Processorstyring

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Sondred
Newbie
Innlegg: 37
Registrert: 03 mai 2007, 08:38

Processorstyring

Legg inn av Sondred »

Kan noen forklare meg hva forskjellen på Bessel, Butterworth og Linkwitz-Riley er?

Sitter med en processor til en line-array med 2x21" pr SUB, 2x10" mellomtone og 2xhorn pr topp.

Har satt følgende deling forløpig:
SUB - 35hz - 101hz
Mellomtone - 101hz - 2,5khz
Topp - 2,5khz - 20khz

Jeg må også angi Bessel, Butterworth eller Linkwitz-Riley pr HPF / LPF. Så skulle gjerne visst mer om hva det egentlig gjør.


Det står endel om dette på Wikipedia, men kan desverre ikke si at jeg skjønner betydningen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bessel_filter
http://en.wikipedia.org/wiki/Butterworth_filter
http://en.wikipedia.org/wiki/Linkwitz-Riley_filter


"Variable high and low pass filters with choice of 6dB, 12dB,18dB, 24dB, 48dB Butterworth, Linkwitz- Riley or Bessel frequency response curve."
Sondre Døli
Optilux AS
Porsgrunn
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Processorstyring

Legg inn av Frode Trondahl »

Du må jo gå ut ifra den specen fabrikanten av Paen, sier du skal bruke når du skal sette opp delingen på en PA.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Processorstyring

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Hilken pa, prosessor og amping? Smal sak å programmere slike ting.

Men:
Dette er jo grunnleggende systemteknikk, kan du ikke dette, så lei deg hjelp til å gjøre jobben for deg.
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Processorstyring

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Forskjellen på Butterworth og LR er "drop off" punktet på delinga.

Bilde
Blir veldig enkelt vist på bildet her.
Butterworth har -3 i drop of punkt (som gir +3 ved delingspunktet når det deles mellom 2 elementer)
LR har -6 i drop of punkt (som gir +/- 0 ved delingspunktet når det deles mellom 2 elementer)

Lykke til! :D
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Processorstyring

Legg inn av Frode Trondahl »

Bilde
Bessel har en liten dip i crossover området.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Sondred
Newbie
Innlegg: 37
Registrert: 03 mai 2007, 08:38

Re: Processorstyring

Legg inn av Sondred »

Det forklarte alt.


Takk for gode svar! :-)
Sondre Døli
Optilux AS
Porsgrunn
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Processorstyring

Legg inn av Rune Skramstad »

Hvilken type filter du velger å bruke vil også ha noe å si for faseresponsen, så det er faktisk ganske komplisert å få bra....

Dagens stalltips er å bruke skarpe filtre; 48dB/oktav eller høyere, da får du ikke så stor båndbredde der det kan være fasetullball;)
The speakers were made more efficient by hornloading.
Brukeravatar
permorten2@live.no
Active Member
Innlegg: 50
Registrert: 03 mai 2009, 18:33

Re: Processorstyring

Legg inn av permorten2@live.no »

Hvis du ikke har noen tekniske support som forteller deg hvilke innstillinger som skal settes, anbefaler jeg at du måler med en tommestokk fra horn-membranet til baffelen og bruker dette som et utgangspunkt for forsinkelse av mellomtone-elementet. Hvis dette er et line-array d.v.s med mellomtone-elementet horisontalt ut fra hornet(diskanten), mål fra midten av støvhetten og baffelen på mellomtonen og avstanden bakover til diskant-membranet i hornet. La oss si at differansen er 15 cm d.v.s. 0,15 m. Tidsforsinkelsen er da 0,15 m/343,6m/sek. = 0,436 millisekund. Legg denne forsinkelsen på mellomtone-elementet. Bunnkassene trenger man som oftest ikke å forsinke på mindre anlegg da bølgelengden ved 100hz er 3,43 m.
Faseproblemene mellom hhv. høyre og venstre bunnkasse vil som regel utgjøre et mye større problem i forhold til lytter enn forholdet bass-mellomtone.Bunnkassene låter som regel også bedre hvis man kjører disse i mono.
Synes forøvrig at delefrekvensen du oppga mellom mellom-tone og diskant var mistenkelig høy. Det er mest hensikts-messig å dele godt under 2khz da ørene ikke er så følsomt for feil og lyd generelt som mellom 2,5-6 khz. Når jeg kjører lyd inne på litt mindre steder hender det at jeg flytter delefrekvensen helt ned til 1khz. Bare pass på at diskant-elementene tåler dette med hensyn til hvor høyt du spiller.Du oppnår ofte en mere definert lyd ved å senke dele-frekvensen, da spredningen til sidevegger og tak minskes.

