Romakustikk til besvær

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Terje Watterud
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 08 sep 2008, 22:35

Romakustikk til besvær

Legg inn av Terje Watterud »

Hei alle sammen, og takk for et flott forum...

Hiver meg utidet og poster en ny topic nå med en gang :D

Vil høre litt om de VIRKELIG dårlige rommene for lydproduksjon her i landet.
Ikke det den ene jobben du gjorde på et samfunnshus, men der det er en viss frekvens med arrangementer..

Du kan også slenge med noen steder der god akustikk også er et stikkord 8)


Mitt bidrag:

Dårlig akustikk:

Studenten Steinkjer - Norgesnettscene - Forferdelig dårlig akustikk, gammel kino ombygd med båser uten hensyn til akustikk. Snorloft i betong over scenen hjelper heller ikke.. Høgt å støgt som vi sei i Trøndelag !!!

God akustikk:

Dampsaga kulturhus - Steinkjer . Flott sal og god akustikk.. blanding mellom tøy, betong og treverk i konstruksjonen. Høyt under taket !! :)



Noen flere ??
Terje Watterud - Steinkjer
- FOH - STUDIO - MUSIKER -
NEXO/LAB/CROWN/SENNHEISER/SEEMIX/NEUMANN/SHURE/YAMAHA/SOUNDCRAFT/LEXICON

http://www.scenemann.no
Brukeravatar
JAS
Active Member
Innlegg: 298
Registrert: 14 sep 2006, 15:06
Sted: Sandefjord

Re: Romakustikk til besvær

Legg inn av JAS »

Dårlig akustikk:

Bugården Kirke i Sandefjord.
Stikkord: Mur, mur, mur, mur, mur og skyhøyt under taket.
Eneste muligheten å dekke hele publikumet, uten å blokkere synet til halve salen,er å bruke husets EV rigg som er flydd i en L-R-L konfigurasjon.
"Speed has never taken a single life,
suddenly becomming stationary, THAT`S the killer" - Jeremy Clarkson
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Romakustikk til besvær

Legg inn av Rune Skramstad »

Interessant å få vite litt om forskjellige plasser før man havner der med et band selv ja, men synes det samtidig er viktig å få et objektivt synspunkt på disse lokalene.
Blir litt for lite informativt å si at et lokale har "god eller dårlig akustikk", og litt Hi-fi magasin aktig (min subjektive mening, så bare å være uenig: -) hvis man sier feks ullen mellomtone eller crisp diskant osv osv.....

For at dette skal kunne sammenlignes bør vi feks ha med følgende parametre:
1. Hvor lang er etterklangstiden?
Tips: Kjapp og grei måten: klapp i henda og ta tiden det tar før klappelyden forsvinner.
Pro måten: måle RT60.
2. Hvor stor del av lokalet er innenfor "kritisk distanse", altså hvilken del av lokalet befinner seg innenfor området der direktelyden er høyere enn refleksjonene?
Tips: Kjapp og grei måten: sett på noe komprimert radiopop, start ved scenekanten og gå bakover i lokalet og du vil enkelt høre hvor i lokalet det er så mye refleksjonslyd at direktelyden ikke lenger er definert. Eller som de ville sagt i Hi-fi sjappa på hjørnet: der lyden blir grumsete :lol: Prøv gjerne med en side av PAen av gangen, og slå på hele anlegget til slutt (kan jo hende det blir forskjell).....
Pro måten: sammenligne utlyden med en referansekanal (loop back kabel). Vil tro det går an å gjøre dette på en enda proffere måte, men er jo ingen akustiker, så fint om noen kan komme med flere tips her:)
3. Hvilke frekvensområder er problematiske?
Tips: Kjapp og grei måten: Spill av noe pinknoise feks 10-20dB lavere enn det du har tenkt å spille med bandet senere på kvelden. Dra opp en og en fader på EQen (eller sweep deg fra en ende til den andre med parametrisk), og du vil finne disse områdene meget enkelt.
Pro måten: Spektrum analyse eller FFT måling med kontinuerlig støysignal.
4. Hva kan man gjøre for å få bukt med problemene i de forskjellige lokalene?
Dette hadde vært kult å fått samlet i et dokument som alltid var med i verktøykofferten;)
The speakers were made more efficient by hornloading.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Romakustikk til besvær

Legg inn av Joachim »

Rune, bra forslag men av nysgjerrighet kan du forklare den pro måten i punkt 2 nærmere? Den skjønte jeg ikke mye av, har nok heller ikke vært borti lignende eller.

