Behringer XL8 anyone???

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Behringer XL8 anyone???

Legg inn av Frode Trondahl »

Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Behringer XL8 anyone???

Legg inn av Ole Hansen »

Så da må kanskje AVAB-CAC til å selge behringer??? :?
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Behringer XL8 anyone???

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

Jiizes.... Skal se mye før aua detter ut.
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Behringer XL8 anyone???

Legg inn av kristianjohnsen »

Ole Hansen skrev:Så da må kanskje AVAB-CAC til å selge behringer??? :?
Eller Luthman selge Midas.
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Behringer XL8 anyone???

Legg inn av Frode Trondahl »

http://www.behringer.com/EN/Products/XL3200.aspx

Det gikk jaggu ikke lang tid før behringer starta kopimaskinen .
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Behringer XL8 anyone???

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Den ble lansert før de kjøpte Midas. Kansje de prøvebygde noen "Venice" først for å sjekke hvor lett Midas er å kopiere???
Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: Behringer XL8 anyone???

Legg inn av Frode Eide »

Det er trist.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Behringer XL8 anyone???

Legg inn av Ole Hansen »

De har jo også klart å kopiere du tingene jeg synes veldig lite om på Venice:

Den lille phantom-switchen nede i bak-kant av miksen. Hvorfor ikke på toppen som andre?

Mono knappen som gjør masterutgangene om til mono. Dette skjønte jeg ikke vitsen med da jeg slet med stereomangelen første gang jeg brukte miksen. Skjønner vel egentlig ikke vitsen enda.

Hopper heller ikke i taket av at de tar stereokanalene med i den vanlige nummerreringen i stedet for å kalle de for stereo 1 osv. Blir noe kluss med multi når en kommer over på andre siden av masterdelen med multikabelen. Pleier selv å bruke stereokanalene til outboard-ting og da blir denne måten å nummerere på tullete.

De har jo også kopiert tapningene ved å kalle de for monitor, effekt og aux istedet for å kalle alle for aux som de aller aller fleste andre gjør.

Enig med Frode i at her er det brukt kopimaskin.

Venice har vel ikke vært kjent for lang levetid og holdbare potter, så Behringer har vel her en gyllen anlednig til å lage noe bedre en denne Dynacord-produserte Midasen?
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Behringer XL8 anyone???

Legg inn av kristianjohnsen »

Frode Trondahl skrev:http://www.behringer.com/EN/Products/XL3200.aspx

Det gikk jaggu ikke lang tid før behringer starta kopimaskinen .
De modellene der er så utrolig like orginalen at jeg mistenker at Behringer fikk "prøvelage" et Midas-produkt som et ledd i fohandlingene før oppkjøp.
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Behringer XL8 anyone???

Legg inn av kristianjohnsen »

Frode Eide skrev:Det er trist.
Det som hadde vært skikkelig trist hadde vært om Klark og Midas gikk konk og forsvant fullstendig. Er en grunn til at de lå ute for salg....

Det er Bosch som har eid de frem til nå, er ikke dermed sagt at det ble laget Midas tennplugger og Klark vindusviskere!

Hvis man ser på Mackie/EAW/Martin som alle er eid av LOUD! som eksempel vil jeg tippe at Music Group kommer til å beholde noen av toppmodellene for å beholde verdien til merkenavnene, mens de kommer til å utnytte Behringers produksjonsapparat til å gjøre noen av mellomklassemodellene rimeligere men med kvalitet som i det minste minner om Midas/Klark, samtidig som de kommer til å bruke merkeneavnene til å få "vanlig" Behringer til å bli mere salgbart. Litt på samme måte som det nå står "tuned by EAW" på Mackie-eskene.

Uli Behringer er etter alt å dømme en svært skarp forretningsmann og er til manges overaskelse en dyktig musiker også. Før Behringer ble billigmerke laget de noen fine apparater som aldri ble veldig kjente eller vanlige. Tingen er ikke at Behringer er for dumme til å lage bra produkter, de er bare smarte nok til å vite hvordan pengene skal tjenes. Dessverre, på mange måter, for de er med på å sette tonen for markedet der billig og halvdårlig blir en mer og mer vanlig norm.

FWIW, Ferrari er, og har i mange år, vært eid av Fiat!
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Behringer XL8 anyone???

Legg inn av Ole Hansen »

Kristian Johnsen skrev:
Frode Eide skrev:Det er trist.
Dessverre, på mange måter, for de er med på å sette tonen for markedet der billig og halvdårlig blir en mer og mer vanlig norm.
Veldig enig i det du skriver Kristian, men synes ikke det er noe problem at mange kjøper billige og halvdårlige produkter. Det gjør jo at våre produksjoner med forhåpentlig mye bedre utstyr gjør en forskjell som gjør det verdt å leie oss inn. Vi hopper jo ikke etter Virkola når mye av lydutstyret i landet består av dårlig utstyr.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: Behringer XL8 anyone???

