mic til flygel

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

hans jensen
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 07 feb 2005, 15:48

mic til flygel

Legg inn av hans jensen »

trenger noen tips om hvordan best mic sette et flygel live ute!!
er sikker på at flere i dette forum har gode(og dårlige) erfaringer.
hvilken type mic,plasering vindproblemer etc?klassisk konsert
hans jensen.
Sist redigert av hans jensen den 17 mar 2005, 10:05, redigert 1 gang totalt.
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Re: mic til flygel

Legg inn av Atle Aamodt »

hans skrev:trenger noen tips om hvordan best mic sette et flygel live ute!!
er sikker på at flere i dette forum har gode(og dårlige) erfaringer.
hvilken type mic,plasering vindproblemer etc?
hans jensen.
Snakker du om en pop/rock/country setting, vil f.eks Crown PZM, ShureB91 eller tilsvarende tapet til lokket ofte kunne fungere. Da kan lokket også legges ned. 2-4 mikrofoner i lokket, du vil pådra deg noe kamming, men det vil i sum fungere kanske godt. Ellers vil gode hyperkardioider, feks. Earthworks SR78 med store vindhetter fungere. Mikrofonenes maksimale Off-axis punkt bør da peke mot subber/stack. Eller man kan tre inn i "galskapens verden" og konfigurere en elektroakustisk utfasingssystem, for å øke gain before feedback.
Atle Aamodt
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Simultan posting fra Atle så jeg sier noe av det samme som ham ;-)
Den gode gamle varianten med å tape to stk. SM91 oppe i lokket vis á vis harpen fungerer. disse settes sånn ca. på hver sin side av noteholderen og gaffes fast pekende innover i flygelet. Lokket må være igjen.
Det funker bra å gaffe to vanlige kondiser i harperamma også, i en slasg fransk variant med 20-30 cm i mellom. Denne metoden gir mye attack men ikke så troverdig akustisk klang som metoden med 91'ene.

For akustiske konserter der lydtrykk ikke er essensielt foretrekker jeg to gode stormembrankondensatormikker på stativ i en franskskinne over harpen.
Denne metoden kan kombineres med en C-ducer tapet fast under flygelet for å gi monitorlyd og litt ekstra puff i solopartier hvis det er akustisk jazz man jobber med. noen bruker også 57'er fra undersiden til dette.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Har brukt 2 stk 4007 på de lyse strengene på flygelet, og 1 stk U87 på bass delen. Det låter helt sjef, men er en sinnsykt dyr kombinasjon.

Funker ikke fult så bra i litt mer rock sammenheng da 4007 er Omni. Men funker sikkert sjef på pop om man bytter ut 4007 med 4011.
Lydfokus
Newbie
Innlegg: 42
Registrert: 25 jul 2004, 23:54
Sted: Modum
Kontakt:

Legg inn av Lydfokus »

Kan også bytte ut 4007 / 4011 med DPA 4061 x 2 .... Ev også en *stønn* SM57 i molton bakest i flygelet for bunn(slam) og monitor....
Mvh
Lydfokus
v/ Bård Åmotsbakken
- Se nu ble det fart i gramofonen!
Brukeravatar
Jens Tore Fremmegård
Active Member
Innlegg: 290
Registrert: 15 okt 2005, 02:35
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Jens Tore Fremmegård »

AKG C414 :D :D :D

Flott til piano/flygel, overhead +++
Jens Tore Fremmegård
Teknikkhuset AS
http://teknikkhuset.no
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Synes faktisk at 414 har litt for mye hengekøye EQ til at den låter pent i flygel. Mister litt mye mellomtone med 414.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Sommarset
Newbie
Innlegg: 5
Registrert: 04 apr 2006, 18:31
Sted: Fauske

AKG 547, eller til og med AKG 747

Legg inn av Sommarset »

en til to AKG 547 vil gjøre jobben perfekt om de blir tapet under lokket,
og monitorsterkt også om det skulle være et behov. evt en 547 på de dype strengene og en 747 på den lyse delen...

Har ved flere anledninger benyttet dette med stort hell....... :wink:
Borrmann
Newbie
Innlegg: 29
Registrert: 19 sep 2005, 01:16

Legg inn av Borrmann »

KM 84/4011 eller annen noegenlunde nøytral(dvs. aldri bruk en bright mic som nye C414 etc.) i ORTF.

Litt avstand.

