Midas Venice vs Soundcraft GB4
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
- Trygve Torsrud
- Newbie
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Midas Venice vs Soundcraft GB4
Hei.
Jeg er på jakt etter en ny liten mikser til brukt i enkle sammenhenger som band, skole og revyer.
Har god erfaring med begge merkene, men lurer på om noen har noe erfaring med disse sammen, spesielt GB4.
Jeg er på jakt etter en ny liten mikser til brukt i enkle sammenhenger som band, skole og revyer.
Har god erfaring med begge merkene, men lurer på om noen har noe erfaring med disse sammen, spesielt GB4.
-
- Active Member
- Sted: Trondheim
Hvis jeg forsto spørsmålet ditt riktig så lurer du på om noen har erfaringer med begge mixerne og hva som kan sies positivt å negativt.
Jeg personlig synes allsidigheten på GB 4 er litt større enn på Venice. Det viktigste der er kanskje antall tappninger og konfigureringsmulighetene på disse. Men det som å skal sies er at lydkvaliteten på Midas Venice er av meget høy klasse i forhold til pris. Det tenker jeg både på preamp og EQ.
Hvilken mixer som er best må nesten vurderes ut ifra behov. Jeg synes lydkvaliteten i Venice er bedre enn på GB 4 men GB 4 har som sagt flere tappninger som gjør den litt mer behjelpelig når du skal ha mere enn 4 monitorkurser og 2 effektsends.
Som sagt så må du bare vurdere det litt ut ifra behovet.
Håper jeg var litt til hjelp for deg
Jeg personlig synes allsidigheten på GB 4 er litt større enn på Venice. Det viktigste der er kanskje antall tappninger og konfigureringsmulighetene på disse. Men det som å skal sies er at lydkvaliteten på Midas Venice er av meget høy klasse i forhold til pris. Det tenker jeg både på preamp og EQ.
Hvilken mixer som er best må nesten vurderes ut ifra behov. Jeg synes lydkvaliteten i Venice er bedre enn på GB 4 men GB 4 har som sagt flere tappninger som gjør den litt mer behjelpelig når du skal ha mere enn 4 monitorkurser og 2 effektsends.
Som sagt så må du bare vurdere det litt ut ifra behovet.
Håper jeg var litt til hjelp for deg

-
- Active Member
- Kontakt:
- Karl-André Tvedt
- Active Member
- Sted: Sogndal
- Kontakt:
- Torodd Olsen
- Pro Member
- Sted: Stord
-
- Active Member
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Synes Venice er laget på en merkelig måte. Den har 2 monitor, 2 eff og 2 aux send istedenfor å kalle alle for aux. Monitor er på fadere, mens eff og aux er på vripotter tilsynelatende tilfeldig plassert andre plasser på masterdelen. Mener også å huske at monitor er XLR mens eff og aux er jack. Første gang jeg brukte den spilte anlegget i mono pga en liten knapp som sto nede. Vet at det ikke bare er meg som klødd meg i hodet av den grunn. Synes også det er mye bedre å kalle stereokanalene for stereo 1,2 osv istedenfor 17-18,19-20,21-22 og 23-24 som på Venice. Blir så rotete med multien fra scenen da den sjeldent skal inn på stereokanalene. 17 på multi skal da som oftest inn på 25 osv. Synes GB serien er mye mer oversiktlig og enkel/rask å skru på selv om begge låter bra.
- JAS
- Active Member
- Sted: Sandefjord
FX er også på fader. og aux har xlr-tilkobling. i alle fall på vår venice
synes ikke at masterseksjonen på venice er noe stress i det hele tatt. vel er gb sin lettere, men jeg har aldri hatt noe problem med å holde styr på eller forandre på noe som ligger i masterseksjonen på venice.
men jeg er enig med at mon-fx-aux kunne hett "aux" alle sammen.
God messe, folkens

synes ikke at masterseksjonen på venice er noe stress i det hele tatt. vel er gb sin lettere, men jeg har aldri hatt noe problem med å holde styr på eller forandre på noe som ligger i masterseksjonen på venice.
men jeg er enig med at mon-fx-aux kunne hett "aux" alle sammen.
God messe, folkens

