Strykere og lyd
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
-
- Newbie
- Sted: Oslo
Strykere og lyd
Når strykere oppmikkes blir det ofte mange meninger, særlig fra utøverne selv. Jeg gjorde seinest i helga lyd på det norske kammerorkester, som egentlig er veldig åpne for å tenke utover det rent akustiske. Selv om resultatet egentlig ble ganske bra, ser jeg at det er mye som kan forbedres. En av de viktigste problemstillingene, slik jeg ser det, er; Hva er referansen for oppmikking av et strykeorkester? Når en hører på innspillinger, nesten uansett sjanger, er det med så mye lyd av rommet/klang at vi måtte kjøpt refill på klangene våre om vi skulle forsøke å gjenskape en slik lyd. Samtidig åpner nærmikking av strykerne for et annet og nærmere lydbilde som kan være vel så fint i en live sammenheng. Så altså; Hvilke erfaringer har folk i forhold til dette med hvordan et orkester egentlig skal låte i en PA?
- Stig Gunnar Ringen
- Stig Gunnar Ringen
Stig Gunnar
-
- Active Member
- Sted: Trondheim
Jobbet nylig i Olavshallen med Trondheim Symfoniorkester og Stage Dolls. Da brukte vi DPA mygger på alt av stryk og diverse stormembran og kondensatormicer på blås og perc. I denne sammenhengen funket dette veldig bra. Det en bør være litt obs på i livesammenheng er hva som skjer hvis man får en feedback. Har man la oss si 80 miclinjer i sving så feeder det nå inni h##### hvis det først setter i gang pga at det vil slå inn på alt av micer. triks for å unngå slike ting er å jobbe litt med fasevending av micer.
Vi som gjorde denne jobben fikk et veldig godt resultat på denne måten. og de ¨to som satt på front fikk superskryt for lyden. (jeg gjorde submix på strykemicer.
Arti å høre hvilke opplevelser folk har hatt i slike situasjoner
Vi som gjorde denne jobben fikk et veldig godt resultat på denne måten. og de ¨to som satt på front fikk superskryt for lyden. (jeg gjorde submix på strykemicer.
Arti å høre hvilke opplevelser folk har hatt i slike situasjoner
-
- Active Member
- Sted: Oslo/Trheim
Har man vanvittig mye bøyler/mygger, og iallfall om man skal ha det i monitor, så har også bittelitt delay på de forksjellige bøylene reddet meg i et par situasjoner.Håvard Soknes skrev: Det en bør være litt obs på i livesammenheng er hva som skjer hvis man får en feedback. Har man la oss si 80 miclinjer i sving så feeder det nå inni h##### hvis det først setter i gang pga at det vil slå inn på alt av micer. triks for å unngå slike ting er å jobbe litt med fasevending av micer.
Oppmikking av strykere er ellers ganske avhenging av hva slags strykere det er snakk om, rommet , og hva slags instrumenter de evt spiller sammen med. Akg 414, nykelharpe og rockekonsert er ikke veldig kult for eksempel.
NRK på symfoniorkesteret i Oslo har jeg sett bruker div bra kondensatorer plassert på strategiske plasser. Jeg har også hørt fantastisk lyd ut av audix oktava, plassert ut med jevne mellomrom på hver sin rekke av instrumenter.
-
- Active Member
-
- Pro Member
tja
begrensa for mye rock`n roll det er igjen i stage dolls da.. 

