Har forstått at PA`n vår ikke duger så jeg tar gjerne imot gode tips om hvilke anlegg som er brukbare til oss..
Ser ikke bort fra at vi kommer til å bruke ca. 100 000 til sommeren på nytt anlegg. Så vi er åpne for gode forslag....
Jo kommer jo an på formålet da? (bortsett fra å formidle god lyd/musikk)
Altså hvilke spillesteder dere opptrer på og hvor mange mennesker dere pleier å "dekke" /spille for?
Viktig når man skal dimensjonere ett anlegg.
Mackie PA og en eller annen ny digitalmikser(yamaha?)som har innbygd gater, eq, compressorer osv, kan gjøre underverker for dere. Tror jeg ville prøvd å unngå trådløse ting så langt som mulig, om dere vil ha bra mikrofoner som ikke koster all verden.
Med mindre dere spiller for 1000 mennesker ofte og reiser rundt med egen lydmann, ville jeg leid inn et eller annet firma med erfarne folk til å ta seg av lyden ved sånne anledninger. PA til 1000 mennesker koster mye mer enn 100 000...
for å gjøre arbeidsdagen enklere ville jeg kjøpt digitalmikser, aktiv PA og ikke minst slike fancy mikrofoner man skrur fast inni skarp, tammer og kick
hvis dere skal komplettere anlegget på større jobber må dere isåfall sørge for at det finnes en leverandør i området med noen kasser av samme merke som dere har.
ellers kan man jo ta pengene man har råd til å investere i nytt anlegg, legge til bruktverdien av anlegget man har og plusse på serviceutgiftene og transportutgiftene. disse pengene kan man bruke på å leie inn fra et anlegg.
Tenker på et komplett med høytalere,amper, mix ,effekter...
Har fått et tilbud på Jbl Vrx som så veeldig intresant ut.. har aldri hørt de live men har kikka på nettet og det ser jo veldig greit ut...
Vi får se enda noen mnd til (og noen spillejobber hehe)
En Yamaha 01V96 eller en Allen&heath MixWizard, fire VRX topper, fire SRX718 subber, to XTi 4000 amper.
kanskje 150000,- eks mva, kjemperigg for mid-size klubber og utejobber for et par-tre hundre, lett å doble opp for å dekke større jobber også!
Er på Finnmarkstur nå med 2x3 VRX flydd, gjør utejobber med Terje Isungset som spiller på isinstrumenter, riggen har hengt ute over natta i 33 minus og den spilte like fint dagen etter.
lydonen skrev:En Yamaha 01V96 eller en Allen&heath MixWizard, fire VRX topper, fire SRX718 subber, to XTi 4000 amper.
VRX er helt geniale bokser, låter panser!!
Hvis du synes VRX låter panser med XTI4000 amper, vent til du hører de med I-T6000.....helt utrolig!!
Men hvorfor anbefale SRX subber når de er like VRX subbene men kan ikke flys??? Vrx subbene er da mye mere brukervennlig, og pris forskjellen er ikke store greiene...
Men helt enig med deg lydonen....VRX låter "PANSER"!!!
Og så lette og enkle å rigge.....
Hei HK,
Valgte bare SRX av prishensyn, samme sub og grisene flyr vel før subbene til F.A.K.S. tenker jeg..Men det må man jo vurdere før kjøp.
Alle sier at I-tech er panser men har ikke hørt det selv enda, men XTi duger og koster jo forholdsvis mye mindre, tar mindre plass og er hakket enklere og ha med å gjøre. Tanken på et enkelt 4U rack uten hjul som en mann tar i en hånd og som powrer hele riggen på 4/4 tiltaler meg
Nå har jeg ikke personlig gjort en AB test, men har høt VRX med I-T6000, I-T4000 og XTI4000.
Og kan si deg att ja jeg ville valgt I-T6000 igjen fremfor XTI.
Synes det låter mye bedre, og liker å ha mye headroom.
Hvis man har 2 I-T6000 og 4+4 VRX får man samme effekt enten ved 2+2 eller 4+4, derfor er ampene i mine øyne mest ideel til dette system.
Og en flight med 2 XTI veier jo ikke så mye mindre enn en flight med 2 I-T6000. XTI tar mindre plass??? Begge er jo på 2 units, mulig XTI er noe mindre dyp?
Men det kommer jo helt ann på lommeboken, eller hva som er tilgjengelig, eller hvilke krav man har til headroom. JBL anbefaler jo minimum 1500w pr kasse. Noe du får med I-T6000 både hvis du bruker 1 kasse pr kanal og 2 kasser pr kanal. Mens XTI gir deg 650w hvis du bruker 1 kasse pr kanal og 600w(pr kasse) ved bruk av 2 pr kanal noe som er under halvparten av det som er anbefalt.
Men smagen er jo som bagen.