Topper, deling, bi-amping og diverse
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
- lydonen
- Pro Member Silver
- Sted: vadsø
- Kontakt:
Tydelig at vi tråkket noen på tærne igjen..
Skjønner likevel ikke at noen går ut og kjøper seg svære topper med 2x15", 10" og 2" i dagens marked.
Det måtte evt. være kun basert på pris. Men slikt spiller ofte ikke inn mange grunker og man møter seg seg selv raskt i døra, og behovet for oppgradering melder seg.
Og da står man der med noen forholdsvis uselgelige bokser.
Men folk må få lov å kjøpe hva de vil. Og å mene hva de vil. Og å komme med kjipe kommentarer, det er det gudhjelpe meg flere her som bidrar med denslags!!
Skjønner likevel ikke at noen går ut og kjøper seg svære topper med 2x15", 10" og 2" i dagens marked.
Det måtte evt. være kun basert på pris. Men slikt spiller ofte ikke inn mange grunker og man møter seg seg selv raskt i døra, og behovet for oppgradering melder seg.
Og da står man der med noen forholdsvis uselgelige bokser.
Men folk må få lov å kjøpe hva de vil. Og å mene hva de vil. Og å komme med kjipe kommentarer, det er det gudhjelpe meg flere her som bidrar med denslags!!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
-
- Newbie
- Sted: Stavanger
- Kontakt:
Denne delen av diskusjonen handler vel egentlig om hvem man synes "har rett til å uttale seg", og det blir litt vanskelig å håndtere på et internettforum, synes nå jeg. Så lenge "hvem som helst" får bli medlem, må man akseptere at folk har forskjellig bakgrunn, eller rett og slett gjøre noe med det.... eller holde seg til topic?Hallgeir skrev:Sorry gutter, men her hiver jeg meg på Joachim.
Hvis dere ikke ønsker å svare på spørsmålet hans er det en god ide å bare holde kjeft!
Helt enigHallgeir skrev:Når det gjelder aktiv vs. passiv vil vel alltid aktiv være å foretrekke. Når signalet allerede er delt opp før det kommer til forsterkeren kan hver forsterkerkanal konsentrere seg om akkurat de frekvensene den får beskjed om og bare glemme de andre som en annen kanal tar seg av.
Enig her også, men 650 inneholder 2stk 18" elementer, som kanskje gjør forholdet til 1/1? Ikke lett å si...Hallgeir skrev: Spørsmålet om subber og topper er vanskelig. Når jeg har brukt meyer msl3/4 har jeg ofte hatt 2 topper pr subb. Da snakker vi jo om 650-subber og de er vel noe kvassere enn mange andre, så andre oppsett vil bruke 1 sub per top.
Til slutt må man nesten vite produkt- og bruks-område for å kunne uttale seg nøyaktig, men det kan også være gøy med en litt bredere og prinsipiell diskusjon.

Gaute Tjøstheim
-
- Active Member
- Kontakt:
- lydonen
- Pro Member Silver
- Sted: vadsø
- Kontakt:
Joda, mange kule store bokser også, EAW 850, Nexo Alpha og forsåvidt MSL-3 som mange fortsatt liker.ketil nicolaysen skrev: vil gjerne ha store bokser i stedet for små hattesker som hyler og skriker..alt til sitt bruk
Er det noe slikt man vurderer å kjøpe brukt i 2007 er det jo OK, siden det er ridervennlig og funker bra, litt avhengig av tilstand og konfigurasjon.
Men JT's uspesifiserte svære bokser høres inntil videre skumle ut!! Det at de har en "åpen konfigurasjon" som gjør at man kan velge mellom biamp og passiv høres også skummelt ut, 100% prosessorstyrt og ferdigkonfigurert system burde det i allefall ha vært!! og tri-ampet i toppene!!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
-
- Active Member
- Kontakt:
.
Men JT's uspesifiserte svære bokser høres inntil videre skumle ut!! Det at de har en "åpen konfigurasjon" som gjør at man kan velge mellom biamp og passiv høres også skummelt ut, 100% prosessorstyrt og ferdigkonfigurert system burde det i allefall ha vært!! og tri-ampet i toppene!![/quote]
joda.helt enig der,men klarer meg godt med bi-ampet jeg da:-)
Men JT's uspesifiserte svære bokser høres inntil videre skumle ut!! Det at de har en "åpen konfigurasjon" som gjør at man kan velge mellom biamp og passiv høres også skummelt ut, 100% prosessorstyrt og ferdigkonfigurert system burde det i allefall ha vært!! og tri-ampet i toppene!![/quote]
joda.helt enig der,men klarer meg godt med bi-ampet jeg da:-)
- Tom Hansen
- Pro Member
- Sted: 9325 Bardufoss
- Kontakt:
Hvis jeg forstår spørsmålet rett fra JT kan toppene velge passiv, eller aktiv deling. Har selv hatt et lignende oppsett, og min erfaring med de kassene var at det passive delefiltret funka helt greit. Prøvde og med aktiv deling, men synes ikke jeg fikk noe mer ut av det. Årsaken kan jo være flere ting. (delefilter, amping). Her må du nesten prøve deg fram.