-
- Newbie
Strykere og lyd
Med all respekt; Stage dolls-konsert er nok ikke referansepunktet til Terje Tønnesen eller andre strykere som setter orkesterlyden i fokus. Mitt utgangspunkt er ikke hvilke mikker jeg skal bruke, ei heller plasseringen av disse, selv om det forsåvidt er morsomt å diskutere. Min innfallsvinkel er: Referansepunkt. Sett på en innspilling av f.eks. Deutche Grammofon, hør på miksen og hør på f.eks. kritikerkorpset i NRK P2 når de kommenterer lyden på skivene (de er jævli pirkete). Dette er jo et miljø som har sterke meninger om rom og akustikk. Med dette i bakhodet skal man forme et lydbilde via en PA og kompensere mangel av naturlig klang med digitale klanger. Etter min mening er dette et minefelt.
Et annet eksempel er Bach-innspillingen av Truls Mørk. Den bader jo i klang. Hvordan skulle man som PA-tekniker tilnærme seg en oppgave å mikke opp den samme konserten (lite trolig, forøvrig, men likvel et eksempel). Skulle referansepunktet vært skiva, som er det de fleste publikummere kjenner til? Eller å tilpasse lyden til rommet, som da kanskje ville blitt vesentlig tørrere? Klart at kommunikasjon med artisten er viktig i slike situasjoner (og ellers, selvfølgelig), men min erfaring med strykere er at de ofte blir litt usikre på hvordan de skal bruke mulighetene som PA gir.
Skjønner at dette blir abstrakt, men det er jo strengt tatt ganske abstrakte begreper som brukes i slike sammenhenger.
Et annet eksempel er Bach-innspillingen av Truls Mørk. Den bader jo i klang. Hvordan skulle man som PA-tekniker tilnærme seg en oppgave å mikke opp den samme konserten (lite trolig, forøvrig, men likvel et eksempel). Skulle referansepunktet vært skiva, som er det de fleste publikummere kjenner til? Eller å tilpasse lyden til rommet, som da kanskje ville blitt vesentlig tørrere? Klart at kommunikasjon med artisten er viktig i slike situasjoner (og ellers, selvfølgelig), men min erfaring med strykere er at de ofte blir litt usikre på hvordan de skal bruke mulighetene som PA gir.
Skjønner at dette blir abstrakt, men det er jo strengt tatt ganske abstrakte begreper som brukes i slike sammenhenger.
Stig Gunnar
-
- Pro Member Silver
- Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.
Skal ikke alltid stole på kritikerene.
Hørte en historie om klassisk opptak i Nidarosdommen. Der publikum lagde for mye støy, (kremting o.l)
Dette førte til at man støyreduserte opptaket så nesten all naturlig klang og kremting ble borte, for så å legge til ny klang på opptaket med 960L.
Det kritikerene i P2 sa om lyden på den platen var:
Det er imponerende å høre hvor fint man har klart å fange den naturlige klangen i Nidarosdommen.
Hørte en historie om klassisk opptak i Nidarosdommen. Der publikum lagde for mye støy, (kremting o.l)
Dette førte til at man støyreduserte opptaket så nesten all naturlig klang og kremting ble borte, for så å legge til ny klang på opptaket med 960L.
Det kritikerene i P2 sa om lyden på den platen var:
Det er imponerende å høre hvor fint man har klart å fange den naturlige klangen i Nidarosdommen.

- lydonen
- Pro Member Silver
- Sted: vadsø
- Kontakt:
Hva er referansen ved oppmikking av stryk?
Ja kan det være å tilfredsstille hifi-menigheten, lurer på hvem som har mikket opp opptakene de lytter til, der "rommet måles opp foran dem" og dybden tydelig kan fornemmes, samtidig som "punktformligheten" og perspektivet trer frem.
Dette gjelder selvsagt bare hvis høyttalerkablene er av en slik natur at de kan frembringe myke buestrøk fra fiolinisten.
Ja kan det være å tilfredsstille hifi-menigheten, lurer på hvem som har mikket opp opptakene de lytter til, der "rommet måles opp foran dem" og dybden tydelig kan fornemmes, samtidig som "punktformligheten" og perspektivet trer frem.
Dette gjelder selvsagt bare hvis høyttalerkablene er av en slik natur at de kan frembringe myke buestrøk fra fiolinisten.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
- Trond
- Pro Member
- Sted: Sogndal
- Kontakt:
Litt offtopic, beklager det, men ei god historie:
Isamband med at Årdal Kyrkje hadde brukt 1.000.000,- (1 mill) på eit akustikk anlegg i kyrkja så hadde dei ein konsert for å innvie herligheten.
Det fine med anlegget var at det kunne simulere alt ifra ei lita kyrkje (1 sek) til nidarosdommen (6 sek).
Konserten var med Tone og Eva fra idol, og underteikna leverte lyd.
Massa skryt i media etterpå, og dei måtte spesielt framheve den fine klangen som var blitt i kyrkja.
Alt vel so langt.
Det dei ikkje viste var at anlegget var avslått, og at klangen kom ifra ei tc m-one maskin gjennom ein Nexo pa, also, ikkje akustikk anlegget.
Verden vil bedras.
Isamband med at Årdal Kyrkje hadde brukt 1.000.000,- (1 mill) på eit akustikk anlegg i kyrkja så hadde dei ein konsert for å innvie herligheten.
Det fine med anlegget var at det kunne simulere alt ifra ei lita kyrkje (1 sek) til nidarosdommen (6 sek).
Massa skryt i media etterpå, og dei måtte spesielt framheve den fine klangen som var blitt i kyrkja.
Alt vel so langt.
Det dei ikkje viste var at anlegget var avslått, og at klangen kom ifra ei tc m-one maskin gjennom ein Nexo pa, also, ikkje akustikk anlegget.
Verden vil bedras.
Trond Øyre - Øyre Lyd
Less is more
Less is more
-
- Newbie
Strykere og lyd
OK. Takk folkens. Fikk ikke så mye ut av dette, men tar det på min kappe. Vanskelig å forklare hva jeg er ute etter via en nettside. Finner nok ut av det lell.
Stig Gunnar
-
- Active Member
Vel, det virket da som de bestemte seg for å "teste" den "naturlige klangen" midt i settet, da... Noe som gjorde undertegnede mildt sagt småfrustrertTrond skrev:Litt offtopic, beklager det, men ei god historie:
Alt vel so langt.
Verden vil bedras.

Bjørn A. Larsen - Lydtekniker