Amping av PA

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Sted: Sogndal
Kontakt:

Amping av PA

Legg inn av Karl-André Tvedt »

Jeg er litt blank på forsterkere.. Noe jeg vil gjøre noe med.. Men det er ikke mange der ute som ønsker av en eller annen grunn å dele den kunnskapen..

I Bergen hører jeg hele tiden om hvem som ikke klarer å ampe pa'en sin riktig.. Morsomme er at vedkommende har sagt akkurat det samme om den andre personen også..
olegutten
Active Member
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av olegutten »

De fleste høyttaler produsentene sier vel at forsterkeren helst skal yte ca 1,5 -2 ganger oppgitt høytaler effekt. Dette for at det ska være ltt headroom.

ole
Tom Erik Stokness
Pro Member
Sted: Nøtterøy

Legg inn av Tom Erik Stokness »

njaa...pleier ikke limiter treshold å bli satt etter det svakeste leddet i kjeden? om det måtte være høyttaler eller amp er vel ett fett

men på en annen side så er det bare lurt å la ampene har reserve ja.... kan fort låte litt trangt om man tyner det helt maksimalt
Tor Dehli
Active Member
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av Tor Dehli »

Hvor kraftig forsterker jeg anbefaler avhenger litt av hvilket merke vi snakker om. Er det et billig forsterkermerke så legger jeg gjerne godt på, siden de ikke alltid har så mye headroom som de dyrere merkene.
Men ofte så har man ikke så mange alternativer, når det kommer til de store systemene. Når du har en sub som tåler 1500W kontinuerlig og 6000W peak, så er det ikke så mange forsterkere som leverer det uansett...
Men dersom jeg har anledning til det, så legger jeg meg gjerne 20-60% over høyttalerens effekt.
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
knut
Active Member
Sted: Bergen

Legg inn av knut »

Enig med deg Tor. så store forsterkere som mulig. Vi pleier å ha 3 subber à 1000w pr forsterkerkanal og det går fint ( lab6400) men vi drømmer jo om den nye fp+ 13000 som leverer enda mere power:)
Men som oftest koker det ned til hvor mye penger en vil legge i det lille ekstra.
Med vennlig hilsen

Knut Harildstad
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Karl-André Tvedt »

Hei Knut :D Kalle her 8)

Flott !!
Helt midt i blinken, det var akkurat det jeg lurte på..
Svar