PA til liten bar på Bali

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Ogga
Newbie
Innlegg: 3
Registrert: 07 des 2009, 06:03

PA til liten bar på Bali

Legg inn av Ogga »

Hei!

Jeg åpner til høsten en bar på Bali, og vil gjerne få litt mer innblikk i hva jeg må vente meg av kostnader til lydutstyr. Dette har jeg veldig lite peiling på.

Baren er 2 etg på 90 m2 hver, og det jeg er ute etter er et anlegg som fungerer fint til å spille musikk fra laptopen, og som fungerer like bra til live-opptredener. Det vil kun være akustiske små band, så jeg vil aldri trenge mer enn 8 kanaler.

Jeg har vært innom en annen bar på ca samme str, med samme konsept, og der fant jeg en Yamaha mg16/6fx nmixer med 8 kanaler, en behringer ep2500 2x 1200 watts power amp, og 2 høytalere jeg ikke så navnet på. Fungerte helt greit, men jeg syntes lyden kunne vært bedre. Vil jeg måtte trenge en forsterker, eller sparer jeg penger på å ha aktive høytalere? Må jeg ha en subwoofer, eller finnes det kombinerte høytalere som dekker hele frekvensområdet? Stikkordene her er plassbesparende og pris. Men jeg vil selvfølgelig ikke at det skal gå utover kvaliteten.

Prisene på Bali (Indonesia) blir jo noe annet enn her, men det ville vært interessant å høre hva noe sånt ligger på i Norge.


På forhånd takk,
Jonas Thomassen
toraabe

Re: PA til liten bar på Bali

Legg inn av toraabe »

Det som er viktig er at man kjøper noe som er kurant på bali. Det finnes utallige merker der ute og man må tenke på hva som vil fungere i baren din.
Hvilke merker som er til gjengelige på bali vet jeg ikke, men køp noe som er vanlig og som du ikke behøver å pushe max.
Aktive høyttalere er veldig fleksibelt, men om det vil være behov for det, er jeg ikke sikker på. Monitorene kan være aktive, mens topper og bunner kan vøre passive. For min del ville jeg ha hatt to topper pg to bunner på scena og mindre småhøyttalere i den andre estasjen hvor det ikke er scene.
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: PA til liten bar på Bali

Legg inn av kristianjohnsen »

Ogga skrev:Hei!

Jeg åpner til høsten en bar på Bali, og vil gjerne få litt mer innblikk i hva jeg må vente meg av kostnader til lydutstyr. Dette har jeg veldig lite peiling på.

Baren er 2 etg på 90 m2 hver, og det jeg er ute etter er et anlegg som fungerer fint til å spille musikk fra laptopen, og som fungerer like bra til live-opptredener. Det vil kun være akustiske små band, så jeg vil aldri trenge mer enn 8 kanaler.

Jeg har vært innom en annen bar på ca samme str, med samme konsept, og der fant jeg en Yamaha mg16/6fx nmixer med 8 kanaler, en behringer ep2500 2x 1200 watts power amp, og 2 høytalere jeg ikke så navnet på. Fungerte helt greit, men jeg syntes lyden kunne vært bedre. Vil jeg måtte trenge en forsterker, eller sparer jeg penger på å ha aktive høytalere? Må jeg ha en subwoofer, eller finnes det kombinerte høytalere som dekker hele frekvensområdet? Stikkordene her er plassbesparende og pris. Men jeg vil selvfølgelig ikke at det skal gå utover kvaliteten.

Prisene på Bali (Indonesia) blir jo noe annet enn her, men det ville vært interessant å høre hva noe sånt ligger på i Norge.


På forhånd takk,
Jonas Thomassen
Hei Jonas.

Det er mange argumenter både for og mot aktive høytalere. En ting du kanskje blir nødt til å tenke på at det kan være vanskelig både med språk og avstander å få lokal hjelp hvis du har et problem. I din situasjon ville jeg sterkt ha vurdert aktive høytalere da hver enkelt høytaler er et komplett system og det er lettere for deg som relativt ikke-teknisk person å lokalisere en eventuell feil (låter fint når jeg plugger kabelen inn i denne, ikke når jeg plugger inn i denne her). Deretter kan du sende hele høytaleren inn til et verksted for reparasjon.