Forøvrig vil jo spesielt punkt 2 også være veldig variabel etter hva PA og konfigurasjon som blir brukt i gitte lokale, så da kan det kansje være en ide og ta med det og i en kort bisetning? F.eks 4 stack med ****** pr. side, stacket eller flydd e.l. så ser man fort om man har noe bedre, tilsvarende eller dårligere utgangspunkt selv? Om det ikke er fast innstallasjon da riktignok :)
Mvh
Joachim Venberget
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Romakustikk til besvær

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Ikke helt enig i vurderinga av studenten i steinkjer, syns ikke det er så ille der.

Lista over dårlige lokaler er langt som et vondt år, kan vi ikke heller nevne de som er bra?
Terje Watterud
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 08 sep 2008, 22:35

Re: Romakustikk til besvær

Legg inn av Terje Watterud »

Helge A. Bentsen skrev:Ikke helt enig i vurderinga av studenten i steinkjer, syns ikke det er så ille der.
Ja, var det du som satte opp systemet som kom hit med norgesnettet ??

Studenten er tragisk, det sier alle teknikkere som har vært innom det siste året... ja, bortsett fra motorpsycho's teknikker, han synes det var topp!! ?
(så er motrpsycho udefinert gjennom en PA å da ! )
Til med publikum klager på lydforhold, å da trenger jeg ikke å si mere.....
Terje Watterud - Steinkjer
- FOH - STUDIO - MUSIKER -
NEXO/LAB/CROWN/SENNHEISER/SEEMIX/NEUMANN/SHURE/YAMAHA/SOUNDCRAFT/LEXICON

http://www.scenemann.no
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Romakustikk til besvær

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Jeg satte opp systemet ja.

Det er ikke de tilbakemeldingene jeg får, og så vidt jeg erindrer, så låt det helt greit. Men, så har jeg har ikke skrudd band der inne, da skjer de en del ting som ikke kommer frem ved å spille en cd.

Fint hvis du kan forklare hva de klager på. Gjerne få vedkommende som klager til å ta klagen direkte til Norgesnettet, det er svært vanskelig for oss å ordne opp i ting vi ikke vet om.

Det gjelder forøvrig samtlige her inne. Er dere på en Norgesnett-scene og har noe å klage på, så sørg for å lever klagen til Norgesnettet i tillegg til å si ifra til spillestedet.
Terje Watterud
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 08 sep 2008, 22:35

Re: Romakustikk til besvær

Legg inn av Terje Watterud »

Utstyret lever fra norgesnettet er jo i topp klasse, problemet ligger jo i selve salen og konstruksjonen der...


Tilbakemelding fra folk/teknikkere/band:

Udefinert akustikk/rommel/ teknikkere blir ofte tatt på senga, du mister mye trøkk i bunn frekvensene slik at en teknikker skrur gjerne opp PA'n----> veldig høyt..
Frekvenser som bringer vokal gjennom PA'n er de værste i salen.. veldig vanskelig å få definert noe som helst.. Gi meg et seigt death-metal band og jeg er fornøyd... Raskere band høres ut som en laaang akkord :lol:

Publikum synes også at det blir fort høyt, som regel er de så fulle å gir fxxn, men som sagt; "alle" vet at rommet er vanskelig og gir merkelig lyd..

Synes ikke en CD låter fint heller jeg da 8)

Uansett, studentene i steinkjer har trekt seg ut av medlemskapet, og jeg har sluttet som daglig leder på stedet.

