Side 1 av 2

jazz-opptak...

Lagt inn: 08 des 2004, 20:20
av einar
Noen gode tips til jazz-opptak? Alt fra mic-plassering til nedmiks...

Lagt inn: 08 des 2004, 21:52
av aslak.skarderud
finn et godt rom uten ekkelt ventilasjonsopplegg.
sett opp to gode kondensatormikrofoner på et høyt stativ, eksperimenter med avstand til ensemblet og høyde i forhold til gulvet, slik at du får en bra balanse mellom rom og instrumenter.
sørg for å ha noen gode fine preamper og.

nedmiks? nah, snakk med bandet undervegs, hør på opptaket, jazzfolk er flinke til å spille akustisk, klarer å holde rett volum.

Lagt inn: 09 des 2004, 08:46
av Kjartan Meinseth
Ambient mikrofonteknikk på Jazzensembler fungerer sjelden. Sådane teknikker fungerer adskildig bedre på store orkestre og kor.Bruk vanlig nærfeltsmikking men vær forsiktig med Eq og annen signalprosessering(gjelder annen musikk også). Tilgang på gode mikrofoner er en fordel(ingen 57er helst).Men man kan få fine resultater med "vanlig" utstyr også.

Just my 2 cent.

Lagt inn: 09 des 2004, 10:03
av aslak.skarderud
avhenger kanskje litt av hvaslags jazz det er også...

Ville ikke anbefalt det på P. Brötzmann Chicago Tentet, men nå ville jeg ikke anbefalt dem uansett.

Lagt inn: 09 des 2004, 15:33
av Anders Faafeng
Du vil finne en mengde (jazzy) oppmikkingstips i Application Guide'en på DPAs Microphone University, som sikkert kan gi deg litt inspirasjon:

http://www.dpamicrophones.com/page.php?PID=1&LANG=3

Det er benyttet DPA mikrofoner i eksemplene, men tekniknikene gjelder selvfølgelig for andre kvalitetsmikrofoner også.

Lagt inn: 12 des 2004, 02:42
av aslak.skarderud
du kan jo også si litt om hvaslags jazz det er snakk om, rent konkret med instrumentering og sånt, så får du sikkert noen konkrete tips :)

Lagt inn: 13 des 2004, 20:30
av einar
moderne jazz, blandet med litt blues...

Skal være tekniker for en kompis. Har ikke vært borti denne sjangeren så mye, og er derfor litt usikker...

Lagt inn: 14 des 2004, 00:30
av Kjartan Meinseth
Hei Einar. Moderne jazz ja. Da ville jeg absolutt ha benyttet nærfeltsteknikker. Men husk at nærmikking kan variere fra veldig nært til 50 cm++. Bruk gjerne kondiser på tammer og skarp feks. Du trenger ikke gå for nært. Overhøring kan være din venn; brukt riktig! Eq og dynamiske prosessorer skal være unødvendig. Begynner man og eq'e på en kilde når bandet spiller i samme rom så eq'er du også overhøringen fra de andre instrumentene. Ikke bra. Mikrofonvalg og balanse er den beste eq'en du kan ha.
Mikforslag:

Kick: Akg D112,Neumann U47fet,Audix D6
Sn: Akg:414,460,480.Sennheiser:Md 421,441.Shure:Ksm 32,44.Til nød sm57
Hat: Shure Sm 81,Akg 451,460,480.Schoeps:Cmc 5/6+mk 2/4
Toms: Sennheiser Md 421,441.Akg:414,460,480.
Oh: Schoeps Cmc 5/6+mk 2/4
Kontrabass:Di +2 mikker; en oppe ved enden av fingerbrettet+en pekende inn mot brua.Audix: Srx 25, Neumann U47,67,87,M-149.Sony: 800G.
Flygel: Schoeps!!!!!!
Accgit: Schoeps,Sony,Sm 81,Akg 451,460,480.
Blås:Neumann,Sennheiser Md 421,441.Royer R-121.Shure Kms 32/44
Elgit:Sennheiser Md 421.Shure sm7,Kms 32/44.Beyer M88.
Stryk:Neumann,Schoeps.

