Gainstruktur
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
-
- Active Member
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
aslak, men så har jo du bare den ENE måten å jobbe på og da. det får jeg krupp av. du overtramper en musikers ønske (behov) ved å komme med din måte å jobbe på som du syns er den beste. feks å vinkle gitar kanbinettene inn mot siden. syns selv dette fungerer bra, men når bandet har et ønske om å vinkle kabinettene i trynet på publikum, så skal dem få det. glad i i deg uansett da pews.
-
- Pro Member
- Sted: lillestrøm
- Kontakt:
Om man er litt oppvakt så kjenner man de forskjellige stilarter innen musikk. Og man spør gjerne bandet i hvilket landskap de ligger.
Utifra dette så skrur hvertfall jeg lyden slik jeg mener passer bra til stilen til bandet. Når alle kanaler/kilder er optimalisert så begynner miksingen!
men mange måter å jobbe på heldigvis
Utifra dette så skrur hvertfall jeg lyden slik jeg mener passer bra til stilen til bandet. Når alle kanaler/kilder er optimalisert så begynner miksingen!
men mange måter å jobbe på heldigvis
Lydforum Administrator/Pensjonist
-
- Pro Member
- Kontakt:
glad i dg oxo puz!!!
go tur til prag, ikke kast for mange håndgranater.
*klemz*
-a-
ps: jeg ser fortsatt ikke poenget i å vinkle en lydkilde mest mulig ugunstig for lyden, for så å måtte vaske scenen med den samme lyden i alle monitorene for å få en balanse. samtidig som scenelydnivået setter standarden for lydnivået ut.
go tur til prag, ikke kast for mange håndgranater.
*klemz*
-a-
ps: jeg ser fortsatt ikke poenget i å vinkle en lydkilde mest mulig ugunstig for lyden, for så å måtte vaske scenen med den samme lyden i alle monitorene for å få en balanse. samtidig som scenelydnivået setter standarden for lydnivået ut.
aslak skarderud
kultursenteret isak
kultursenteret isak
-
- Active Member
I enkelte settinger kan "Over head" være meget flott løsning. Ikke ment som mikrofoner plassert 1 meter over symbaler, men rett over hode på trommeslager. Dersom scenen er stor nok (les kontrollert overhøring fra andre instrumenter og tilstrekkelig avstand til høyttalere). Trommesett med meget gode trommeslagere kan ofte låte ekstremt tøft med tre mikrofoner. En i basstromme pluss et stereo oppsett rett over hode til trommeslager. Har ved flere annledninger gjort dette med svært godt resultat. Man får ikke nødvendigvis "tynn lyd". Med gode mikrofoner f.eks Earthworks SR77/78 kan man hente opp sykt mye bunn fra dype toms uten at det ødelegger resten av trommesettet.Aslak skrev:synes det var et fint langt innlegg jeg, er ingen stor fan av overhead, siden muligheten for å løfte/dempe enkeltcymbaler ofte faller vekk.
noe jeg også lurer på er omfolk justerer nivå på miksen kronologisk? altså, kick/snare osv bortover, der kick setter standard nivå for resten? gjør dere eq fortløpende også? ble selv lært opp til å jobbe slik, men synes man mister mye av helheten i lydbildet.
Det er også urtøft å pervo komprimere slike overhodemikrofoner, dersom man har gode nok kompressorer. (Les f.eks Empirical Labs Distressor) Det er muligens den tøffeste kompressor jeg har hatt/brukt i PA sammenheng. De er dyre og man ser dem ikke ofte i live sammenheng. Men har man råd : løp og kjøp. Ooops, skled en smule off topic, sorry
atle aamodt
Atle Aamodt
-
- Pro Member
- Kontakt:
-
- Active Member
Omni mikrofoner er som skapt for å gå nære cymbaler. Fungerer også meget bra fra undersiden. Omnis har svært lav "handling noise" som igjen vetyr at man kan montere mikrofonene rett på symbalstativene. Ser ryddig ut og låter særdeles godt dersom man bruker f.eks 4007 eller tilsvarende. Og som kjent, omni mikrofoner kan brukes ekstremt tett på kildene. Kan på det varmeste annbefale omni til nær sagt alle sterke kilder på en scene. Svake kilder også, men det kan fort oppleves som ekstremsport for den som ikke føler seg trykk på situasjonen. Omni i flygel f.eks = very good result. Eneste jeg så langt ikke føler å ha 100% lykkes med er omni i basstromme. Her sliter jeg med både praksis og teori mht. hvorfor jeg ikke blir fornøyd.Aslak skrev:tenkte mest i rockesetting, der du fra før av har mikket opp bd/sd/tim/tam/tom/hh, liker bedre å nærmikke ride og crash(er) enn å slenge opp overhead.
i andre sjangre der trommeslagerene har kontroll over lyden de lager, kan man selvsagt bruke andre løsninger.
Ellers er det meget flott å kunne snike inn omni mikrofoner på de rareste steder og i de sykeste vinkler som ser ut til å være "helt feil" når man kun er vant til å bruke ulike cardioider. F.eks mikrofoner som ligger paralellt med tromme skinn, noen få millimeter over. Prøv det !!
