Trommemikrofoner
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
- Cyberjens
- Active Member
- Innlegg: 101
- Registrert: 04 aug 2003, 01:10
- Sted: Kristiansand
- Kontakt:
Regner med det er en forglemmelse, men ingen her nevnt Beyerdynamic M88. Det er etter min mening den beste trommemikrofonen i denne delen av galaxen. Vanligvis bruker jeg denne på basstromme, men den er også en killer på gulvtammer.
Vær imidlertid obs på at membranen i mikrofonen lett knekkes om man er uforsiktig med plasseringen i basstromme.
mvh
-RUBEN-
Vær imidlertid obs på at membranen i mikrofonen lett knekkes om man er uforsiktig med plasseringen i basstromme.
mvh
-RUBEN-
- Børre Leinebø
- Active Member
- Innlegg: 52
- Registrert: 05 aug 2003, 17:50
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Forstår ikke helt detta jeg.
I gamle dager var det ikke mikrofoner på trommene, Kanskje en overhead viss man hadde flaks. Mens nå i dagens "lydtider" skal man ikke bare mikke opp trommene, man skal jaggu drive å demontere trommene og putte mikker inni.
Nei, huff og huff, det var jaggu enklere før.....
Men uansett, jeg har brukt MAY systemet en stund nå og har mine både og med det. I basstromma låter det kuler og krutt, men det blir enda bedre med hull i frontskinnet synst jeg. Da får man litt mere kontroll, og det er lettere å lage forskjellig lyd på basstromma ut i fra hvilken musikkstil som spilles. Har da prøvd med BETA 52.
Har ikke blitt helt kompis med MAY i tammer enda.
Rock er tøffest!!!
I gamle dager var det ikke mikrofoner på trommene, Kanskje en overhead viss man hadde flaks. Mens nå i dagens "lydtider" skal man ikke bare mikke opp trommene, man skal jaggu drive å demontere trommene og putte mikker inni.
Nei, huff og huff, det var jaggu enklere før.....
Men uansett, jeg har brukt MAY systemet en stund nå og har mine både og med det. I basstromma låter det kuler og krutt, men det blir enda bedre med hull i frontskinnet synst jeg. Da får man litt mere kontroll, og det er lettere å lage forskjellig lyd på basstromma ut i fra hvilken musikkstil som spilles. Har da prøvd med BETA 52.
Har ikke blitt helt kompis med MAY i tammer enda.
Rock er tøffest!!!
- Hoba
- Pro Member
- Innlegg: 436
- Registrert: 03 aug 2003, 12:50
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Jeg har aldri skrudd lyd, men vil gjerne ta del i denne debatten.
Har jobbet endel med trommer opp igjennom tidene, og prøvde ut May-systemet allerede i '89.
Synes ikke akkurat at det er optimalt, da du ikke har mulighet til å flytte mikkene og vinkle dem uten å åpne opp trommene.
Er av den oppfatnig at mikker inni trommene ikke er optimalt. Men nå er jeg litt gammeldags jeg da.
Samtidig har jeg lagt merke til at mikker har en tendens til å plasseres litt vel langt unna treffpunktet for stikkene, samt at de ikke rettes mot anslags-området.
Ikke vet jeg, men det eksisterer utallige teorier på dette punktet.
Men en ting er iallefall sikkert, og det er at uansett oppmikking vil det ikke bli bra trommelyd uten at trommene er godt stemt.
Og utifra det lille jeg har fått med meg opp gjennom årene, er det få trommeslagere som er flinke på dette punktet.
Ellers virker det som om mange 'knottpøbler' er av den oppfatning at en tromme ikke skal synge, hvilket for meg blir helt feil.
En tromme som ikke 'henger' litt, kan likegodt gaffes ihjel.
Da låter det biff, baff, boff,
Kanskje det er like greit i mange tilfeller, men hvis dere jobber med en trommeslager som kan stemme, og vet hva han snakker om, lytt og lær.
Det finnes alltid gyldne middelveier, slik at både trommis og lydtekniker blir fornøyde.
Ikke glem at vi faktisk jobber i et service-yrke, og at musikantene faktisk skaffer oss alle jobb.
Tar gjerne imot meninger for og i mot ovenstående.
Alltid noe nytt å lære, er nå min oppfatning.
Mvh
Hoba
Har jobbet endel med trommer opp igjennom tidene, og prøvde ut May-systemet allerede i '89.