Dette er bare forslag for å vise deg litt hvilke typer mikker du bør gå for.Det finnes mange alternativ og noen er ikke så dyre som du tror.

Lagt inn: 14 des 2004, 11:25
av aslak.skarderud
hvaslags utstyr har du tilgjengelig og hvaslags besetning er det?

Lagt inn: 14 des 2004, 23:52
av Frode Trondahl
Akg D112 på kick???? Finnes det noe som er dårligere??? Låter jo som en pappeske når man bruker den.

Lagt inn: 15 des 2004, 08:28
av Kjartan Meinseth
Veeeeeel Frodelyd. Hvor mange ganger har du brukt den i en proff sammenheng da. Tenk deg om litt før du snakker, det vil du tjene på. Dette er den mest brukte kickmikken worldwide i proffstudio. Det som låter litt døllt i solo kan låte helt riktig i miksen. Det vil du sikkert lære en gang. Jeg for min del har store problemer med Beta 52. Den har en midrangeGakk som kan på noen basstrommer volde meg masse problemer.

Lagt inn: 15 des 2004, 11:12
av Bjørn A. Larsen
Frodelyd skrev:Akg D112 på kick???? Finnes det noe som er dårligere??? Låter jo som en pappeske når man bruker den.
Er ikke alle basstrommer som skal låte tikk-tikk-tikk-tikk... Har du hørt på mye jazz og hvordan f.eks. en basstromme i et tradjazzband høres ut?

[litt off-topic] Det at en basstromme låter litt som en "pappeske" har faktisk veldig mye med stemming av tromma, materiale som den er bygd opp av, valg av skinn og (for å trekke det til det ekstreme) temperatur og luftfuktighet i inspillingsrommet.

Prøv f.eks. en Sennheiser MKH-40 på basstromme, og du vil høre hvordan basstromma egentlig låter. Be deretter trommefar å stemme tromma si!

Og, som Kjartan bemerker, skaff deg gjerne litt mer grunnlag for det du slenger ut som uttalelser i hytt og pine!

Lagt inn: 15 des 2004, 19:37
av Frode Trondahl
bjornal skrev:
Frodelyd skrev:Akg D112 på kick???? Finnes det noe som er dårligere??? Låter jo som en pappeske når man bruker den.
Er ikke alle basstrommer som skal låte tikk-tikk-tikk-tikk... Har du hørt på mye jazz og hvordan f.eks. en basstromme i et tradjazzband høres ut?

[litt off-topic] Det at en basstromme låter litt som en "pappeske" har faktisk veldig mye med stemming av tromma, materiale som den er bygd opp av, valg av skinn og (for å trekke det til det ekstreme) temperatur og luftfuktighet i inspillingsrommet.

Prøv f.eks. en Sennheiser MKH-40 på basstromme, og du vil høre hvordan basstromma egentlig låter. Be deretter trommefar å stemme tromma si!

Og, som Kjartan bemerker, skaff deg gjerne litt mer grunnlag for det du slenger ut som uttalelser i hytt og pine!
For det først. jeg testet den på en enormt bra Tama basstromme som låt i utganspunktet veldig bra, for det andre hadde jeg brukt en EV re 27 i den kvelden før, som kjent er RE 27 en utrolig frekvensflat dynamisk mic, som låter like bra som en MKH 40 i basstromma.

Når man da setter inn en D112 og tromma høres ut som en pappeske fra IKEA, da må jeg si at jeg blir litt skeptisk.

Byttet til en Audix D4 jeg hadde med meg, og da låt det plutselig som den basstromma jeg kjente fra kvelden før.

Jeg også enig i Kjartan sin betegnelse av Beta 52, har selv aldri helt blitt glad i den.

Og JA jeg vet at ting ikke trenger å låte helt hifi i Solo for å passe i miks.