Velg den filter-typen som gir den beste og flateste frekvens-responsen ved delefrekvensen er min anbefaling.

Lykke til :)
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Processorstyring

Legg inn av Helge A. Bentsen »

permorten2@live.no skrev:Hvis du ikke har noen tekniske support som forteller deg hvilke innstillinger som skal settes, anbefaler jeg at du måler med en tommestokk fra horn-membranet til baffelen og bruker dette som et utgangspunkt for forsinkelse av mellomtone-elementet. Hvis dette er et line-array d.v.s med mellomtone-elementet horisontalt ut fra hornet(diskanten), mål fra midten av støvhetten og baffelen på mellomtonen og avstanden bakover til diskant-membranet i hornet. La oss si at differansen er 15 cm d.v.s. 0,15 m. Tidsforsinkelsen er da 0,15 m/343,6m/sek. = 0,436 millisekund. Legg denne forsinkelsen på mellomtone-elementet. Bunnkassene trenger man som oftest ikke å forsinke på mindre anlegg da bølgelengden ved 100hz er 3,43 m.
Faseproblemene mellom hhv. høyre og venstre bunnkasse vil som regel utgjøre et mye større problem i forhold til lytter enn forholdet bass-mellomtone.Bunnkassene låter som regel også bedre hvis man kjører disse i mono.
Synes forøvrig at delefrekvensen du oppga mellom mellom-tone og diskant var mistenkelig høy. Det er mest hensikts-messig å dele godt under 2khz da ørene ikke er så følsomt for feil og lyd generelt som mellom 2,5-6 khz. Når jeg kjører lyd inne på litt mindre steder hender det at jeg flytter delefrekvensen helt ned til 1khz. Bare pass på at diskant-elementene tåler dette med hensyn til hvor høyt du spiller.Du oppnår ofte en mere definert lyd ved å senke dele-frekvensen, da spredningen til sidevegger og tak minskes.

Velg den filter-typen som gir den beste og flateste frekvens-responsen ved delefrekvensen er min anbefaling.

Lykke til :)

Dette var jo en oppskrift på katastrofe :roll:

Vil ikke anbefale noen å gjøre det på denne måten, resultatet blir mildt sagt tvilsomt. Og flytting av delefrekvenser etter snak&behag-metoden er en fin måte å ødelegge utstyr på.
Brukeravatar
permorten2@live.no
Active Member
Innlegg: 50
Registrert: 03 mai 2009, 18:33

Re: Processorstyring

Legg inn av permorten2@live.no »

Dette har ikke noe med smak og behag å gjøre, dette har med å få mest ut av anlegget uansett hvor du spiller.
Grunnen til at jeg senker hornet så lavt i frekvens som overhodet mulig i forhold til lydstyrken jeg skal benytte, er for å minske spredningen og derav få mye mere definert lyd. Men dette var vel nytt for deg kan jeg tenke meg. Etter 29 års erfaring har det vel vært katastrofe hele veien kan jeg tenke meg.

Regner med at du nevnte "katastrofe" etter dine egne erfaringer med å fikle på prosessorer. Hvis man ikke vet hva man gjør
så er jeg enig. Ikke gjør det.!!!

Du kritiserte RTA også så jeg. Det blir vel som å kritisere bruk av eq. Det gjelder bare å lære å bruke dette hjelpemidlet riktig.

Det er vel nytt for deg at det har kommet veldig lett stillbare digitale delefiltre som har presets der du kan lagre egne settinger. Lurer på hvorfor de har laget disse hmmm merkelig.

Jeg foreslår at du at du roer deg ned noen hakk her på forumet, og ikke oppfører deg som om det er bare du her i verden som kan lydteknikk. :?

Vil gjerne også vite hva som er katastrofalt med denne metoden.?

