Side 2 av 3

Lagt inn: 21 apr 2004, 09:22
av Bechie
Bassismen er kommet for å overta...

Kontrabass-mikk

Lagt inn: 21 apr 2004, 12:26
av Bjørn A. Larsen
BASSIFIST!

Fra spøk til revolver. Noen som har erfaring med mikrofoner til kontrabass? Trenger en god mikk til min kjære...

Bjørn

Lagt inn: 21 apr 2004, 13:17
av Hoba
Når det gjelder pickup's fo kontrabass, er det danske Winston de fleste bruker. Ellers er amerikanske Underwood også på folkemunne oppegående. Men du tenker kanskje på andre typer mikrofoner, og da er vel litt ymse oppfatninger der også tenker jeg. Kan dessverre ikke gi noen tips på den fronten, men det kan kanskje noen lydfolk bidra med.

Lagt inn: 21 apr 2004, 14:18
av Cyberjens
Har brukt stormembranmikrofoner på kontrabass nokre gonger, det funker fett. De finnes i alle prisklasser. Veldig mange veldig billige mikrofoner som låter overmåte bra i forhold til kva man burde forvente.

Som alltid får man det man betaler for, men opplever at forskjellen er mykje mindre innan stormembranmikrofoner enn mykje anna. Må bare understreke at eg er live-mann og må be om at ikkje studio-folket skyter meg for denne påstanden.

Har vi forresten hatt ein diskusjon på dette med stormembran før? burde vi det?

-RUBEN-

Lagt inn: 21 apr 2004, 21:11
av Bjørn A. Larsen
Har brukt div. kondiser til nå (Sen. MKH-40, Milab VM-44, div. stormembran), men jeg vil ha en pickup så jeg kan få en smule monitoring iallefall...

Takk for forslagene, skal kikke videre på dem.

Bjørn

Lagt inn: 22 apr 2004, 11:27
av Anders Faafeng
En miniatyrmikrofon med omni karakteristikk som festes direkte på kontrabassen vil også fungere bra. Omni mikrofoner med lite membran har i teorien like bra bassrespons som mikrofoner med større membran; hvor dyp bass omni mikrofoner kan gjengi bestemmes av størrelsen (lengde og diameter) på luftventilasjonen på baksiden av membranet.
F.eks. vil våre miniatyrmikrofoner fra DPA være lineære ned til 20Hz.

Info: http://www.dpamicrophones.com/eng_pub/P ... K4061.html

Miniatyrmikrofoner fungerer dessuten bemerkelsesverdig godt festet direkte på bass-/gitarkabinetter også.

Vennlig hilsen
Anders

Lagt inn: 12 mai 2004, 22:56
av Hoba
Jaja, jo mindre jo bedre, sier de med smått redskap ! ! ! :twisted:

Lagt inn: 13 mai 2004, 20:31
av Joachim
Hoba skrev:Jaja, jo mindre jo bedre, sier de med smått redskap ! ! ! :twisted:
er ikke ALLTID det er størrelsen det kommer ann på vettu HOBA

Lagt inn: 13 mai 2004, 22:06
av Hoba
Joachim skrev:
Hoba skrev:Jaja, jo mindre jo bedre, sier de med smått redskap ! ! ! :twisted:
er ikke ALLTID det er størrelsen det kommer ann på vettu HOBA

From small things mama, big things one day come ! ! ! ! ! !

Ja, det er sitat ja ! ! ! ! ! ! ! !

