Valg av vokalmic
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
-
- Active Member
- Sted: Skudeneshavn
Valg av vokalmic
Jeg har med stor interesse lest tråden på "Produkter" om AKG D5. Veldig bra at en rimelig mic låter bra, skal teste den ved anledning. Jeg lurer på hvordan dere gjør mht.valg av vocalmic når det er nytt band, eller ny vokalist.
Jeg har alltid prøvd å se det i en større sammenheng, f. eks. om det er rock eller visesang, mannlig eller kvinnelig vokalist, høyt eller lavt volum på scenen, etc. Til mannlig vocal blir det ofte en Beta 58A, til kvinnelig vokal blir det kanskje en Beta 87. Har i det siste brukt den nye Shure vocalmicen, KSM 9, som fungerer bra i de fleste settinger. I vanskelige lokaler med mye scenelyd har Sennheiser E 945 vært en problemløser. Har også opplevd at SM 57 med vindhette har vært et bedre valg enn f. eks.Beta 58 på noen mannlige vokalister. Det jeg egentlig spør om, er hvordan dere avgjør hva som er best, da jeg synes det ofte er vanskelig å bedømme hva som låter best. Hvis du f.eks. har justert inn god lyd i en mic, og bytter til en annen, har disse ofte forskjellig nivå, forskjellig eq kurve, terskel for feeedback, etc. slik at en direkte A/B testing ikke er mulig uten å justere gain og eq for å få det beste ut av den. Ble litt langt dette, men håper på fornuftige innspill.
Jeg har alltid prøvd å se det i en større sammenheng, f. eks. om det er rock eller visesang, mannlig eller kvinnelig vokalist, høyt eller lavt volum på scenen, etc. Til mannlig vocal blir det ofte en Beta 58A, til kvinnelig vokal blir det kanskje en Beta 87. Har i det siste brukt den nye Shure vocalmicen, KSM 9, som fungerer bra i de fleste settinger. I vanskelige lokaler med mye scenelyd har Sennheiser E 945 vært en problemløser. Har også opplevd at SM 57 med vindhette har vært et bedre valg enn f. eks.Beta 58 på noen mannlige vokalister. Det jeg egentlig spør om, er hvordan dere avgjør hva som er best, da jeg synes det ofte er vanskelig å bedømme hva som låter best. Hvis du f.eks. har justert inn god lyd i en mic, og bytter til en annen, har disse ofte forskjellig nivå, forskjellig eq kurve, terskel for feeedback, etc. slik at en direkte A/B testing ikke er mulig uten å justere gain og eq for å få det beste ut av den. Ble litt langt dette, men håper på fornuftige innspill.
- kleistad
- Active Member
- Sted: Alta
Re: Valg av vokalmic
Hvis jeg f.eks. bruker en beta 58 på en vokalist og syns at jeg må skru mye for å finne den rette sounden, bruker jeg gjerne bare å bytte mic til jeg kommer til en mic som høres ganske bra ut uten at jeg må skru for mye. Da blir det lettere for meg neste gang jeg jobber med den vokalisten. selvfølgelig er det mye som spiller inn på hvordan mic man burde bruke, alt fra plassering av trommer på scenen til hvordan lokalet er utformet.
Alt i alt er det jo den micen som låter best i dine ører du bør gå med! Hvis du har fått en mic til å låte bra er det ikke vits å bytte for å høre om en annen kanskje låter bedre.
hehe, innlegget mitt ble litt dårlig skrevet, er nok fremdeles litt trøtt. si ifra hvis det var noe som var så uklart som jeg tror det er
Alt i alt er det jo den micen som låter best i dine ører du bør gå med! Hvis du har fått en mic til å låte bra er det ikke vits å bytte for å høre om en annen kanskje låter bedre.
hehe, innlegget mitt ble litt dårlig skrevet, er nok fremdeles litt trøtt. si ifra hvis det var noe som var så uklart som jeg tror det er

Kristoffer Leistad
-
- Active Member
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Jeg vil foreslå å samspille med solisten. Hvilken mikrofon trives solisten best å synge med. Ofte vil denne låte best. Hva med mikrofonteknikk?
Sist redigert av Øyvind den 06 feb 2011, 21:11, redigert 1 gang totalt.
Mvh Øyvind Bjørge
- Karl-André Tvedt
- Active Member
- Sted: Sogndal
- Kontakt:
..... slettet!
Sist redigert av Karl-André Tvedt den 02 aug 2007, 17:22, redigert 1 gang totalt.
- Karl-André Tvedt
- Active Member
- Sted: Sogndal
- Kontakt:
slettet!
Sist redigert av Karl-André Tvedt den 02 aug 2007, 17:23, redigert 1 gang totalt.
-
- Pro Member Silver
- Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.
Jeg har en ksm9 som ligger å slenger i kofferten min

- Tom Hansen
- Pro Member
- Sted: 9325 Bardufoss
- Kontakt:
Jeg har kommet fram til følgende: Rock og jam: sm-58, eller Sennheiser945. Kvinnelige vokalister: AKG C-535, eller Sennheiser 865. Det er mine favoritter. SM-57 er og fin på sang. Har en gang bytta ut mikken på en lydtest. Da ble en beta-58 erstattet med en SM-58.
Tom Hansen
- kleistad
- Active Member
stadig vekk at jeg bytter beta58 mot sm58 eller omvendt på soundcheck
Kristoffer Leistad
- thomas hocking
- Active Member
- Sted: bergen/stavanger
- Kontakt:
Syns beta 57 oftere funker bedre enn beta 58 på en del ting, spessielt på kvinnelige vokalister.
- Tom Hansen
- Pro Member
- Kontakt:
Litt feil sitat her. Jeg har bytta flere ganger, men det er kun Beta-58 jeg noen gang har måttet bytte ut. Personlig liker jeg SM bedre.Tom Hansen skrev: Har en gang bytta ut mikken på en lydtest. Da ble en beta-58 erstattet med en SM-58.
Tom Hansen
- Joachim
- Pro Member Gold
- Sted: Øya
Å bytte en B58 med en SM58 er jo bare som å putte en sokk over Betaen..
Hva er vitsen? løse feedbackproblemer?
Mvh
Joachim Venberget
Joachim Venberget
- Tom Hansen
- Pro Member
- Kontakt:
Jeg trives best med SM. Er vel gammel vane!
Tom Hansen
- kleistad
- Active Member
Personlig syns jeg SM58 funker bedre på noen sin stemme!Joachim skrev:Å bytte en B58 med en SM58 er jo bare som å putte en sokk over Betaen..
Kristoffer Leistad
- Tom Hansen
- Pro Member
- Kontakt:
865 er som en mikk uten sokk. Krystallklar til de fleste stemmer. Har aldri sviktet meg den. Men tar den bare fram der det ikke er øl på scenen. Der blir det bare SM-58. Er ikke den øl-tett? 

Tom Hansen
- Truls G. Skjæveland
- Active Member
- Sted: Stavanger
hva med audix om 5/7 da?
er helt konge på rock den da
er helt konge på rock den da
Truls G. Skjæveland
Knottpøbel
West Audio AS
Knottpøbel