Prøv en god omni 3 milimeter fra et skarptrommeskinn, kapsel 30 millimeter inn fra rim. Det låter sykt flott på en god tromme

Kan også annbefale følgende mikrofonoppsett som skal låte naturlig og hvor trommeslager har full dynamisk og tonal kontroll over sine instrumenter :
1 - Basstromme mikrofon, f.eks CAD E100 stormembran kondensator super cardioid. Et superprodukt som burde vært standard hos alle utleiefirmaer. En meget, som i MEGET god all-round mikrofon. Takler meget høy SPL, har frekvensrespons til under 10Hz og er flat som et stille skogstjern. Er faktisk ikke sikker på om jeg har opplevd bedre mikrofon til bruk på gitarforsterker heller ??
2 - B&K 4007 plasser mellom snare og HiHat, balanse setter ved å justere mikrofonposisjon
3 - B&K 4007 plasseres mellom rack tom og symbal, balanse settes ved å justere plassering
4 - B&K 4007 plasseres mellom floor tom og ridesymbal, balanse setter ved å justere plassering.
Det er 4 linjer !! Og fungerer kongebra. Og det fineste er muligens det faktum at man i 9 av 10 tilfeller kan sette gain på de tre siste mikrofonen klin likt.
Ok, jeg skled off topic igjen, men dette er slike ting jeg driver ganske mye med.
atle aamodt
Atle Aamodt
-
- Pro Member
- Sted: lillestrøm
- Kontakt:
Earthworks mikrofoner er noe du snakker mye og varmt om! Jeg må ærlig innrømme at jeg Aldri har vært borti disse.. Det skal sies at jeg jobber stort sett på klubber med faste install. men har tilgode å se utenlandske prod. ha det med seg og heller aldri sett det specca i en raider?
Hva har jeg gått glipp av..?? Kan du fortelle litt mer om disse mikrofonene dine. Ser de er både til studio og noe til live bruk!
I hvilken prisklasse ligger diss i forhold til "industristandard" mikkene vi omgir oss med?
Bare nysgjerrig..
Hva har jeg gått glipp av..?? Kan du fortelle litt mer om disse mikrofonene dine. Ser de er både til studio og noe til live bruk!
I hvilken prisklasse ligger diss i forhold til "industristandard" mikkene vi omgir oss med?
Bare nysgjerrig..
Lydforum Administrator/Pensjonist
-
- Active Member
Earthworks er en liten fabrikant. De lager få, men sykt gode produkter. Mikrofonene "smaker" ingenting = null farging. Mindre enn gode kilder låter mindre enn godt. Kardioidene er flatere off-axis enn mange av de "standard" mikrofonene som brukes i konsertsammenheng er on-axis. De tåler generelt høy SPL, har meget god impulsrespons. Jeg kan godt tenke meg å selge mine B&K 4007 (dersom jeg får god pris) og heller kjøpe Earthworks M30 / TC30K / SRO eller QTC1. Jeg har vært borti de aller fleste modellene, selv har jeg for øyeblikket SR71(tidlig utggave ac SR69) samt SR78. Jeg bruker dem til det meste, selv basstromme. QTC1 og TC30K er ekstremt følsomme mht. elektrostatiske utladninger, hvilket betyr at en trommeslager som spiller med plastvisper må spraye vispene med antistatisk spray for ikke å produsere klikkelyder inn i mikrofonene. Har også fått rapporter om tilsvarende problematikk i nærheten av gamle råtne leslier, samt at de tåler ikke dårlige kabler og gamle råtne mikrofonforsterkere.Kenneth Jensen skrev:Earthworks mikrofoner er noe du snakker mye og varmt om! Jeg må ærlig innrømme at jeg Aldri har vært borti disse.. Det skal sies at jeg jobber stort sett på klubber med faste install. men har tilgode å se utenlandske prod. ha det med seg og heller aldri sett det specca i en raider?
Bare nysgjerrig..
Sjekk ut http://www.earthworksaudio.com/index.html for mer info.
Representanter fra DPA jeg har snakket med på messer tenderer til å vri litt på seg når jeg konfronterer dem med at jeg personlig setter likhetstegn mellom 4007 og TC30K. For meg gjør disse samme jobbe, men Earhworks koster under halvparten av DPA
Atle Aamodt
-
- Pro Member
- Kontakt:
-
- Newbie
- Sted: halden
- Kontakt:
- Geir Tystad
- Active Member
- Sted: Innerst i en vestlandsfjord..
Er vel mange som jobbar slik.... Hørt fleire som seier at "teknikeren står jo bare der..." Hvor på kameraten min seier: er derfor vi har lydprøve før showet.. men lika no å ha litt å puttle med underveis og..Kenneth Jensen skrev: Ja jeg jobber kronologisk som du kaller det.. Kick og resten av trommeseksjonen legger jo grunnlaget for hele miksen sammen med bassen. Så etter trommer kommer naturligvis bass.
Får man dette tight og fint så blir alt så mye enklere..
Skjønner ikke hva du mener når du sier du mister helheten i lydbildet? Hvordan går du frem da?