Yamaha LS9

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

ketil nicolaysen skrev:med fare for å gjenta meg selv....hvordan sjekker/tuner lydmannen anlegget når han har digital mikser?
Har analog eller digital mikseren noe og si på å tune PA?
Mvh
Joachim Venberget
ketil nicolaysen
Active Member
Kontakt:

Legg inn av ketil nicolaysen »

Joachim skrev:
ketil nicolaysen skrev:med fare for å gjenta meg selv....hvordan sjekker/tuner lydmannen anlegget når han har digital mikser?
Har analog eller digital mikseren noe og si på å tune PA?
seff!!er du helt tett eller?man sier: null en, null en og ikke ett to osv
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold

Legg inn av Joachim »

Mojjoman, trudde dette var en seriøs tråd, beklager og bøyer meg i ****
Mvh
Joachim Venberget
ketil nicolaysen
Active Member
Kontakt:

Legg inn av ketil nicolaysen »

ha!! tok deg der...som selvutnevnt moromann klarte jeg ikke å la være...sorry
Brukeravatar
kenneth vadset
Active Member
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av kenneth vadset »

åsså: å oppå ne å opp å ne å opp å ne... 1,2,3,4...
fagmann
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Må si jeg er kjempefornøyd med vår LS9. Har brukt den på en stor kulturskolefestival og hadde stor nytte av full recall, og i tillegg syntes jeg mikser'n låt kjempefint.
Den var rask å bruke og klanger, eq og dynamics funket upåklagelig. Det var alt fra Metal til storband og jeg følte aldri at det ble trangt eller tett slik det har vært rapportert.
Brukte en cd-spiller med digitalutgang og routet denne til ch-35-36 (hadde MP3-spilleren som er innebygget på ch 33-34) og jeg hadde dermed to stereo avspillere uten å spise av de 32 inngangene.

En ting man må være obs på er at man gjerne pynter litt på master EQ og monitoreq etter hvert som soundcheck skrider fram, men dette tilbakestilles etter hvert som man går tilbake og recaller. Viktig å lagre eq-settinger separat om man vil implementere dem med tilbakevirkende kraft.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

Du kan vel velge kva som skal recalles og.

Gain, fader, mute, patch, eq osv.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Kontakt:

Legg inn av Karl-André Tvedt »

Den er fin, men ikke gjør som meg; løpe på jobb med manualen under armen.. Skjønte fort at det ikke er verdens beste preamper inni der. Men brukervennligheten er knall. Hehe, drita fulle folk tror jeg er lysteknikeren når jeg står ved bordet :P

Jeg slenger meg på lydonen og hyller denne lille krabaten velkommen.. Hvis jeg ikke har blitt fortalt feil, så var jeg en av de 5 første som skrudde på denne i norge :twisted:
Brukeravatar
sand
Newbie

Legg inn av sand »

Mitt første møte med en digital mix var LS9. For en som bare har tenkt analogt tidligere var det en liten overgang, men etter en liten halvtime med roting rundt i menyer hadde jeg nå fått satt opp LS9'en slik at jeg fikk lyd i left, right og center, og ikke minst i monitorkanalene. Klangene fant jeg også, og ble positivt overrasket over hva som var i klangbiblioteket der. Jeg hadde ikke store forventninger til innebygde klanger i bordet.
Monitormix er en drøm med det bordet, to trykk på knappen til mix bussen til den aktuelle monitoren, og du har mixen til den kanalen på faderene. Har du en trådløs router og en laptop kan du ta med deg laptop'en på scena, stille deg f.eks ved siden av trommissen og bli enig med ham/henne om lyden i hans/hennes monitor og gjøre endringene direkte. Gjett om de blir fornøyde med monitorlyden når de får det slik, og slipper og rope eller vifte med armene opp og ned, til den som står bak mixen.

Etter å ha gjort noen jobber på det bordet er jeg godt fornøyd, lydmessig er det litt forskjellig fra det jeg er mest vandt med (Crest, A&H og Midas). Lyden i LS9 virker litt "kaldere" eller litt mindre farget om man vil. Noe som medfører litt mer jobbing på EQ enn man vanligvis trenger på de analoge borda jeg har jobba mest med.
Er dette en oppfattning som deles av de andre her som har testa LS9?
Kunsten er å få det utstyret du får servert til å låte bra, ikke å sette opp en raider du aldri får oppfylt likevel...
Noen sier at Sand liker å spille høyt, og det er jo ikke så rart, Øyvind vrælte høyt alt når han ble født!
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold

Legg inn av Joachim »

Karl-André Tvedt skrev: Men brukervennligheten er knall. Hehe, drita fulle folk tror jeg er lysteknikeren når jeg står ved bordet :P
Det er en fordel som bagatelisserer pris og brukervennilghet!
Alltid like morro og henvise til lystek om en full gitarist kommer og klager....
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Kontakt:

Legg inn av Karl-André Tvedt »

sand skrev:Etter å ha gjort noen jobber på det bordet er jeg godt fornøyd, lydmessig er det litt forskjellig fra det jeg er mest vandt med (Crest, A&H og Midas). Lyden i LS9 virker litt "kaldere" eller litt mindre farget om man vil. Noe som medfører litt mer jobbing på EQ enn man vanligvis trenger på de analoge borda jeg har jobba mest med.
Er dette en oppfattning som deles av de andre her som har testa LS9?
Det har mye med konverterne å gjøre.. Prisen dikterer ikke de beste adda konverterne i verden...
Svar