Jeg vet ikke om du har tenkt noe på det, men du kommer til å trenge noen monitorer som gjøre at musikerne hører hva de spiller oppe på scenen. Jeg ville ha valgt noen aktive høytalere som både kan fungere som monitor og som PA-høytalere. På den måten, om det går i stykker en PA-høytaler kan du sende den inn til service og ofre en monitor til PA-bruk noen uker. Jeg synes absolutt du bør ha to sub'er/basshøytalere også. Slike med hull i toppen til en stang er fine som stativ til PA-toppene, en på hver side av scenen. Sub'ene vil bidra til å gjøre det mindre sannsynlig at toppene får skader, og du vil kunne komme unna med noe rimeligere topper som dessuten er mindre rent fysisk, noe som er fint om du velger en løsning med monitorer som mulig back-up (store monitorer er bare i veien på en liten barscene). Har du to basshøytalere kan du klare deg med en i mellomtiden hvis den ene må på service.

Ha i mente at det er mye større lydmessig forskjell på en rimelig og en dyr høytaler enn det er på en rimelig og en dyr utgave av det meste annet. På andre plass (men langt bak) i denne sammenliknings-skalaen kommer mikrofoner. De aller rimeligste mikserne sliter med at de fysiske komponentene som fadere og brytere slites ut eller rett og slett skades veldig fort. De er ofte også mye mindre "sølesikre". Om jeg skulle valgt ville jeg kjøpt en av de billigste mikserne av et bra/kjent merke enn en av de dyrere av et dårlig/ukjent merke, selv om billigmerket har flere funksjoner til samme prisen.

Du bør absolutt ha en mikser med innebygget romklang, da dette er mye lettere å betjene og umulig å kople feil i forhold til en ekstern boks.

Om jeg skulle sette opp en pakke til deg ville jeg anbefalt en løsning med en veldig enkel (men solid) mikser og noen ekstra kroner lagt i mikrofoner. Mye av det du bruker de avanserte funksjonene på et komplisert miksebord til er å kompansere for at mikrofonene ikke psser så godt til den lyden du ønsker å fange opp. Ved å ha en enkel mikser blir det lettere for musikerne å ikke gjøre noe feil, men da trenger du noen ekstra mikrofoner på lur av forskjellig merke/type. "Denne er til jenta som synger, denne er til mannen, denne er til den akustiske gitaren og disse bruker dere til trommene" etc. Du er imidlertid helt avhengig av å få hjelp av en god lydmann til å velge ut disse mic'ene og få klart for deg hva som brukes til hva. IKKE hør på selgeren i musikkbutikken som sier "jammen, dette er verdens mest solgt mic og den brukes verden over til alt mulig". Den sannheten har så mange modifikasjoner at det er en hel egen debatt.

Lykke til med kjøp og bardrift!
Ogga
Newbie
Innlegg: 3
Registrert: 07 des 2009, 06:03

Re: PA til liten bar på Bali

Legg inn av Ogga »

Tusen takk for svar! Kommer veldig godt med
Ogga
Newbie
Innlegg: 3
Registrert: 07 des 2009, 06:03

Re: PA til liten bar på Bali

Legg inn av Ogga »

Forresten, hvor mye tror du oppsettet du anbefaler ville kostet i Norge? Så lenge jeg går for kjente merker, vil jo ikke prisforskjellen bli så veldig stor der nede.
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: PA til liten bar på Bali

Legg inn av kristianjohnsen »

Ogga skrev:Forresten, hvor mye tror du oppsettet du anbefaler ville kostet i Norge? Så lenge jeg går for kjente merker, vil jo ikke prisforskjellen bli så veldig stor der nede.
Hei.

Hvordan går det med oppstart av bar?

Hadde rent glemt å sjekke innom og har ikke sett at du hadde et spørsmål :(

Kristian
Svar