Når det gjelder størrelsen på elementene så kan det være en ok kombinasjon. Min erfaring med 15-10 og horn er meget bra. Nå har jeg bytta disse ut med topper med 12”+horn. Får litt mer volum av disse synes jeg. Og så må jeg jo si at det er lettere å drasse dem inn i lokalet. Tar jo 2 i slengen.
Når det gjelder bunnkasser, så spørs det jo hva du skal spille slags musikk, og lokaler du spiller i, men er bunnene gode funker det nok med 4 av dem, men det må jo prøves…..Tar jo mye plass og tung er dem!
Når det gjelder størrelsen på elementene så kan det være en ok kombinasjon. Min erfaring med 15-10 og horn er meget bra. Nå har jeg bytta disse ut med topper med 12”+horn. Får litt mer volum av disse synes jeg. Og så må jeg jo si at det er lettere å drasse dem inn i lokalet. Tar jo 2 i slengen.
Når det gjelder bunnkasser, så spørs det jo hva du skal spille slags musikk, og lokaler du spiller i, men er bunnene gode funker det nok med 4 av dem, men det må jo prøves…..Tar jo mye plass og tung er dem!
Tom Hansen
- Karl-André Tvedt
- Active Member
- Sted: Sogndal
- Kontakt:
-
- Active Member
Yo folks
Passive delefiltere er komplisert å lage, dersom de også skal korrigere frekvens- og faserespons. Mange fabrikanter har etterhvert blitt bedre til dette, men ofte vil en løsning med 2x15+10"+HF være komplisert å lage passivt. Vel å merke dersom det skal oppføre seg godt mht frekvens- og fasrespons, samt polarkontroll.
Aktivt system derimot er langt enklere for de fleste å konfigurere med en DBX Driverack 480, BSS Soundweb, White Instrument Paramedic48 eller lignende, samt SmaartLive eller tilsvarende programvare (pluss kunnskap om hvordan det brukes).
De fleste 15" høyttalere er IKKE effektive ned mot 60Hz, de aller fleste er meget effektive i et frekvensområde man ofte ikke bruker dem til. 2 x 15" gir deg i stor grad kun mer av det du ikke trenger, nemlig "midbass". Men dette kan løses aktivt ved å splitte2x15" til 2 veier. Hvor begge får HPF ved 50-70Hz et sted, men den ene veien kanskje skal få et LPF ved 100-140Hz, den andre veien får gå opp til det område hvor 10" begynner å bli effektiv f.eks rund 300-400Hz et sted. Man kan altså vurdere å benytte en ekstra 15" for å kompensere for manglende effektivitet i området 60-120Hz (eller der omkring). 10" kan meget trolig klare seg opp til 700-1000Hz, hvor igjen en god 2-4" driver frekvensområdet oppover.
Men dette betyr at du ender opp med en 4way kasse + 1way til sub.
På en annen side, kan man meget godt lage 4way passive filtere, men de tenderer til å bli fysisk store og dyre.
Gode passive løsninger (som i virkelig gode) med gode og kraftige forsterkere vil kunne oppføre seg meget godt sammenlignet med et fullblås aktivt system. Selv har jeg ikke kunnskap tilstrekkelig for å lage meget gode passive filtere, derfor foretrekker jeg å konfigurere aktivt. Men selvfølgelig kun dersom det er snakk om ett eller annet "lurium-system" som ikke er plug'n play fra fabrikanten.
Passive delefiltere er komplisert å lage, dersom de også skal korrigere frekvens- og faserespons. Mange fabrikanter har etterhvert blitt bedre til dette, men ofte vil en løsning med 2x15+10"+HF være komplisert å lage passivt. Vel å merke dersom det skal oppføre seg godt mht frekvens- og fasrespons, samt polarkontroll.
Aktivt system derimot er langt enklere for de fleste å konfigurere med en DBX Driverack 480, BSS Soundweb, White Instrument Paramedic48 eller lignende, samt SmaartLive eller tilsvarende programvare (pluss kunnskap om hvordan det brukes).
De fleste 15" høyttalere er IKKE effektive ned mot 60Hz, de aller fleste er meget effektive i et frekvensområde man ofte ikke bruker dem til. 2 x 15" gir deg i stor grad kun mer av det du ikke trenger, nemlig "midbass". Men dette kan løses aktivt ved å splitte2x15" til 2 veier. Hvor begge får HPF ved 50-70Hz et sted, men den ene veien kanskje skal få et LPF ved 100-140Hz, den andre veien får gå opp til det område hvor 10" begynner å bli effektiv f.eks rund 300-400Hz et sted. Man kan altså vurdere å benytte en ekstra 15" for å kompensere for manglende effektivitet i området 60-120Hz (eller der omkring). 10" kan meget trolig klare seg opp til 700-1000Hz, hvor igjen en god 2-4" driver frekvensområdet oppover.
Men dette betyr at du ender opp med en 4way kasse + 1way til sub.
På en annen side, kan man meget godt lage 4way passive filtere, men de tenderer til å bli fysisk store og dyre.
Gode passive løsninger (som i virkelig gode) med gode og kraftige forsterkere vil kunne oppføre seg meget godt sammenlignet med et fullblås aktivt system. Selv har jeg ikke kunnskap tilstrekkelig for å lage meget gode passive filtere, derfor foretrekker jeg å konfigurere aktivt. Men selvfølgelig kun dersom det er snakk om ett eller annet "lurium-system" som ikke er plug'n play fra fabrikanten.
Atle Aamodt