The future

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar

Hva bringer fremtiden oss?

Mere SP systemer
11
33%
Mere tunge amprack
2
6%
Mere lettere amprack
19
58%
Fremtiden bringer lite nytt
1
3%
 
Stemmer totalt: 33

Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

The future

Legg inn av Joachim »

Dette teamet er blitt diskutert flere ganger tidligere, det jeg vil med dette er bare en ren avstemning, men har du noe på hjertet så spytt ut.

Hvor trur du fremtiden havner?

Aktive Self Powered systemer som f.eks Meyer eller tradisjonelle kasser med ekstern amping.

bruk din stemmerett : STEM
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

SP vil alltid være det minst kostnadseffektive systemet, samtidig som vekta du skal fly også blir høyest ved SP. Amp og prosessor blir også mere værutsatt.
Fordelene er mindre konsekvens ved feil og bedre muligheter for å dele opp i flere mindre oppsett. Soning og bruk av linedrivere er også et moment, men slike løsninger kan også implementeres i passive systemer skulle det bil aktuelt, men per i dag foreskrives ikke det av major passivsystemprodusenter som Nexo, EAW og L'acoustics.

Passive løsninger har de samme ulempene som jeg nevner som fordeler med SP.
Fordeler er mulighet for sambruk av amprack med annet i utleiestallen, håndplukking av markedets beste amper og controllere, lavere flyvekt og rimeligere anskaffelse.

Mye viktigere å velge system etter behov, lydpreferanser og merketilhørighet enn en slik "apples or oranges" type problemstilling :wink:
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Hvorfor vil SP alltid være minst kostnadseffektivt?
Vær og vind er bare nonsense. Får du vann inn i kassene dine sliter du uansett.
Hvorfor drasse meg seg amprack på klubber i norge, er jo trangt og jævelig stort sett overalt?
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Joachim skrev:Hvorfor vil SP alltid være minst kostnadseffektivt?
Vær og vind er bare nonsense. Får du vann inn i kassene dine sliter du uansett.
Hvorfor drasse meg seg amprack på klubber i norge, er jo trangt og jævelig stort sett overalt?
La oss si du kjøper er VerTec SP system til 700k. Samme system ville kostet 440k uten SP.
Åtte amper i XTi-serien koster 80000,-. Du kan gjerne rive ut to driverack'er og fortsatt er det mye billigere.

Jeg har vært ute i hardt vær med Nexo'en en gang eller to. Tror Eivind skriver under på at det var godt vi ikke hadde flydd SP-bokser den gangen han var med. Men Nexo'en spelte videre den. Er du så steike sta at du ikke ser ulempen ved å henge amper og kontrollere ute i vær og vind?

Jeg har også trøkt inn rigger på steder så trange at det ikke går an å fortelle om det. Heldigvis bare med "kompakte" Nexo Alpha e og EAW 650 rigger, glad jeg ikke har hatt med MTS-4 eller MSL-4'ere med subber da gitt. Følte aldri at amprackene var i veien.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Legg inn av Tom Erik Stokness »

streiker en amp i en aktiv kasse så er hele kassa ubrukelig.. streiker en vanlig amp så kan du koble de kassene på en annen amp
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Tom Erik Stokness skrev:streiker en amp i en aktiv kasse så er hele kassa ubrukelig.. streiker en vanlig amp så kan du koble de kassene på en annen amp
Streiker ampen til en passiv kasse er vel den også passe ubrukelig.
Pleier du ha med deg mye spare amper på jobb?
Du kan svært enkelt bytte amp i en SP-kasse også.
Det er heller ikke umulig og bytte amp i en kasse som henger.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Torodd Olsen
Pro Member
Innlegg: 355
Registrert: 05 des 2004, 18:39
Sted: Stord

Legg inn av Torodd Olsen »

Joachim skrev:
Tom Erik Stokness skrev:streiker en amp i en aktiv kasse så er hele kassa ubrukelig.. streiker en vanlig amp så kan du koble de kassene på en annen amp
Streiker ampen til en passiv kasse er vel den også passe ubrukelig.
Pleier du ha med deg mye spare amper på jobb?
Du kan svært enkelt bytte amp i en SP-kasse også.
Det er heller ikke umulig og bytte amp i en kasse som henger.
Slutter en amp når du har passiv kasse, så har du som oftest med deg flere amper til å drive bunn f.eks. Da kan du kjøre alt passivt og gjennomføre en konsert med lyd i alt.

Så jeg vil henge meg på at det er mer safe med passive kasser. Selvsagt er det fordeler og bakdeler med alt...
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Selv har jer mange ganger reddet showet selv om en amp har dødd, men fatale feil kan ramme begge typer systemer.
Vi både eier, har brukt og har solgt mye av begge typer og å forfordele det ene eller det andre blir bare smak og behag, behov og lommebok..

