du se.
De opptakene vi gjore med the håkans for alle de årene er kanskje den morsomste tia jeg har hatt i studio ever og jeg gleder meg til å jobbe med dere igjen. Jeg trenger forresten noen sanger å mikse om noen måneder. Så hvis du spiller inn noe i mellomtiden må du la meg låne filene og mikse sangene selv en runde. Kun for øving for min del, men hvis du vil bruke miksene til demoer for å få spillejobber så gagner det jo meg selv og senere fordi jeg tjener på livejobbene deres så da har vi det fett begge 2. Ingen lovnader-men jeg kan jo hjelpe dere når det ikke koster meg noe og jeg er i en priviligert situasjon.
du må forresten finne den tråden her inne om electro voice og fortelle forsamlingen om hva du opplevde-det var ganske sært med en helt ny burk!
ser ut som om du ikke fikk tak i lydtekniker her men mange gode lovende revisorer. Nå trenger du jo ikke lete lenger da, men vi får huske å pusse
kontrakt på arrangørene neste gang. Det som skjedde med dere denne gangen var jo skikkelig kjipt for dere, for min del syns jeg bare synd på dere-gjør jobben
for dere fordi jeg har lyst-ikke for at jeg trengte de pengene så det var ikke noe tap sånn sett for meg. Vi skal få det til neste gang skal du se.
De opptakene vi gjore med the håkans for alle de årene er kanskje den morsomste tia jeg har hatt i studio ever og jeg gleder meg til å jobbe med dere igjen. Jeg trenger forresten noen sanger å mikse om noen måneder. Så hvis du spiller inn noe i mellomtiden må du la meg låne filene og mikse sangene selv en runde. Kun for øving for min del, men hvis du vil bruke miksene til demoer for å få spillejobber så gagner det jo meg selv og senere fordi jeg tjener på livejobbene deres så da har vi det fett begge 2. Ingen lovnader-men jeg kan jo hjelpe dere når det ikke koster meg noe og jeg er i en priviligert situasjon.
du må forresten finne den tråden her inne om electro voice og fortelle forsamlingen om hva du opplevde-det var ganske sært med en helt ny burk!
Danmon Norge AS
ingeniør - teknisk avd
Queen fan.
ingeniør - teknisk avd
Queen fan.
- Kay Hendriksen
- Newbie