Måtte den/de som tar over gjøre noe med akustikken :)

Hva med de store konsertarrangørene ? hvordan er forholdene der ??
Terje Watterud - Steinkjer
- FOH - STUDIO - MUSIKER -
NEXO/LAB/CROWN/SENNHEISER/SEEMIX/NEUMANN/SHURE/YAMAHA/SOUNDCRAFT/LEXICON

http://www.scenemann.no
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Romakustikk til besvær

Legg inn av Joachim »

Terje Watterud skrev:Utstyret lever fra norgesnettet er jo i topp klasse, problemet ligger jo i selve salen og konstruksjonen der...
Selvom NorgesNettet bare leverer teknisk utstyr er det også i dems egeninteresse at plassene fungerer optimalt såvel teknisk som akustisk.
NorgesNettet er og har vært involvert i prosjektering av en rekke utbedringer og bygningsmessige prossesser som angår de tilknyttede scener.
Organisasjonen NorgesNettet er tilknyttet mye sterk kompetanse på en rekke felt så det blir litt lavmål og dårlig utgangspunkt og bare se på de som en melkeku for dyrt utstyr. Dette avhenger jo selvfølgelig av tilbakemeldinger og samarbeid med scenene.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Romakustikk til besvær

Legg inn av Rune Skramstad »

Ser ut som noen burde starte opp en landsomfattende "fikse" akustikken på konsertsteder organisasjon, gjerne en ideell sådan siden resten av utstyret som regel koster flesk 8)

Uansett så hadde det vært kult om vi til sammen klarte å lage oss en spec liste for hvordan akustikken i et lokale burde være, helst en som var såpass grei at man slipper å ta en doktorgrad i akustikk i forkant.....heller enkle midler som virker bra nok.
Målet bør være å få med få og viktige parametre for et lokale som i tillegg kan måles fort og greit, og aller helst med minimalt av ekstrautstyr i forhold til det man vanligvis har tilgjengelig. Er stadig vekk borti kreative lydteknikere, så tror ikke dette trenger å bli så vrient hvis vi klinker hodene sammen til en kjemperesonans :lol:

Svar til Joachim:
Akustikkanalyse med loop back kabel er vanlig i de aller fleste måleprogram som feks WinMLS og SMAART. Den går ut på at du har et lydkort med 2 inputs og 2 outputs.
Den ene output kanalen sender signal ut til komplett PA med full signalkjede (rett i mikseren) og inputen som hører til mottar signalet gjennom en målemikrofon som plasseres i det punktet du ønsker å måle (micen flyttes selvfølgelig rundt for å få oversikt over en større del av lokalet). Den andre outputen sender signal ut gjennom en kort kabel som går inn i inputen som hører til. En kort kabel påvirker lyden minimalt i de aller fleste tilfeller og blir dermed en grei referanse å sjekke mot.
I måleprogrammet tidsforsinker du signalet som blir sendt tilbake fra mikrofonen, og dermed kan du sammenligne måleresultatene av PA+rom mot kabelen :) (NB! impulsresponsen må måles på nytt hver gang du flytter micen)
Siden lydkortet er med i signalkjeden på begge målingene vil det påvirke resultatet ganske likt fra begge inputene så lenge ikke mic preampen er helt på trynet.......
Tror jeg fikk med essensen, men helt sikkert noen som kan forklare dette bedre, så bare å synge ut.
The speakers were made more efficient by hornloading.
Lars Klokkerhaug
Newbie
Innlegg: 20
Registrert: 07 jun 2003, 02:00
Sted: Oslo

Re: Romakustikk til besvær

Legg inn av Lars Klokkerhaug »

OK, dette er ikke et norsk spillested. Men jeg synes det er verdt å vise denne, som definisjon på et vanskelig rom med trøblete akustikk...

http://www.youtube.com/watch?v=3W2COBIidGY

Brixton Academy har blitt kåret til årets live venue i england flere ganger. Neppe pga lyden...
"Nothing will benefit human health and increase the chances for survival of life on earth as much as the evolution to a vegetarian diet" (Albert Einstein)
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Romakustikk til besvær