Synes ikke akkurat at det er optimalt, da du ikke har mulighet til å flytte mikkene og vinkle dem uten å åpne opp trommene.
Er av den oppfatnig at mikker inni trommene ikke er optimalt. Men nå er jeg litt gammeldags jeg da.
Samtidig har jeg lagt merke til at mikker har en tendens til å plasseres litt vel langt unna treffpunktet for stikkene, samt at de ikke rettes mot anslags-området.
Ikke vet jeg, men det eksisterer utallige teorier på dette punktet.
Men en ting er iallefall sikkert, og det er at uansett oppmikking vil det ikke bli bra trommelyd uten at trommene er godt stemt.
Og utifra det lille jeg har fått med meg opp gjennom årene, er det få trommeslagere som er flinke på dette punktet.
Ellers virker det som om mange 'knottpøbler' er av den oppfatning at en tromme ikke skal synge, hvilket for meg blir helt feil.
En tromme som ikke 'henger' litt, kan likegodt gaffes ihjel.
Da låter det biff, baff, boff,
Kanskje det er like greit i mange tilfeller, men hvis dere jobber med en trommeslager som kan stemme, og vet hva han snakker om, lytt og lær.
Det finnes alltid gyldne middelveier, slik at både trommis og lydtekniker blir fornøyde.
Ikke glem at vi faktisk jobber i et service-yrke, og at musikantene faktisk skaffer oss alle jobb.
Tar gjerne imot meninger for og i mot ovenstående.
Alltid noe nytt å lære, er nå min oppfatning.
Mvh
Hoba
-
- Pro Member
- Innlegg: 640
- Registrert: 15 jul 2003, 16:27
- Sted: lillestrøm
- Kontakt:
Må nok si meg enig i Hoba på endel punkter her! Det forbauser meg gang på gang hvor "dårlig" ett trommesett kan låte visst det ikke er stemt! Og det forbauser meg enda mer at "så få" trommiser faktisk kan stemme trommene sine... for meg er dette like rart som om en gitarist ikke klarer å stemme sin egen gitar( det er riktignok noen av de og.. men flere trommiser som ikke kan stemme)
For man prøver jo i utgangspunktet å videreformidle det en trommis vil formidle! Og da blir det vanskelig visst trommene låter "bæsj"...Visst det da ikke er meningen at de skal låte slik...
Som sagt så vil man jo prøve å gjengi lyden som kommer fra trommesettet så godt man kan... og mikker inne i trommene i denne sammenhengen blir da naturligvis litt rart for meg!
Har derimot forståelse for at man forenkler ting betraktelig ved å ha mikker inne i trommene... slipper jo stativer og de tingene..
Synging i trommene er fint visst trommene "skal synge" litt... men ikke kult visst man skrur f.eks. metall m/ doble basstrommer og 40 tammer...
Så her er det vel musikkstilen som spiller inn...spør du meg
Meg om det... andre innspill??
For man prøver jo i utgangspunktet å videreformidle det en trommis vil formidle! Og da blir det vanskelig visst trommene låter "bæsj"...Visst det da ikke er meningen at de skal låte slik...
Som sagt så vil man jo prøve å gjengi lyden som kommer fra trommesettet så godt man kan... og mikker inne i trommene i denne sammenhengen blir da naturligvis litt rart for meg!
Har derimot forståelse for at man forenkler ting betraktelig ved å ha mikker inne i trommene... slipper jo stativer og de tingene..
Synging i trommene er fint visst trommene "skal synge" litt... men ikke kult visst man skrur f.eks. metall m/ doble basstrommer og 40 tammer...
Så her er det vel musikkstilen som spiller inn...spør du meg
Meg om det... andre innspill??
Lydforum Administrator/Pensjonist
- Hoba
- Pro Member
- Innlegg: 436
- Registrert: 03 aug 2003, 12:50
- Sted: Oslo
- Kontakt:
- John Idar Bakke
- Pro Member
- Innlegg: 391
- Registrert: 10 jun 2003, 12:52
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Hva legger du i ordet "knottpøbel" Hoba? Blir det litt i samme gate som "strengleikar"?.. Grattis med vel overstått dag forresten !
J
J
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)
Sjekk http://www.johnib.no
Sjekk http://www.johnib.no
-
- Newbie
- Innlegg: 4
- Registrert: 26 jun 2003, 14:18
Hei dere Live Guruer. ! (og HobaLoba)
En ting jeg lurer på. Hvorfor bruker dere ikke kondis på toppen av skarpa, og 57 eller annen dynamsik under ?