Lagt inn: 26 jun 2004, 21:57
av Arild
Så her at det var snakk om kontrabass pick up..for en stund siden..
Vell her er et system som har fungert veldig bra, men det kommer jo strengt tatt an på hvilken "sound " man er på jakt etter.. Men dette er et velbrukt triks i Rockabilly verden.. Forutsetter at man bruker stål strenger
Fishman lager en utmerket kondis mic som man kan klipse fast i ene f hullet, denne sammen med blender systemet de lager begynner ting å skje.. men så kommer trikset.. to Precision pickuper festet like under enden på gripe brettet krever litt modifisering av pickupene og maksimalt 2 små hull i gripebrettets side. Deretter kan man velge å legge denne inn i blenderen og skru derfra.. Press mic'en gir god attakk og strenge lyd og kondisen gir volum/akk lyd..
Har og prøvd press systemet rett i amp, og det funket helt topp ( da i rockabilly sammenheng..)
Mvh. Arild Gertz

Re: Oppmicing av 4*10"/12" kabinett

Lagt inn: 11 okt 2004, 19:39
av Atle Aamodt
kristina skrev:Litet , og kanskje litt rart spørsmål:
Hvorfor micer vi opp et eller begge av de øverste elementene i 4 elementskabinetter til type gitar og lignenede kabinetter?
Forutsetter her er at alle elementene er likverdige.
Er det gammel vane, ikke så langt ned til gulvet, eller finnes det en lydteknisk grunn?
Begynte å tenke på dette forrige helg for å finne en løsning på gitarrister som spilte høyt på scenen og ville ha masse git i monitor, og dette lekket selvfølgelig in i gitmicene.
Vill også gjerne ha forslag på mic som tar minst mulig lyd in i loben bak?
Noen som har testet?
-kristina :roll: :roll:
"Gitarlyd" kan for noen bli et nærmest religiøst tema. Jeg bruker stadig to mikrofoner på en gitarforsterker. Det er flere grunner til dette : (ikke religiøse)

1. Jeg vet ikke hvordan gitaren(e) til vedkommede låter, vi har ikke lydprøve, så jeg vil gjerne kunne velge mellom en typisk ræva mikrofon som f.eks Shure SM57 og det stikk motsatte, f.eks CAD E-100.

2. Gitarforsterkeren er tilkoblet høyttalere med ulik karakter. Jeg setter da opp to stk f.eks CAD E-100 i Dead center av de to høyttalerene med nøyaktig lik avstand fra papp til mikrofon.

3. Gitarforsterkeren er koblet til en eller to like høyttalere. Jeg setter mikrofonene f.eks CAD E-100 på f.eks 0,5 meter avstand (i studio) for å recorde stereo. Ikke at det blir typen "vegg til vegg" panorama stereo men det kan låte kulere enn f.eks en Shure SM 57 uansett hvor man plasserer den i forhold til pappen.

4. Omni kan ofte fungerer meget godt på gitarforsterkere. Jo høyere det blir spillt på scenen jo større fordel vil en omni ha. Fordi en omni kan plasseres MEGET nære uten energiøkning mot lavere frekvenser.

Og husk at ingen mikrofoner er 100% "retningstyrt" over hele frekvensområdet. Kun omni gir "ren overhøring".

Det er lite sannsynlig at oppmikking av øverste høyttaler vil gi særlig annet resultat enn å mikke opp den nederste. Under forutsetning at begge elementer av av samme type og stand, og at man ikke plasserer mikrofonen på en slik avstand at refleksjon fra gulvet begynner å blande seg inn i nevneverdig grad. Skal man derimot mikke opp på avstand, vil det straks kunne gi utslag. Å mikke opp et 4 x 12" kabinett på avstand vil fort skape kamming mellom elementene. Dette er fysiske lover som ikke lar seg manipulere vekk. Kanskje beste måte å fjernmikke en 4x12" er å legge kabinette på gulvet med høyttalere vendt oppover og plassere mikrofon i absolutt senter av de 4 elementene.

Det skader ikke (i alle fall i studio) å tenke litt over avstander fra høyttaler(e) til mikrofon vs. avstand fra reflekterende flater. Ambience mikrofoner før ha samme avstand fra høyttaler til mikrofoner osv osv.

Dette høres kanskje ut til å være akademisk vissvass, det kan så være, men i min verden fungerer dette hver gang. Kvadratisk lov / invertert kvadratisk lov, summering av to like kilder (likt / eller ulikt i tid) er meget nyttig teori å bruke hver gang man setter opp f. eks en mikrofon.