Legg inn av Rune Skramstad »

Hehe, det ekkoet var flutt....jeg mener flutt er ekko....øhhhh å ja: flutter ekko :lol:
The speakers were made more efficient by hornloading.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Romakustikk til besvær

Legg inn av Joachim »

Rune Skramstad skrev:Hehe, det ekkoet var flutt....jeg mener flutt er ekko....øhhhh å ja: flutter ekko :lol:
Heldigvis sluppet unna med monitor når jeg har vært der.. er ikke like ille på scenen, den er i eget hus på en måte.. :lol: :lol: :lol:
Merkelig plass med mye historier.. Selv pådro jeg meg lungebettennelse der.. De som kjenner disse historiene blir ikke overrasket over å høre det, flere som er blitt dårlige der o.l... Gammal bygning med mye drit i vegga trur nå jeg... :?
Mvh
Joachim Venberget
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Romakustikk til besvær

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Jeg syns personlig at det er synd at Studenten går mot nedleggelse, jeg likte stemninga i salen, med litt oppussing kunne det blitt grisekult. Jeg er generelt glad i "amfi"-saler, syns Sentrun Scene er en kjempesal med fin stemning i. Akustikken derimot......

Det er to konsertlokaler i norge som har gitt meg positive opplevelser med tanke på romakustikken, det er City scene i alta og storsalen på musikkhøyskola i oslo. Alle andre har det vært ting å utsette på, skrur lyd i kveld i et lokale som er en lang tarm med gipsvegger, gipstak og betonggulv, det låter jo deretter. Men konsert skal de ha.....
ketil
Active Member
Innlegg: 65
Registrert: 24 jan 2005, 17:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Romakustikk til besvær

Legg inn av ketil »

Jeg har vært på Studenten i Steinkjer en gang i mitt liv, og lyden var bare HELT katastrofal. Tror ikke jeg kan legge skylda på hverken dårlig akkustikk eller dårlig band, men derimot en tekniker som helst ville at det skulle lyste rødt i alle tilgjengelige LED's på både mikser og amp'er.. Da blir det trøbbel-både i ører og hode.

En ting er at forholdene er langt fra optimale men det er jo derfor man er med som lydtekniker. Er det ikke?
Å legge skylda på dårlig akkustikk eller feil takhøyde må man gjerne gjøre, men det hjelper jo ikke det spøtt.
Blir omtrent som å si at; "Sorry men den utekonserten er lagt til en dag med alt for mye nedbør og det kommer til å gå ut over HF responsen..."
Eller som å si det som en gitarist jeg engang spilte sammen med "Ja! Forsterkeren MÅ stå på 10 ellers kan rørene kondensere..." Yeah rigth, who cares.

So who cares?
Det er DIN sabla jobb å få bandet til å låte så bra så mulig ut fra de forutsetningene man har, og at lokalet ikke "låter" bra høres nok mer ut som en"mumba-jumba-forklaring" fra HiFi idioter enn et resonement fra fagfolk. Ingen av de som betaler lønna di - hverken band, arrangør eller publikum bryr seg midt i rævva om hva du plages med. Du er rett og slett bare nødt til å gjøre det beste ut av det.

At en eller annen kommunal tulling i komplett lykkerus har funnet ut at man kan omregulere en kino til konsertsal eller bomberom til øvingsrom er en annen sak. Det er fortsatt din jobb å gjøre det beste ut av det.

Og da nærmer vi oss det økonomiske aspektet:
Skal et spillested kjøpe full PA som blir maksimalt utnyttet 5% av driftstiden, eller burde de bruke litt mere penger til akustikk/teknisk infrastuktur og heller leie inn utstyr når det trengs?
Finnes det ansatte som er i stand til å drifte og vedlikeholde et flunkende nytt anlegg? Neppe.
Er det avsatt middler til å drive vedlikehold av og utstyr og oppdatering/opplæring av personell? Nei.
Mvh Ketil Morstøl
Soundware Norway
Svar