Legg inn av Frode Eide »

Joda, sant som du sier.
Men, det blir jo ikke det det en gang var.
Gaute
Newbie
Innlegg: 44
Registrert: 18 apr 2006, 11:53
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Behringer XL8 anyone???

Legg inn av Gaute »

Ole Hansen skrev:Men synes ikke det er noe problem at mange kjøper billige og halvdårlige produkter. Det gjør jo at våre produksjoner med forhåpentlig mye bedre utstyr gjør en forskjell som gjør det verdt å leie oss inn. Vi hopper jo ikke etter Virkola når mye av lydutstyret i landet består av dårlig utstyr.
Helt enig. Godt å se en positiv vri på problematikken. Veldig bra!
Gaute Tjøstheim
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Behringer XL8 anyone???

Legg inn av kristianjohnsen »

Ole Hansen skrev:
Kristian Johnsen skrev:
Frode Eide skrev:Det er trist.
Dessverre, på mange måter, for de er med på å sette tonen for markedet der billig og halvdårlig blir en mer og mer vanlig norm.
Veldig enig i det du skriver Kristian, men synes ikke det er noe problem at mange kjøper billige og halvdårlige produkter. Det gjør jo at våre produksjoner med forhåpentlig mye bedre utstyr gjør en forskjell som gjør det verdt å leie oss inn. Vi hopper jo ikke etter Virkola når mye av lydutstyret i landet består av dårlig utstyr.
Har tenkt litt på det du sier her... og kommet til at det du beskriver her kan være er et tve-egget sverd:

Det er klart at en med halvgodt amatørutstyr-utstyr sliter med å dekke behov som fordrer funksjonene eller lydkvaliteten til bedre utstyr. Således er det ikke noe problem å "danke ut" aktører med dårligere utstyr på disse jobbene.

Problemet er at det finnes kunder der ute som tenker "bra nok for meg" når de får muligheten til å kjøpe et oppdrag billigere fra noen som har satset hardt på Behringer og Samson. Dette kan ofte være jobber som strengt talt ikke trenger utstyr av høyere kvalitet for å kunne utføres til minstekrav, men som tradisjonelt sett har vært "melk og brød" jobber som har hjulpet mellomklasseaktører med å finansiere eierskap av bedre utstyr som de trenger til "gromjobbene".
Dersom nok kunder i nærområdet venner seg til at jobber av et bestemt format koster nesten ingen ting vil man slite med å selge de dyrere med bakgrunn i "jammen, mikseren vår har jo VCA!".

Et annet problem for de som ønsker å drive seriøst med dette er at de må tenke på levetiden til investeringene sine såvel som ting som praktisk transport, riggetid osv, noe som kunden strengt talt ikke bryr seg noe som helst om så lenge det finnes noen der ute som vil gjøre jobben billigere og ikke tenker så mye på morgendagen eller om de får avkastning på investeringene sine.

Jeg følger litt med på amerikanske nettforum og personlig jeg tror vi så langt bare har sett toppen av isberget hva gjelder utstyr til dumpingpriser i forhold til der. Mitt inntrykk er at vi her på berget fortsatt har en kultur av kvalitetsbevisste kunder som gjør det vanskelig for useriøse aktører å klare seg, men jo billigere utstyret blir jo rimeligere blir inngangsbilletten til folk som har lyst til å "holde på litt med lyd" også.

Sier ikke på noen måte at jeg ønsker meg tilbake til tiden der en Peavey CS 1200 koster 30 tusen i NM-katalogen og det bare er mulig å kjøpe utstyr gjennom din lokale musikkforretning. Det jeg mente i det opprinnelige utsagnet mitt er at "kappløpet mot null-linja" nødvendigvis også til slutt vil påvirke de som prøver å gjøre seg et levebrød av og med lydprodukter.

Jeg for min del tror at det også i fremtiden hovedsaklig vil være folkene som er ute på jobb som påvirker kundens ønske om å benytte et firma om igjen fremfor hvor man står i "våpenkappløpet". Kanksje i enda større grad enn før da det vil dukke opp stadig flere aktører som har klart å kjøpe seg "inngangsbillett" til markedet samtidig som de rimeligste produktene blir bedre og bedre. Det er klart at det vil alltid finnes "riderjobber" der man enten har det rette utstyret, eller ikke - men for de fleste av oss er nok disse jobbene i mindretall sett i forhold til oppdragene der det viktigste er at sluttkunden syntes at arrangementet gikk smidig.
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Behringer XL8 anyone???

Legg inn av Trond »

!
Sist redigert av Trond den 12 jan 2010, 16:06, redigert 1 gang totalt.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Svar