Det er uansett bare to forskjellige måter å konstruere en PA på, det blir om å sammenligne epler og appelsiner.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Torodd Olsen skrev:
Joachim skrev:
Tom Erik Stokness skrev:streiker en amp i en aktiv kasse så er hele kassa ubrukelig.. streiker en vanlig amp så kan du koble de kassene på en annen amp
Streiker ampen til en passiv kasse er vel den også passe ubrukelig.
Pleier du ha med deg mye spare amper på jobb?
Du kan svært enkelt bytte amp i en SP-kasse også.
Det er heller ikke umulig og bytte amp i en kasse som henger.
Slutter en amp når du har passiv kasse, så har du som oftest med deg flere amper til å drive bunn f.eks. Da kan du kjøre alt passivt og gjennomføre en konsert med lyd i alt.
Det kan du vel alltids klare, men det vil jo måtte gå på bekostning av noe eller en tur i Ohm-banken.
Mvh
Joachim Venberget
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

jeg tror in-ear på publikum er fremtiden jeg. da vil det jo til og med gi mening å mikse i stereo ;)
aslak skarderud
kultursenteret isak
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Aslak Skarderud Jensen skrev:jeg tror in-ear på publikum er fremtiden jeg. da vil det jo til og med gi mening å mikse i stereo ;)
Ja vi har jo radioslynger så det kan jeg være med på.
Men stereo???
Gir deg det ikke no mening å mikse i stereo på en grei PA?
Mvh
Joachim Venberget
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

ikke for annet enn å tilfredsstille eget ego, samt de få som står plassert relativt midt på, men det skal vi ikke snakke mer om her.

jeg tror et band som heter schtimm gjorde en konsert med hodefoner på publikunmmerne i trondheim på begynnelsen av årtusenet. morsomt konsept, siden hver eneste publikummer får identisk lyd. samt at man kan gjøre morsomme stereogreier.

folk kunne også justert volum selv, og kanskje en hel del andre greier via 3g på mobil ellerno, kanskje gjøre sin helt egen mix? :p

eller kanskje apple kommer med en iPod med trådløst nett, slik at alle i salen kan streame direkte ned mens konserten pågår, hvem vet.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Aslak Skarderud Jensen skrev:ikke for annet enn å tilfredsstille eget ego, samt de få som står plassert relativt midt på, men det skal vi ikke snakke mer om her.

jeg tror et band som heter schtimm gjorde en konsert med hodefoner på publikunmmerne i trondheim på begynnelsen av årtusenet. morsomt konsept, siden hver eneste publikummer får identisk lyd. samt at man kan gjøre morsomme stereogreier.

folk kunne også justert volum selv, og kanskje en hel del andre greier via 3g på mobil ellerno, kanskje gjøre sin helt egen mix? :p

eller kanskje apple kommer med en iPod med trådløst nett, slik at alle i salen kan streame direkte ned mens konserten pågår, hvem vet.
Nå er apple kommet med trådløst men det går andre veien på en måte..
Tja, masse muligheter, men hva skjer i stereo verden? Har du en grei PA riktig satt opp bør flere enn de få i midten få mer enn litt stereofeeling og lik lyd over hele lokalet er vel det vi alle prøver og oppnå som teknikere?
Får du mer stereo i headset? Hva skjer i headsetet ditt?
Hvorfor er f.eks klanger og keyboards i stereo? for at det skal låte fetere i headset????
Skal vi gi hver og en mulighet for sin egen mix blir vel vi etterhvert arbeidsløse og det er vel ikke sunt næringsvett?
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

lydonen skrev:
Joachim skrev:Hvorfor vil SP alltid være minst kostnadseffektivt?
Vær og vind er bare nonsense. Får du vann inn i kassene dine sliter du uansett.
Hvorfor drasse meg seg amprack på klubber i norge, er jo trangt og jævelig stort sett overalt?
La oss si du kjøper er VerTec SP system til 700k. Samme system ville kostet 440k uten SP.
Åtte amper i XTi-serien koster 80000,-. Du kan gjerne rive ut to driverack'er og fortsatt er det mye billigere.

Jeg har vært ute i hardt vær med Nexo'en en gang eller to. Tror Eivind skriver under på at det var godt vi ikke hadde flydd SP-bokser den gangen han var med. Men Nexo'en spelte videre den. Er du så steike sta at du ikke ser ulempen ved å henge amper og kontrollere ute i vær og vind?

Jeg har også trøkt inn rigger på steder så trange at det ikke går an å fortelle om det. Heldigvis bare med "kompakte" Nexo Alpha e og EAW 650 rigger, glad jeg ikke har hatt med MTS-4 eller MSL-4'ere med subber da gitt. Følte aldri at amprackene var i veien.
Hva slags kalkulatorer har dere i Vadsø?

Kan du komme opp med no facts på SP kasser som har gått ned pga vær?

.
Mvh
Joachim Venberget
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

Nå er apple kommet med trådløst men det går andre veien på en måte..
Tja, masse muligheter, men hva skjer i stereo verden? Har du en grei PA riktig satt opp bør flere enn de få i midten få mer enn litt stereofeeling og lik lyd over hele lokalet er vel det vi alle prøver og oppnå som teknikere?
Får du mer stereo i headset? Hva skjer i headsetet ditt?
Hvorfor er f.eks klanger og keyboards i stereo? for at det skal låte fetere i headset????
dette kan vi krangle om et annet sted, vi snakker om fremtiden nå :)
Skal vi gi hver og en mulighet for sin egen mix blir vel vi etterhvert arbeidsløse og det er vel ikke sunt næringsvett?
tja, det er vel management som først og fremst skal tjene penger. ingenting i vegen for at lydfolk kan ta betalt for å tilby et system som formidler lydsporene til publikum?

det jobbes jo allerede med trådløse løsninger for å sende lyd fra scene til mix, så da er jo mye på plass.

jeg tror uansett at det vil finnes både aktive og passive systemer i fremtiden også.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Svar