Det gjør jeg alltid i studio, og synes definitivt det er best. For meg i hvertfall.
Dere har sikkert en god grunn, - for mye hi hat lekkasje ? Hadde vært fint å lære hvorfor.
Som gammel samboer med Italieneren, ( Paolo ) synes jeg jo at han har en del fine visjoner og gode tips. ( og mye annet .. .. ..puh ... )
Kondis med vindhette utenfor luftehullet på skarpa har hjulpet meg ut av noen klemmer.
På den annen side; På en Dagsland skive endte han opp med 2 x 4011 tapet rundt hodet, der hvor ørene hans sitter. Han ville at lytteren skulle få samme opplevelse som ham.... ... ... Det var faktisk ganske tøft, helt til han begynte å bevege hodet. Stereo perspektivet ble ganske sterkt, kan man si. .
ha god jobb i helga
En ting jeg lurer på. Hvorfor bruker dere ikke kondis på toppen av skarpa, og 57 eller annen dynamsik under ?
Det gjør jeg alltid i studio, og synes definitivt det er best. For meg i hvertfall.
Dere har sikkert en god grunn, - for mye hi hat lekkasje ? Hadde vært fint å lære hvorfor.
Som gammel samboer med Italieneren, ( Paolo ) synes jeg jo at han har en del fine visjoner og gode tips. ( og mye annet .. .. ..puh ... )
Kondis med vindhette utenfor luftehullet på skarpa har hjulpet meg ut av noen klemmer.
På den annen side; På en Dagsland skive endte han opp med 2 x 4011 tapet rundt hodet, der hvor ørene hans sitter. Han ville at lytteren skulle få samme opplevelse som ham.... ... ... Det var faktisk ganske tøft, helt til han begynte å bevege hodet. Stereo perspektivet ble ganske sterkt, kan man si. .
ha god jobb i helga
- John Idar Bakke
- Pro Member
- Innlegg: 391
- Registrert: 10 jun 2003, 12:52
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Jeg begynner med å si meg enig i dette!
Har vært på en runde i Tyskland, Sveits og Østerrike. Og har fått levert endel bra ting rundt om. På en av stedene fikk jeg Neumann KM150 som overskarpmikk og SM57 underskarpmikk. Det må også nevnes i den sammenheng at det spilles mye med visper, fingrer , stikker og håndklær på denne tromma. Jeg har ikke vært borti maken. Neumann mikken leverte noe voldsomt!! Prøv dette om dere har muligheten gutter!!
PS glem ikke http://www.johnib.no
Har vært på en runde i Tyskland, Sveits og Østerrike. Og har fått levert endel bra ting rundt om. På en av stedene fikk jeg Neumann KM150 som overskarpmikk og SM57 underskarpmikk. Det må også nevnes i den sammenheng at det spilles mye med visper, fingrer , stikker og håndklær på denne tromma. Jeg har ikke vært borti maken. Neumann mikken leverte noe voldsomt!! Prøv dette om dere har muligheten gutter!!
PS glem ikke http://www.johnib.no
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)
Sjekk http://www.johnib.no
Sjekk http://www.johnib.no
-
- Pro Member Silver
- Innlegg: 1119
- Registrert: 28 nov 2003, 17:52
- Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.
trommemikrofoner
Mine favoritter er:
BD: EV Re 27 i kombi med beta 91 eller audix d4 i kombi med b91
SN: SM 57 over B 57 under
HIH: Milab VM 44 eller oktava MC 012 med supernyre membran
Tim og tam: Sennheiser E 604
Tom: EV ND 308 eller Senh MD 421
OH : VM 44 eller AKG C 460
BD: EV Re 27 i kombi med beta 91 eller audix d4 i kombi med b91
SN: SM 57 over B 57 under
HIH: Milab VM 44 eller oktava MC 012 med supernyre membran
Tim og tam: Sennheiser E 604
Tom: EV ND 308 eller Senh MD 421
OH : VM 44 eller AKG C 460
- Lulu
- Newbie
- Innlegg: 12
- Registrert: 14 nov 2003, 19:02
- Sted: Hønefoss
- Kontakt:
DPA 4066
På store scener/litt "nede" ting er det faktisk tøft med DPA4066 på tammer. Dette er jo egentelig en bøylemikk, men om man tar av selve bøylen, kan den festes enkelt med teip, eller div. holdere fra DPA. (har selv laget holdere som passer i vanlige K&M stativ.)