"Speed has never taken a single life,
suddenly becomming stationary, THAT`S the killer" - Jeremy Clarkson
suddenly becomming stationary, THAT`S the killer" - Jeremy Clarkson
- lydonen
- Pro Member Silver
- Sted: vadsø
- Kontakt:
En ulempe med GB4 var jack-utgangene på aux'ene, og selv om man fader-swappet group og aux forble utgangen på jack.
Kanskje de endret dette på senere versjoner, i allefall har GB2 fått aux 1-4 ut på XLR og aux 5-6 på jack, noe som passer meg bra i de fleste sammenhenger.
Kanskje de endret dette på senere versjoner, i allefall har GB2 fått aux 1-4 ut på XLR og aux 5-6 på jack, noe som passer meg bra i de fleste sammenhenger.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
- Trygve Torsrud
- Newbie
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Har en Venice nå som er veldig godt fornøyd med. Masterseksjonen er litt oversiklig, men ikke noe problem i hele tatt.
Monitor 1 og 2 samt aux 1 og 2 har xlr utganger, men FX 1 og 2 har xlr utganger i vertfall.
Men etter all info her må den vel byttes ut med en Soundcraft GB-4
Takk for hjelpgen alle sammen !!
Monitor 1 og 2 samt aux 1 og 2 har xlr utganger, men FX 1 og 2 har xlr utganger i vertfall.
Men etter all info her må den vel byttes ut med en Soundcraft GB-4

Takk for hjelpgen alle sammen !!

- Svein
- Newbie
Jeg bruker bordene om hverandre på to forskjellige steder der jeg skrur lyd på veldig mye forskjellig.
Jeg liker begge bordene veldig godt, men jeg foretrekker GB 4 på grunn av oversikten. For meg er den mye enklere å bruke enn Midas Venice i livesituasjoner der det for eksempel er bruk for flere monitorkurser, men ikke så mange effektprosessorer. Det har hendt mange ganger at Venicens tilegnede funksjoner, som for eksempel de lett tilgjengelige masterne, har kommet meg veldig til gode, men til den bruken som trådstarter beskriver ville jeg valgt GB 4 siden den er så basic og oversiktelig å bruke.
Det er ikke alltid det er profesjonelle med lang erfaring fra proffe bord som bruker dem og da er det nok godt å ha det så strømlinjeformet som mulig. Det skal sies at Venicen er veldig enkel når du har lært deg den.
I fare for å provosere teoretikerne veldig; Preampene i Venice er mer påkostet, men med mindre det er for eksempel EAW-kasser som brukes tror jeg ikke det har det veldig store å si. Så vidt meg bekjent er det en viss prisforskjell mellom Venice og GB4 også.
Mange selvmotsigelser her, men som sagt ville jeg ha gått for GB 4.
Jeg liker begge bordene veldig godt, men jeg foretrekker GB 4 på grunn av oversikten. For meg er den mye enklere å bruke enn Midas Venice i livesituasjoner der det for eksempel er bruk for flere monitorkurser, men ikke så mange effektprosessorer. Det har hendt mange ganger at Venicens tilegnede funksjoner, som for eksempel de lett tilgjengelige masterne, har kommet meg veldig til gode, men til den bruken som trådstarter beskriver ville jeg valgt GB 4 siden den er så basic og oversiktelig å bruke.
Det er ikke alltid det er profesjonelle med lang erfaring fra proffe bord som bruker dem og da er det nok godt å ha det så strømlinjeformet som mulig. Det skal sies at Venicen er veldig enkel når du har lært deg den.
I fare for å provosere teoretikerne veldig; Preampene i Venice er mer påkostet, men med mindre det er for eksempel EAW-kasser som brukes tror jeg ikke det har det veldig store å si. Så vidt meg bekjent er det en viss prisforskjell mellom Venice og GB4 også.
Mange selvmotsigelser her, men som sagt ville jeg ha gått for GB 4.
Jimi Hendrix once challenged Chuck Norris to a guitar playing contest. When Chuck lost, he round house kicked Hendrix so hard that he died of a drug overdose.