FOH teknikere og digitale mixere
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
- kleistad
- Active Member
- Sted: Alta
FOH teknikere og digitale mixere
Kan noen forklare meg hvorfor i svarteste mørkeste bøttekott det i 2007 fremdeles finnes teknikere som ikke kan/tørr skru på digital mixere?
Vil gjerne høre noen gode argumenter!
Kristoffer Leistad
-
- Active Member
- Sted: Oslo/Trheim
Re: FOH teknikere og digitale mixere
Har selv jobbet mest med store digitalmiksere, og ser fordelene, men av og til er det veldig behagelig å jobbe med en god gammeldags anologmikser, da slipper man å tenke på:
Kryptiske menyer, dårlig oversikt, flere lag å bla seg gjennom. Koster like mye som et hus før de låter veldig bra, latency problemer, gaintracking(for de som har vært borti det), de låser seg i tide og spesielt utide, og er veldig grinete i kuldegrader. Er man godt vant til en analogmikser og ikke er spesielt vant med feks pcer kan jeg godt forstå at digitalmiksere er skumelt å ta tak i. Mange digitalmiksere mister oppløsning ved lav gain! Recall funksjonene kan være svært forrvirrende og for krevende å jobbe med under en hektisk event med mange forskjellge innslag og kaotiske prøver. Er ikke alle instillingene riktige, kan man være ute på veldig tynn is. Flere av de mest fancy mikserene krever grundig opplæring før man kan sette de opp.
Kryptiske menyer, dårlig oversikt, flere lag å bla seg gjennom. Koster like mye som et hus før de låter veldig bra, latency problemer, gaintracking(for de som har vært borti det), de låser seg i tide og spesielt utide, og er veldig grinete i kuldegrader. Er man godt vant til en analogmikser og ikke er spesielt vant med feks pcer kan jeg godt forstå at digitalmiksere er skumelt å ta tak i. Mange digitalmiksere mister oppløsning ved lav gain! Recall funksjonene kan være svært forrvirrende og for krevende å jobbe med under en hektisk event med mange forskjellge innslag og kaotiske prøver. Er ikke alle instillingene riktige, kan man være ute på veldig tynn is. Flere av de mest fancy mikserene krever grundig opplæring før man kan sette de opp.
- lydonen
- Pro Member Silver
- Sted: vadsø
- Kontakt:
Har egentlig ikke noe godt svar, sitter her med en bunke ridere for neste ukes festival og "NO DIGITAL" går igjen.kleistad skrev:Kan noen forklare meg hvorfor i svarteste mørkeste bøttekott det i 2007 fremdeles finnes teknikere som ikke kan/tørr skru på digital mixere?
Selv skal vi ha A&H iLive på demo, og jeg gleder meg veldig til å få sjekket den ut. Har aldri hatt driftsproblemer på noe digitalbord jeg har prøvd bortsett fra TT24, men ser nesten bare fordeler. Om man sammenligher en LS9 med en Venice som er utstyrt med den vanlige outboard-pakka, synes jeg LS9 ikke står tilbake lydmessig, den er raskere å sette opp og har mere i racket, mange flere aux'er og masse mere comp/gate. Og siden jeg slipper å patche noe som helst og har endel egne eq- og compsettinger i biblioteket er den faktisk raskere å jobbe på også.
Blir nok en hel del nostalgi med disse analoge bordene, folk er jo glade i å dunke rundt på antikvariske trafikkfarlige amerikanske motorsykler også, heller enn å nyte moderne tysk eller japansk ingeniørkunst på det området..
ifg sikre kilder var en a/b test mellom H2000 og Vi6 ikke akkurat avgjørende til førstnevntes fordel. Mange sverger at analogt låter mye bedre enn digitalt, spesielt her på berget. I USA leser man ofte det motsatte, enkelte folk mener f.eks at Digidesign Venue er den beste mikseren de noensinne har hørt.
Har ikke gjort meg opp noen bastant egen mening foreløpig, men er spent på iLive'n. Vi får synse kraftig på den da siden du kommer Kristoffer!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
- Karl-André Tvedt
- Active Member
- Sted: Sogndal
- Kontakt:
slettet........
Sist redigert av Karl-André Tvedt den 02 aug 2007, 17:26, redigert 1 gang totalt.
- kleistad
- Active Member
men når du kommer til en venue der et firma leverer lyden og du bare kommer med deg selv og bandet kan du få ansvarlig tekniker fra firmaet til å hjelpe deg med å sette den opp før du begynner og skru. Kom selv nå i helga til en festival der lydteamet hadde tatt med sin Vi6. Spurte noen grunnleggende spørsmål om mikseren først og sa at han måtte stå med meg i FOH mens jeg skrudde så jeg hadde han tilgjengelig hvis det skulle være noe. Var ingen problem fordet om jeg aldri hadde sett mikseren før. Når mixeren først er satt opp er det ingen problem å skru, og sånn er det på nesten alle digitale mixere
Når du skal jobbe profosjonelt som lydtekniker nå synes jeg du har et ansvar å lære deg å skru digitalt. Er selv fremdeles veldig glad i å skru analogt med det fine feite effektracket ved siden av
Men ser helt klart at digitale mixere forenkler jobben når det er mange band.
Thomas: Får du iLive´en til varanger festivalen? Er veldig spent på hvordan grensesnittet er på den iforhold til LS9 og Vi6
Når du skal jobbe profosjonelt som lydtekniker nå synes jeg du har et ansvar å lære deg å skru digitalt. Er selv fremdeles veldig glad i å skru analogt med det fine feite effektracket ved siden av