Lagt inn: 11 okt 2004, 19:59
av John Idar Bakke
Heiu Atle. Har du noen tanker i forhold til et kabinett med eller uten hjul?(også litt på avstand) Da tenker jeg ikke på oppmikking, men hvordan kabinettet vil låte.

Lagt inn: 11 okt 2004, 20:49
av Hoba
John Idar Bakke skrev:Heiu Atle. Har du noen tanker i forhold til et kabinett med eller uten hjul?(også litt på avstand) Da tenker jeg ikke på oppmikking, men hvordan kabinettet vil låte.
Hei JIB.

Jeg heter ikke Atle, men våger å melde uansett.
De fleste gitarister bryr seg vel egentlig lite om kabinettet er på hjul, i flight ellr har direkte kontakt med scenegulvet.
Men for endel gitarister og bassister, for den del, er det en forutsetning at kabinettet står i direkte kontakt med scenegulvet.

Du vil oppleve at du får litt mere 'feeling' av anlegget/lyden med kabinettet direkte på gulvet.

Mer spesifik utbrodering vedr. dette regner jeg med at kommer i form av flere innlegg etterhvert.

Gleder meg litt til å lese disse, jeg da.


Hoba

Lagt inn: 11 okt 2004, 22:51
av Atle Aamodt
John Idar Bakke skrev:Heiu Atle. Har du noen tanker i forhold til et kabinett med eller uten hjul?(også litt på avstand) Da tenker jeg ikke på oppmikking, men hvordan kabinettet vil låte.
Dette er nok et av elementene som sikkert kan inngå i denne typen liturgi ;-) Har ingen ide, anelse, erfaring fra eller innsikt mht. hjul eller ike hjul. 5cm fra eller til vil rent akustisk spille liten rolle, men det kan godt tenkes at enkelte typer tregulv kan oppleves annerledes dersom et big mother fucking basskabinett står og lager mekanisk vibrasjon i gulvet. I så fall har jeg et produktforslag som muligens kan forsterke følelsen. Hva med en AC styrt butt-plugg som bassister og basstrommeslagere kan stappe inn og virkelig kjenne hvordan det er ;-)

Igjen, jeg har ingen ide, sett fra mitt ståsted, men jeg vet at Matchless og Bad Cat er flotte forsterkere enten de står på gulv eller noe opphøyd. Det låter også særdeles flott med f.eks CAD E-100 ;-)

Lagt inn: 11 okt 2004, 23:03
av Atle Aamodt
Hoba skrev:
John Idar Bakke skrev:Heiu Atle. Har du noen tanker i forhold til et kabinett med eller uten hjul?(også litt på avstand) Da tenker jeg ikke på oppmikking, men hvordan kabinettet vil låte.
snipp
Men for endel gitarister og bassister, for den del, er det en forutsetning at kabinettet står i direkte kontakt med scenegulvet.

Du vil oppleve at du får litt mere 'feeling' av anlegget/lyden med kabinettet direkte på gulvet.

snipp
Hoba
Det er to løsninger på dette. Enten kan lydkilden plasseres x avstand fra gulvet (den reflekterende flate) og den som spiller ligger nede på gulvet og spiller. Dette gir en meget kort bane for reflektert lyd (fra gulvet). Og jo kortere bane(for den reflekterte lyden) jo høyere opp i frekvensområde blir første kamfilter. Eller lydkilden kan komme fra gulvet og den som spiller kan stå oppreist. Fritt valg og hver sin smak. Eller man kan leie to store mobilkraner og heise lydkilde i den ene og den som spiller i den andre. Sett at kranene heises 20 meter til værs og gitaristen henger 5 meter fra lydkilden. Dette gir noe over 40 meter bane fra lydkilde (via bakken) og til gitarist. 40 : 5 er et forhold = 8:1 som igjen betyr ca -18dB dempning av reflektert lyd sammenlignet med direktesignalet. Selv om bakken er glattpolert granitt. Det som kunne vært stygge kamfiltere bør nå være slight rippel.

Hupp