Trommemikrofoner

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Cyberjens
Active Member
Innlegg: 101
Registrert: 04 aug 2003, 01:10
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av Cyberjens »

Regner med det er en forglemmelse, men ingen her nevnt Beyerdynamic M88. Det er etter min mening den beste trommemikrofonen i denne delen av galaxen. Vanligvis bruker jeg denne på basstromme, men den er også en killer på gulvtammer.

Vær imidlertid obs på at membranen i mikrofonen lett knekkes om man er uforsiktig med plasseringen i basstromme.

mvh
-RUBEN-
Brukeravatar
Børre Leinebø
Active Member
Innlegg: 52
Registrert: 05 aug 2003, 17:50
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Børre Leinebø »

Forstår ikke helt detta jeg.
I gamle dager var det ikke mikrofoner på trommene, Kanskje en overhead viss man hadde flaks. Mens nå i dagens "lydtider" skal man ikke bare mikke opp trommene, man skal jaggu drive å demontere trommene og putte mikker inni. :?:

Nei, huff og huff, det var jaggu enklere før..... :?

Men uansett, jeg har brukt MAY systemet en stund nå og har mine både og med det. I basstromma låter det kuler og krutt, men det blir enda bedre med hull i frontskinnet synst jeg. Da får man litt mere kontroll, og det er lettere å lage forskjellig lyd på basstromma ut i fra hvilken musikkstil som spilles. Har da prøvd med BETA 52.

Har ikke blitt helt kompis med MAY i tammer enda.


Rock er tøffest!!!
Brukeravatar
Hoba
Pro Member
Innlegg: 436
Registrert: 03 aug 2003, 12:50
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Hoba »

Jeg har aldri skrudd lyd, men vil gjerne ta del i denne debatten.

Har jobbet endel med trommer opp igjennom tidene, og prøvde ut May-systemet allerede i '89.
Synes ikke akkurat at det er optimalt, da du ikke har mulighet til å flytte mikkene og vinkle dem uten å åpne opp trommene.
Er av den oppfatnig at mikker inni trommene ikke er optimalt. Men nå er jeg litt gammeldags jeg da.
Samtidig har jeg lagt merke til at mikker har en tendens til å plasseres litt vel langt unna treffpunktet for stikkene, samt at de ikke rettes mot anslags-området.
Ikke vet jeg, men det eksisterer utallige teorier på dette punktet.
Men en ting er iallefall sikkert, og det er at uansett oppmikking vil det ikke bli bra trommelyd uten at trommene er godt stemt.
Og utifra det lille jeg har fått med meg opp gjennom årene, er det få trommeslagere som er flinke på dette punktet.
Ellers virker det som om mange 'knottpøbler' er av den oppfatning at en tromme ikke skal synge, hvilket for meg blir helt feil.
En tromme som ikke 'henger' litt, kan likegodt gaffes ihjel.
Da låter det biff, baff, boff,
Kanskje det er like greit i mange tilfeller, men hvis dere jobber med en trommeslager som kan stemme, og vet hva han snakker om, lytt og lær.
Det finnes alltid gyldne middelveier, slik at både trommis og lydtekniker blir fornøyde.
Ikke glem at vi faktisk jobber i et service-yrke, og at musikantene faktisk skaffer oss alle jobb.
Tar gjerne imot meninger for og i mot ovenstående.
Alltid noe nytt å lære, er nå min oppfatning.

Mvh

Hoba
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

Må nok si meg enig i Hoba på endel punkter her! Det forbauser meg gang på gang hvor "dårlig" ett trommesett kan låte visst det ikke er stemt! Og det forbauser meg enda mer at "så få" trommiser faktisk kan stemme trommene sine... for meg er dette like rart som om en gitarist ikke klarer å stemme sin egen gitar( det er riktignok noen av de og.. men flere trommiser som ikke kan stemme)

For man prøver jo i utgangspunktet å videreformidle det en trommis vil formidle! Og da blir det vanskelig visst trommene låter "bæsj"...Visst det da ikke er meningen at de skal låte slik... :P

Som sagt så vil man jo prøve å gjengi lyden som kommer fra trommesettet så godt man kan... og mikker inne i trommene i denne sammenhengen blir da naturligvis litt rart for meg!

Har derimot forståelse for at man forenkler ting betraktelig ved å ha mikker inne i trommene... slipper jo stativer og de tingene..

Synging i trommene er fint visst trommene "skal synge" litt... men ikke kult visst man skrur f.eks. metall m/ doble basstrommer og 40 tammer...
Så her er det vel musikkstilen som spiller inn...spør du meg

Meg om det... andre innspill??
:)
Lydforum Administrator/Pensjonist
Brukeravatar
Hoba
Pro Member
Innlegg: 436
Registrert: 03 aug 2003, 12:50
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Hoba »

40 tammer ? ? ? ? ? ?
DET hadde vært tøft det ! ! ! !!
Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av John Idar Bakke »

Hva legger du i ordet "knottpøbel" Hoba? Blir det litt i samme gate som "strengleikar"?.. Grattis med vel overstått dag forresten :D !
J
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
Truls Birkeland
Newbie
Innlegg: 4
Registrert: 26 jun 2003, 14:18

Legg inn av Truls Birkeland »

Hei dere Live Guruer. ! (og HobaLoba)

En ting jeg lurer på. Hvorfor bruker dere ikke kondis på toppen av skarpa, og 57 eller annen dynamsik under ?
Det gjør jeg alltid i studio, og synes definitivt det er best. For meg i hvertfall.
Dere har sikkert en god grunn, - for mye hi hat lekkasje ? Hadde vært fint å lære hvorfor.

Som gammel samboer med Italieneren, ( Paolo ) synes jeg jo at han har en del fine visjoner og gode tips. ( og mye annet .. .. ..puh ... :shock: )
Kondis med vindhette utenfor luftehullet på skarpa har hjulpet meg ut av noen klemmer.

På den annen side; På en Dagsland skive endte han opp med 2 x 4011 tapet rundt hodet, der hvor ørene hans sitter. Han ville at lytteren skulle få samme opplevelse som ham.... ... ... Det var faktisk ganske tøft, helt til han begynte å bevege hodet. Stereo perspektivet ble ganske sterkt, kan man si. .

ha god jobb i helga :D
Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av John Idar Bakke »

Jeg begynner med å si meg enig i dette!
Har vært på en runde i Tyskland, Sveits og Østerrike. Og har fått levert endel bra ting rundt om. På en av stedene fikk jeg Neumann KM150 som overskarpmikk og SM57 underskarpmikk. Det må også nevnes i den sammenheng at det spilles mye med visper, fingrer , stikker og håndklær på denne tromma. Jeg har ikke vært borti maken. Neumann mikken leverte noe voldsomt!! Prøv dette om dere har muligheten gutter!!

PS glem ikke http://www.johnib.no
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

trommemikrofoner

Legg inn av Frode Trondahl »

Mine favoritter er:
BD: EV Re 27 i kombi med beta 91 eller audix d4 i kombi med b91
SN: SM 57 over B 57 under
HIH: Milab VM 44 eller oktava MC 012 med supernyre membran
Tim og tam: Sennheiser E 604
Tom: EV ND 308 eller Senh MD 421
OH : VM 44 eller AKG C 460
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
Lulu
Newbie
Innlegg: 12
Registrert: 14 nov 2003, 19:02
Sted: Hønefoss
Kontakt:

DPA 4066

Legg inn av Lulu »

På store scener/litt "nede" ting er det faktisk tøft med DPA4066 på tammer. Dette er jo egentelig en bøylemikk, men om man tar av selve bøylen, kan den festes enkelt med teip, eller div. holdere fra DPA. (har selv laget holdere som passer i vanlige K&M stativ.)

:idea:
HURRA!
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

felix skrev:Hei dere Live Guruer. ! (og HobaLoba)

En ting jeg lurer på. Hvorfor bruker dere ikke kondis på toppen av skarpa, og 57 eller annen dynamsik under ?
Det gjør jeg alltid i studio, og synes definitivt det er best. For meg i hvertfall.
Dere har sikkert en god grunn, - for mye hi hat lekkasje ? Hadde vært fint å lære hvorfor.

Som gammel samboer med Italieneren, ( Paolo ) synes jeg jo at han har en del fine visjoner og gode tips. ( og mye annet .. .. ..puh ... :shock: )
Kondis med vindhette utenfor luftehullet på skarpa har hjulpet meg ut av noen klemmer.

På den annen side; På en Dagsland skive endte han opp med 2 x 4011 tapet rundt hodet, der hvor ørene hans sitter. Han ville at lytteren skulle få samme opplevelse som ham.... ... ... Det var faktisk ganske tøft, helt til han begynte å bevege hodet. Stereo perspektivet ble ganske sterkt, kan man si. .

ha god jobb i helga :D
Hei som du kansje vet så har kondis micer mye høyere følsomhet. noe som ofte blir et problem live. Kondis micer er med andre ord ikke like feedback vennlige som dynamiske micer.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av John Idar Bakke »

Frodelyd skrev:
felix skrev:Hei dere Live Guruer. ! (og HobaLoba)

En ting jeg lurer på. Hvorfor bruker dere ikke kondis på toppen av skarpa, og 57 eller annen dynamsik under ?
Det gjør jeg alltid i studio, og synes definitivt det er best. For meg i hvertfall.
Dere har sikkert en god grunn, - for mye hi hat lekkasje ? Hadde vært fint å lære hvorfor.

Som gammel samboer med Italieneren, ( Paolo ) synes jeg jo at han har en del fine visjoner og gode tips. ( og mye annet .. .. ..puh ... :shock: )
Kondis med vindhette utenfor luftehullet på skarpa har hjulpet meg ut av noen klemmer.

På den annen side; På en Dagsland skive endte han opp med 2 x 4011 tapet rundt hodet, der hvor ørene hans sitter. Han ville at lytteren skulle få samme opplevelse som ham.... ... ... Det var faktisk ganske tøft, helt til han begynte å bevege hodet. Stereo perspektivet ble ganske sterkt, kan man si. .

ha god jobb i helga :D
Hei som du kansje vet så har kondis micer mye høyere følsomhet. noe som ofte blir et problem live. Kondis micer er med andre ord ikke like feedback vennlige som dynamiske micer.
...?
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Er det ikke et eget forum for studio???
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

John Idar Bakke skrev:
Frodelyd skrev:
felix skrev:Hei dere Live Guruer. ! (og HobaLoba)

En ting jeg lurer på. Hvorfor bruker dere ikke kondis på toppen av skarpa, og 57 eller annen dynamsik under ?
Det gjør jeg alltid i studio, og synes definitivt det er best. For meg i hvertfall.
Dere har sikkert en god grunn, - for mye hi hat lekkasje ? Hadde vært fint å lære hvorfor.

Som gammel samboer med Italieneren, ( Paolo ) synes jeg jo at han har en del fine visjoner og gode tips. ( og mye annet .. .. ..puh ... :shock: )
Kondis med vindhette utenfor luftehullet på skarpa har hjulpet meg ut av noen klemmer.

På den annen side; På en Dagsland skive endte han opp med 2 x 4011 tapet rundt hodet, der hvor ørene hans sitter. Han ville at lytteren skulle få samme opplevelse som ham.... ... ... Det var faktisk ganske tøft, helt til han begynte å bevege hodet. Stereo perspektivet ble ganske sterkt, kan man si. .

ha god jobb i helga :D
Hei som du kansje vet så har kondis micer mye høyere følsomhet. noe som ofte blir et problem live. Kondis micer er med andre ord ikke like feedback vennlige som dynamiske micer.
...?
hva er det du ikke forstår?
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Truls Birkeland
Newbie
Innlegg: 4
Registrert: 26 jun 2003, 14:18

Legg inn av Truls Birkeland »

... ? (takk JIB)
Det må vel være det at skarptromma ikke havner i "på grensen til feedback" avdelingen, selv med en kondensator mikk. Den har relativt høy egen lyd, og jeg tror vel ikke at feedback er et problem. Eller?
Svar