HURRA!
-
- Pro Member Silver
- Innlegg: 1119
- Registrert: 28 nov 2003, 17:52
- Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.
Hei som du kansje vet så har kondis micer mye høyere følsomhet. noe som ofte blir et problem live. Kondis micer er med andre ord ikke like feedback vennlige som dynamiske micer.felix skrev:Hei dere Live Guruer. ! (og HobaLoba)
En ting jeg lurer på. Hvorfor bruker dere ikke kondis på toppen av skarpa, og 57 eller annen dynamsik under ?
Det gjør jeg alltid i studio, og synes definitivt det er best. For meg i hvertfall.
Dere har sikkert en god grunn, - for mye hi hat lekkasje ? Hadde vært fint å lære hvorfor.
Som gammel samboer med Italieneren, ( Paolo ) synes jeg jo at han har en del fine visjoner og gode tips. ( og mye annet .. .. ..puh ... )
Kondis med vindhette utenfor luftehullet på skarpa har hjulpet meg ut av noen klemmer.
På den annen side; På en Dagsland skive endte han opp med 2 x 4011 tapet rundt hodet, der hvor ørene hans sitter. Han ville at lytteren skulle få samme opplevelse som ham.... ... ... Det var faktisk ganske tøft, helt til han begynte å bevege hodet. Stereo perspektivet ble ganske sterkt, kan man si. .
ha god jobb i helga
- John Idar Bakke
- Pro Member
- Innlegg: 391
- Registrert: 10 jun 2003, 12:52
- Sted: Oslo
- Kontakt:
...?Frodelyd skrev:Hei som du kansje vet så har kondis micer mye høyere følsomhet. noe som ofte blir et problem live. Kondis micer er med andre ord ikke like feedback vennlige som dynamiske micer.felix skrev:Hei dere Live Guruer. ! (og HobaLoba)
En ting jeg lurer på. Hvorfor bruker dere ikke kondis på toppen av skarpa, og 57 eller annen dynamsik under ?
Det gjør jeg alltid i studio, og synes definitivt det er best. For meg i hvertfall.
Dere har sikkert en god grunn, - for mye hi hat lekkasje ? Hadde vært fint å lære hvorfor.
Som gammel samboer med Italieneren, ( Paolo ) synes jeg jo at han har en del fine visjoner og gode tips. ( og mye annet .. .. ..puh ... )
Kondis med vindhette utenfor luftehullet på skarpa har hjulpet meg ut av noen klemmer.
På den annen side; På en Dagsland skive endte han opp med 2 x 4011 tapet rundt hodet, der hvor ørene hans sitter. Han ville at lytteren skulle få samme opplevelse som ham.... ... ... Det var faktisk ganske tøft, helt til han begynte å bevege hodet. Stereo perspektivet ble ganske sterkt, kan man si. .
ha god jobb i helga
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)
Sjekk http://www.johnib.no
Sjekk http://www.johnib.no
-
- Pro Member Silver
- Innlegg: 1119
- Registrert: 28 nov 2003, 17:52
- Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.
hva er det du ikke forstår?John Idar Bakke skrev:...?Frodelyd skrev:Hei som du kansje vet så har kondis micer mye høyere følsomhet. noe som ofte blir et problem live. Kondis micer er med andre ord ikke like feedback vennlige som dynamiske micer.felix skrev:Hei dere Live Guruer. ! (og HobaLoba)
En ting jeg lurer på. Hvorfor bruker dere ikke kondis på toppen av skarpa, og 57 eller annen dynamsik under ?
Det gjør jeg alltid i studio, og synes definitivt det er best. For meg i hvertfall.
Dere har sikkert en god grunn, - for mye hi hat lekkasje ? Hadde vært fint å lære hvorfor.
Som gammel samboer med Italieneren, ( Paolo ) synes jeg jo at han har en del fine visjoner og gode tips. ( og mye annet .. .. ..puh ... )
Kondis med vindhette utenfor luftehullet på skarpa har hjulpet meg ut av noen klemmer.
På den annen side; På en Dagsland skive endte han opp med 2 x 4011 tapet rundt hodet, der hvor ørene hans sitter. Han ville at lytteren skulle få samme opplevelse som ham.... ... ... Det var faktisk ganske tøft, helt til han begynte å bevege hodet. Stereo perspektivet ble ganske sterkt, kan man si. .
ha god jobb i helga
-
- Newbie
- Innlegg: 4
- Registrert: 26 jun 2003, 14:18