Hvis det var så og forstå at dette var til klassisk utendørskonsert, vel og merke.
Kyrre S. Fledsberg
Newbie
Innlegg: 48
Registrert: 14 okt 2004, 18:43
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Kyrre S. Fledsberg »

Har vært gjennom en rekke ulike kombinasjoner i flygel den siste tiden.
Soleklar vinner hittil er to Neumann KM-140 på hi, mid, U-89 lo og i tillegg
en Schertler kontaktmic i klangbunnen nær sargen nesten helt nederst i flygelet. Kontaktmiken og øverste diskant mik ble brukt i monitor.
Det var heller ikke noe ulempe at flygelet var et 9" Steinway & Sons..
Kyrre S. Fledsberg
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Kyrre S. Fledsberg skrev:Har vært gjennom en rekke ulike kombinasjoner i flygel den siste tiden.
Soleklar vinner hittil er to Neumann KM-140 på hi, mid, U-89 lo og i tillegg
en Schertler kontaktmic i klangbunnen nær sargen nesten helt nederst i flygelet. Kontaktmiken og øverste diskant mik ble brukt i monitor.
Det var heller ikke noe ulempe at flygelet var et 9" Steinway & Sons..
Sku gjerne prøvd den kombinasjonen der jeg Kyrre:)
Er uerfaren på flygel selv men jobber for tiden endel mer med det.
Har lissom i det minste innbillt meg selv at jeg har safet meg med 414 men har helt motsatt intrykk av det de andre sier her. Hviken karakteristikk setter jeg de helst på?
Jeg får bare mid, og lite topp og lite klang... det låter "skolepiano" uansett.
Hater å måtte skru så jævlig mye, hva skal til for å få det til og låte, jeg skal prøve mer med 4011, selvom jeg aldri så mye vil ha de på OH, glad i trommelyd som jeg er...
søren dette plager meg, straffa for alle år med jocknjoll og mojjo :lol:

Men jeg er nå fremdeles på jakt etter KM84 og trur nok de vil løse dette lille problemet også:)
Mvh
Joachim Venberget
Kyrre S. Fledsberg
Newbie
Innlegg: 48
Registrert: 14 okt 2004, 18:43
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Kyrre S. Fledsberg »

Største forskjellen er selvfølgelig flygelet. Jeg synes som regel 414 pleier å bli bra, men både KM-84, KM-140 og 4011 tror jeg funker enda bedre. Tror trikset er å ikke gå for nært. Det tidligere nevnte scenarioet var forøvrig på Q-1, XL-4, dempet konsertsal, solo piano og vokal. Brukte kun basskutt. Skal det bli høyt er det vel SM-91 tapet i lokket som er eneste løsning.
Kyrre S. Fledsberg
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Kyrre S. Fledsberg skrev:Største forskjellen er selvfølgelig flygelet. Jeg synes som regel 414 pleier å bli bra, men både KM-84, KM-140 og 4011 tror jeg funker enda bedre. Tror trikset er å ikke gå for nært. Det tidligere nevnte scenarioet var forøvrig på Q-1, XL-4, dempet konsertsal, solo piano og vokal. Brukte kun basskutt. Skal det bli høyt er det vel SM-91 tapet i lokket som er eneste løsning.
Meget intressant, og nei jeg vil ikke nødvendigvis spille høyt men i noen sammenhenger vil jeg gjerne slippe overhøring da, f.eks storband...
flygelet her skal være greit det, ett nytt Yamaha, sånt dypt ett, er det 9" ?? målt fra hvor??? må vel menes 9 fot dypt?? for det er 6 eller 9 det går i sant?
Liker det med kun basskutt, søren jeg hater å skru meg i hjel. greit vi får betalt men det får da være måte på....
Neste gang blir det 4011 ikke for nært, sist hadde jeg Lisa Nilsson her, han teknikeren hadde med seg 40.. små nette saker med 4011 hode som sto på små nette søte magnetstativ på hva du nå kaller det i den retningen mic-stativene mine havner... Skal prøve en mellomting der..
og Jadasåneidaså har nok enda unge Venberget litt å lære her.
Mvh
Joachim Venberget
Kristian Fosshagen
Active Member
Innlegg: 96
Registrert: 23 nov 2003, 21:09
Kontakt:

Legg inn av Kristian Fosshagen »

4021/3521 heter de Joachim. Har et sett med sånne og de låter utrolig bra. Genialt med de magnet "stativene".

Noen som har brukt Ribbon mikrofoner på flygel? Har hørt at Royer labs R-122 skal være så bra på piano og flygel.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Kristian Fosshagen skrev:4021/3521 heter de Joachim. Har et sett med sånne og de låter utrolig bra. Genialt med de magnet "stativene".

Noen som har brukt Ribbon mikrofoner på flygel? Har hørt at Royer labs R-122 skal være så bra på piano og flygel.
:D :D :D :D :D

Ribbon hva er nå det igjen?
Mvh
Joachim Venberget
Svar