Lys som støyer på PA.

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Geir Bjerkaas
Newbie
Sted: Harstad

Re: Lys som støyer på PA.

Legg inn av Geir Bjerkaas »

Tom Erik Stokness skrev:Har vært borti liggnende selv, og løsninga har altid vært å hente strøm til lys fra et annet sted

CLS bokser er geniale til småting ja! :D
Tusen takk for god respons og mange fine innspill. Skal ta meg god tid neste gang jeg rigger. Holde strøm, signalkabler mest mulig separert og multikabelen også. For en uinnvidd, hva er en CLS boks? Hvet at CLS er et norsk firma innen lyd/lys. Har det noe med LED lysene deres å gjøre?
Tom Erik Stokness
Pro Member
Sted: Nøtterøy

Legg inn av Tom Erik Stokness »

CLS bokser en noen små 1-fas dimmere som du kan hive opp i lysbommen
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Geir Bjerkaas skrev:
Tom Erik Stokness skrev:Har vært borti liggnende selv, og løsninga har altid vært å hente strøm til lys fra et annet sted

CLS bokser er geniale til småting ja! :D
Tusen takk for god respons og mange fine innspill. Skal ta meg god tid neste gang jeg rigger. Holde strøm, signalkabler mest mulig separert og multikabelen også. For en uinnvidd, hva er en CLS boks? Hvet at CLS er et norsk firma innen lyd/lys. Har det noe med LED lysene deres å gjøre?
En fin regel er å ha minimum 4 meter avstand mellom lyd og lyskabler. Og om man må krysse kabler er 90" best.
:D
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
ketil nicolaysen
Active Member
Kontakt:

Legg inn av ketil nicolaysen »

Joachim skrev:Forresten når du klipper jord på XLR, hbilken ende klippet du?
Viktig å klippe i han enden.

Jeg syns det høres ut som du har mer problemer enn bare dimmere. Mackie skal ikke støye.

hvor står d at mackie ikke skal støye?nest dummeste jeg har hørt på flere dager
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

ketil nicolaysen skrev:
Joachim skrev:Forresten når du klipper jord på XLR, hbilken ende klippet du?
Viktig å klippe i han enden.

Jeg syns det høres ut som du har mer problemer enn bare dimmere. Mackie skal ikke støye.

hvor står d at mackie ikke skal støye?nest dummeste jeg har hørt på flere dager
Hvor står det at de skal støye om du har tilbehøret ditt i orden? Kansje det er en grunn til at de støyer?
Mvh
Joachim Venberget
jevisnes
Newbie
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av jevisnes »

Geir Bjerkaas skrev:
Joachim skrev:Da er det gjerne digitaldimmere og da nytter det lite og prøve med jordproblematikk
Er det ikke noe man kan gjøre i det hele tatt?
Hva med å kontakte et elektrikker-firma og høre om råd ang. en skilletrafo på det elektriske anlegget tilknyttet lyd.
Jan Einar Visnes
http://www.jevisnes.dyndns.org/

Lydteknikker i Storsalen Menighet
http://www.storsalen.no
flyingpig
Newbie
Sted: Skien

Legg inn av flyingpig »

Her kommer et lite inspil fra en lys tekniker.
Bommene du referer til er kanskje IES DigiBom?
Disse har alltid hatt problem med støy, og grunnen til dette er at når man skal lage en dimmer som er så liten går det på bekostning på bla. skjerming.
Det som skjer inni dimmeren når man dimmer ned en lampe er at man endrer frekvenser og når man skal endre frekvenser på store strømmer får man et problem med mye inteferens som veldig lett blir tatt opp i signalkabler.
Når denne frekvens omformingen pågår lager dette en annen kurve en 50Hz og man vil da få en kurve som ikke følger den vanlig kurven på nettet, og får da få noe som kalles overharmoniskekrypstrømmer som feks kan resultere i optill 690V på et TN strømmnet..
Dette ble kanskje litt tekniksk men dere er vel lyd TEKNIKERE? hehe :lol:
spørsmålet er hvordan blir støyen overført fra dimmeren til PA?
1. "Trådløst" Fra dimmeren til signal kabel. Prøv og feilsøk på kilden din ved å feks nappe ut signalet inn på PAen, napp ut returen av multien og fortsett slik helt til det blir stille og evt prøv og sett bommen i andre enden av lokalet og se om det er stille da.
2. "Trådløst" fra Dimmer til PA. Prøv og flytte bommen og hør.
3.Via Strøm nettet. Som andre har sakt før her, prøv og hent strømmen fra et annet sted på huset.
Hvis du har et voltmeter/multimeter så kan du prøve og måle spenningen mellom fasen og se om du oppdager noe unormalt og ev prøv og hent lys fra fasen L1-Nog lyd fra L2-N (hvis TN anlegg)

En anne ting er at dere lyd folk elsker jordløft(fjerning av jord) men dette kan i mange tilfeller ikke være det beste.
Prøv heller og lag utgjevningsfrbindelser(jording) mellom feks høytaler,mixer,amp,foh rack og prøv også å koble inn dimmer bommen i sløyfen.
Sist redigert av flyingpig den 12 nov 2007, 23:09, redigert 1 gang totalt.
Anders Svinndal
Active Member
Sted: Oslo

Legg inn av Anders Svinndal »

flyingpig skrev: Dette ble kanskje litt tekniksk men dere er vel lyd TEKNIKKERE?
Nei, vi er ikke TEKNIKKERE! Vi er teknikere! Fasinerende å være en del av en yrkesgruppe hvor halvparten ikke kan stave sin egen yrkestittel. Lurer på om det finnes mange Addvokater i advokatforeningen :lol:

Anders
Svar