Thomas: Får du iLive´en til varanger festivalen? Er veldig spent på hvordan grensesnittet er på den iforhold til LS9 og Vi6

Kristoffer Leistad
- lydonen
- Pro Member Silver
- Kontakt:
Vi skal ha iLive opp på Varangerfestivalen ja! Blir kult å få testet den mot Vi6, som vi skal ha opp på demo litt senere hvis alt går som planlagt.
- kleistad
- Active Member
Vi6 er den desidert beste digitalmixeren jeg har skrudd på! helt fantastisk mixer 

Kristoffer Leistad
- lydonen
- Pro Member Silver
- Kontakt:
- John H. Guttorm
- Active Member
Jeg har verken doktorgrad i knotting , master i lydteknikk, eller høgskoleutdanning på blanding , men jeg har vært i gamet en stund så jeg føler at det er i min full rett å dele mine tanker med dere!
Fremtiden ER digital , trenden har vi allerede sett -og den blir å fortsette..
Allerede nå har vi digitale bord som det helt fint lar seg jobbe på. Jeg sier "allerede" med bakgrunn i at jeg føler at vi ikke er så mange generasjoner i gode digitale livemiksere enda.
Digitale blandere er jo en kjemperessurs og hinsides praktisk for festivaler , eller scener med mange innslag iløpet av en kveld, det er ihvertfall den aller aller største fordelen ved digitalt i mine øyne pr. nå , det faktum at du har kjempefine rackenheter innebygget gjør ikke saken verre, spesielt ikke når alt kan recalles på det berømte f-håret?
Vil påstå at det til en viss grad er egoistisk av fremtredende FOH teknikere å ikke sette seg inn i de mest brukte digitale bordene, men istedetfor tviholde på "NO DIGITAL" og "ONLY MIDAS H SERIES/<insert topseries analog>" på riderene sine. Det er veldig mange firma som kun har 1-2 store bord,gjerne en skreddersydd for monitor og en for front. Disse firmaene vil ha vansker med å holde på digitale OG analoge bord, kostnadsmessig - det er ingen stor hemmelighet.
I vår tidsalderen så ser vel omtrent alle firmaer med respekt for seg selv og teknologiens fremsteg mest på digitale miksere når det kommer til nye innkjøp?
Nei - søren ta. Om jeg skulle kjøpt et stort bord imorgen så ville det garantert blitt digitalt , så hadde jeg heller måtte leie inn et analogt bord eller si nei takk til en jobb hvor de absolutt krever et analogt bord.
Og om mange nok teknikere hadde rottet seg sammen så er jeg ganske sikker på at man kunne skapt en form for standariserte menyer/brukergrensesnitt på digitale bord, siden dette er det som virker å skremme veldig mange fra å bruke digitalt, forskjellige oppsett.
Håper trenden snur totalt, og at vi alle er inneforstått med hvordan digitale bord fungerer innen 3 år. (noe urealistisk? la oss si 5.)
Fremtiden ER digital , trenden har vi allerede sett -og den blir å fortsette..
Allerede nå har vi digitale bord som det helt fint lar seg jobbe på. Jeg sier "allerede" med bakgrunn i at jeg føler at vi ikke er så mange generasjoner i gode digitale livemiksere enda.
Digitale blandere er jo en kjemperessurs og hinsides praktisk for festivaler , eller scener med mange innslag iløpet av en kveld, det er ihvertfall den aller aller største fordelen ved digitalt i mine øyne pr. nå , det faktum at du har kjempefine rackenheter innebygget gjør ikke saken verre, spesielt ikke når alt kan recalles på det berømte f-håret?
Vil påstå at det til en viss grad er egoistisk av fremtredende FOH teknikere å ikke sette seg inn i de mest brukte digitale bordene, men istedetfor tviholde på "NO DIGITAL" og "ONLY MIDAS H SERIES/<insert topseries analog>" på riderene sine. Det er veldig mange firma som kun har 1-2 store bord,gjerne en skreddersydd for monitor og en for front. Disse firmaene vil ha vansker med å holde på digitale OG analoge bord, kostnadsmessig - det er ingen stor hemmelighet.
I vår tidsalderen så ser vel omtrent alle firmaer med respekt for seg selv og teknologiens fremsteg mest på digitale miksere når det kommer til nye innkjøp?
Nei - søren ta. Om jeg skulle kjøpt et stort bord imorgen så ville det garantert blitt digitalt , så hadde jeg heller måtte leie inn et analogt bord eller si nei takk til en jobb hvor de absolutt krever et analogt bord.
Og om mange nok teknikere hadde rottet seg sammen så er jeg ganske sikker på at man kunne skapt en form for standariserte menyer/brukergrensesnitt på digitale bord, siden dette er det som virker å skremme veldig mange fra å bruke digitalt, forskjellige oppsett.
Håper trenden snur totalt, og at vi alle er inneforstått med hvordan digitale bord fungerer innen 3 år. (noe urealistisk? la oss si 5.)
Heaika/Heyka