Skal man ha basstromme mic fra shure, synes jeg at det kun er SM/Beta 91 eller SM7 som låter bra. Beta 52 er litt for boomy i mellomtonen.


Har vel 4 favoritter til basstromme , og det er B 91, Re 27, Audix D 4 og M 88.
På jazz i live sammenheng foretrekker jeg WM 44, eller Re 27.


Har litt grunnlag bak hva jeg sier, har vel kjørt lyd på snart 600 konserter, fra jeg begynte å skru lyd, og har vel jobbet på en 300 andre der jeg ikke har gjort lyd selv.

Så noe erfaring føler jeg at jeg kan legge uttalelsene mine på.
Men meste parten av lydjobbene har blitt gjort utenfor Oslo.

Lagt inn: 15 des 2004, 19:52
av Bjørn A. Larsen
Frodelyd skrev:
bjornal skrev:
Frodelyd skrev:Akg D112 på kick???? Finnes det noe som er dårligere??? Låter jo som en pappeske når man bruker den.
Er ikke alle basstrommer som skal låte tikk-tikk-tikk-tikk... Har du hørt på mye jazz og hvordan f.eks. en basstromme i et tradjazzband høres ut?

[litt off-topic] Det at en basstromme låter litt som en "pappeske" har faktisk veldig mye med stemming av tromma, materiale som den er bygd opp av, valg av skinn og (for å trekke det til det ekstreme) temperatur og luftfuktighet i inspillingsrommet.

Prøv f.eks. en Sennheiser MKH-40 på basstromme, og du vil høre hvordan basstromma egentlig låter. Be deretter trommefar å stemme tromma si!

Og, som Kjartan bemerker, skaff deg gjerne litt mer grunnlag for det du slenger ut som uttalelser i hytt og pine!
For det først. jeg testet den på en enormt bra Tama basstromme som låt i utganspunktet veldig bra, for det andre hadde jeg brukt en EV re 27 i den kvelden før, som kjent er RE 27 en utrolig frekvensflat dynamisk mic, som låter like bra som en MKH 40 i basstromma.

Når man da setter inn en D112 og tromma høres ut som en pappeske fra IKEA, da må jeg si at jeg blir litt skeptisk.

Byttet til en Audix D4 jeg hadde med meg, og da låt det plutselig som den basstromma jeg kjente fra kvelden før.

Jeg også enig i Kjartan sin betegnelse av Beta 52, har selv aldri helt blitt glad i den.

Skal man ha basstromme mic fra shure, synes jeg at det kun er SM/Beta 91 eller SM7 som låter bra. Beta 52 er litt for boomy i mellomtonen.


Har vel 4 favoritter til basstromme , og det er B 91, Re 27, Audix D 4 og M 88.
På jazz i live sammenheng foretrekker jeg WM 44, eller Re 27.


Har litt grunnlag bak hva jeg sier, har vel kjørt lyd på snart 600 konserter, fra jeg begynte å skru lyd, og har vel jobbet på en 300 andre der jeg ikke har gjort lyd selv.

Så noe erfaring føler jeg at jeg kan legge uttalelsene mine på.
Men meste parten av lydjobbene har blitt gjort utenfor Oslo.
Takk for oppklaringen, Frode. Tenk hvis du kunne sagt dette isteden for din første uttalelse...

Bjørn

Lagt inn: 15 des 2004, 20:44
av Frode Trondahl
Ja skal ikke være like agressiv neste gang, men måtte få ut litt gammel frustrasjon over den micen.

Synes alle mic produsenter skulle hatt noe av tankegangen til Dpa, best gjenngivelse av den faktisk lyden og ingen "Mic eq" som ødlegger lyden.

Låter det dårlig fra første ledd i kjeden, er det ikke mye man kan gjøre med det.

Som en kamerat av meg sa:
"Det blir ikke boller selv om man driter i komfyren."

:lol: :lol: :lol: :lol: