Billige rørpreamper

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Sindre Rosness
Active Member
Innlegg: 70
Registrert: 03 nov 2006, 17:35
Kontakt:

Legg inn av Sindre Rosness »

Dette har utviklet seg til en debatt jeg må si jeg engasjerer meg i.
For det første, spikes virker.
Og erfarne hi-fi entusiaster som har lyttet i 10 år har rimelig trente ører som faktisk kan høre forskjell på kabler, høyttalere o.s.v.
Seriøse hi-fi tilhengere vet mye og jeg tror naivitet og foruttatthet ikke er inne i bildet til eldre mer erfarne lyttere.
Men dette med balanserte og ubalanserte kabler er litt interessant. Jeg prøver å få min far til å gå over til balansert kabling, men jeg tror han syntes dette er litt dumt ettersom han nettop har brukt 6k på phonokabler mellom lydkilde og forsterker. Men jeg tror alt dette utstyret o.s.v. gir de stor glede, og som sagt, la de holde på.
Litt off topic, kanskje ikke høyeste kvalitet på dette innlegget, men uansett.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Spikes virker og en palle under Alpha'en virker. Det siste ser bare litt mindre teit ut.

Og at kabler låter forskjellig er jo sant i visse sammenhenger. Men at det er elektriske og musikalske genier på kabelfabrikken som sitter og "lytter" på legeringer og lokker fram musikalske egenskaper i en metalltråd, det kjøper ikke jeg!!

Tester av digitale coax-kabler, jeg mener HALLO?? Et digitalt signal lar seg ikke farge, det kommer fram eller det kommer ikke fram, PUNKTUM!

Og bytt ut de siste 1,5 metrene av strømtilførselen til forsterkeren med en fancy, forgylt tøyomspunnet eurokabel og strømtilførselen forbedres?? Muuhahaha!!

Det er dette som går på å putte usannsynlig dyre og fancy kabler inn i deler av signalveien og strømtilførselen som blir så absurd, du har denne utrolig kjipe interne kablingen i et apparat og så hekter du på gull og tror du har gjort en usannsynlig stor oppgradering, blir som å binde sammen et slepetau som tåler 500kg med ett som tåler to tonn og tro at man dermed kan slepe to tonn! Svakeste ledd og alt det der. Og gullkablene til 6k er vel omtrent det tusende leddet i prosessen fra innspilt til avspilt signal, og de skal kunne "redde" innspillingen, få perspektivet på plass og definere anslaget på gitaren (for å stjele noen av metaforene)?

jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, disse kabelprodusentene flirer rått hele veien til banken!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
thomas hocking
Active Member
Innlegg: 54
Registrert: 14 jun 2006, 21:06
Sted: bergen/stavanger
Kontakt:

Legg inn av thomas hocking »

Spikes og palle under alpha ? Hehe, redd for soggy pels? :lol: neida fine kasser det, får hvertfall ikke så mye sår osv fra rigginga.

Mye penger i å være kabelprodusent ja, bare en får produktet til å se skinnende ut kommer det garantert noen torsker og biter på kroken.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

thomas hocking skrev:Spikes og palle under alpha ?
Nei, det jeg sier er at en palle under Alpha'en virker, på samme måte som et sett spikes til tusen spenn under Dali'ene til hifi-nerden virker :lol: :lol:
Men vi grovsmeder bruker litt kraftigere leker bare :wink:
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
thomas hocking
Active Member
Innlegg: 54
Registrert: 14 jun 2006, 21:06
Sted: bergen/stavanger
Kontakt:

Legg inn av thomas hocking »

aldri testet palle under subbene, får vel teste det en dag jeg gidder.
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 18 apr 2006, 11:26
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Karl-André Tvedt »

lydonen skrev:
Sindre Rosness skrev:Vet ikke lengre hva jeg skal si, men hvilken hi-fi entusiast bruker Behringer EQ i racket sitt? Dette finner jeg litt rart.

Jeg tror at hvis lydteknikere og hi-fi entusiaster hadde funnet sammen, ville vakker lyd flommet ut av høyttalerne i mange hjem :P
Joda, Behringer gjorde revolusjon i hi-fi kretser etter noen geniforklarende tester i Lyd&Bilde. Hifi-folket bruker dem til romkorreksjon :roll:
Dette er de samme karene som ikke vil ta i tonekontrollene på stereoanlegget sitt og hater analoge grafiske eller parametriske eq'er.

Tror lydteknikerne i hvertfall kunne ha hjulpet hifi-karene med å kutte igjennom litt bullshit og plassere pengene der de gjør mest nytte :lol:


Problemet med hi fi entusiaster at de vil rett og slett ikke skjønne hva vi snakker om, for dem er det ikke vitenskap men LIDENSKAP..
Dvs.. de lider!! hehe

PSSSSSSSSSSST:

Eneste grunnen til å putte en palle under en sub (tenker litt størrelse her)
Er å få flyttet de raskt under scene skifter! (hvor man faktisk bokstavlig talt flytter Pa til ny scene)

Uansett så vil billige rør være på linje med etterbarberingsvann..
De fleste billige er ikke særlig gode.. Du kan ha flaks, og få tak i en litt eldre type billig som ikke lukter så værst. Men skal du ha en som gjør det godlukt skal gjøre, nemlig gi deg litt mer sjegg på Tissemannen. Så må du ut med spenn..
Og hører du ikke forskjell på ei 50 år gammel dame og Jorun gjennom en blindtest.. Er det vits å kjøpe noe du ikke trenger?
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

To gode grunner til å putte en palle under subben:

1: Redusere kobling til underlaget (ofte ønskelig)

2: Få Alpha-riggen de ekstra 15 cm opp over hodene på folk

En palle bruker man selvsagt bare fordi en slik finner man over alt :wink:
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Svar