Per M
Sist redigert av permorten2@live.no den 03 sep 2009, 20:23, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Processorstyring

Legg inn av Joachim »

permorten2@live.no skrev:Dette har ikke noe med smak og behag å gjøre, dette har med å få mest ut av anlegget uansett hvor du spiller.
Grunnen til at jeg senker hornet så lavt i frekvens som overhodet mulig i forhold til lydstyrken jeg skal benytte, er for å minske spredningen og derav få mye mere definert lyd. Men dette var vel nytt for deg kan jeg tenke meg. Etter 29 års erfaring har det vel vært katastrofe hele veien kan jeg tenke meg, med to spellemannspriser og et snitt på 70 spillejobber i året. Etter å ha lest innlegget med vinkling av pa-kasser som du forklarte så fint, ser jeg hvilket nivå du ligger på. :?

Du kritiserte RTA også så jeg. Det blir vel som å kritisere bruk av eq. Det gjelder bare å lære å bruke dette hjelpemidlet riktig. Men lydteknikerne til Sting ,toto, motorhead og ac/dc har vel ikke peiling de heller for de bruker RTA de også.

Per M
OK min gode Per M. Så bare fordi du har finni ut at det er kult å tukle med delefrekvenser så er alle andre tullinger? Har du noe referanser på dine uttalelser utover hva du selv har erfart i hedmarks dype skoger og potetåkre? Jeg visste ikke at de delte ut spellemannspriser i kategorien "PA-Teknikk". 70 spillejobber i året er vel heller ikke mye å skryte av. Det finnes folk som lever av dette og da blir det ikke mye smør av 70 arbeidsdager i året.
permorten2@live.no skrev:
Det er vel nytt for deg at det har kommet veldig lett stillbare digitale delefiltre som har presets. Lurer på hvorfor de har laget disse hmmm merkelig.

Per M
Mulig du ikke har fått det med deg men disse er også lett stillbare av systemtekniker i den form at de kan låse parametre på utgangen mens f.eks bønder kun har tilgang til parametrene på inngangene, hvorfor tror du det er sånn? Eller ser du ikke no hensikt?
Mvh
Joachim Venberget
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Processorstyring

Legg inn av Helge A. Bentsen »

permorten2@live.no skrev:Dette har ikke noe med smak og behag å gjøre, dette har med å få mest ut av anlegget uansett hvor du spiller.

Grunnen til at jeg senker hornet så lavt i frekvens som overhodet mulig i forhold til lydstyrken jeg skal benytte, er for å minske spredningen og derav få mye mere definert lyd. Men dette var vel nytt for deg kan jeg tenke meg. Etter 29 års erfaring har det vel vært katastrofe hele veien kan jeg tenke meg.
Hmmm. Så det å la hornet spille under cut-off, utsette driveren for økt mekanisk belastning og kansje ødelegge den er en trygg praksis du anbefaler?
En slik senking av delefrekvens er en smak&behag-tuning som ikke er fornuftig. Hvor glad tror du produsenten og eieren av paen er for at du tukler med utstyret? Hvem betaler når noe blir ødelagt? Hvorfor tror du at du kan gjøre en bedre jobb enn han som har designa kassa som har brukt hundrevis av arbeidstimer og en god slump med penger på utvikling? Hva med delay(fase) og eq i og rundt delefrekvensen som produsenten har lagt inn?

Bruk fabrikksettings på utgangene av systemprosessorene. Hvorfor skal det være vanlig praksis i vår bransje å tukle med slike innstillinger? Driver du på og tuner bilen din med en laptop kansje?
Regner med at du nevnte "katastrofe" etter dine egne erfaringer med å fikle på prosessorer. Hvis man ikke vet hva man gjør
så er jeg enig. Ikke gjør det.!!!
Nei, dårlig med katastrofer gitt. Men det er kansje fordi jeg kjenner mine begrensninger og ikke tukler med ting som ikke skal tukles med?
Du kritiserte RTA også så jeg. Det blir vel som å kritisere bruk av eq. Det gjelder bare å lære å bruke dette hjelpemidlet riktig.
RTA er et avleggs verktøy til 99% av alle målinger som er fornuftig, fordi den ikke tar hensyn til tid(fase) og har for dårlig oppløsning.
Det er vel nytt for deg at det har kommet veldig lett stillbare digitale delefiltre som har presets der du kan lagre egne settinger. Lurer på hvorfor de har laget disse hmmm merkelig.
Ikke noe nytt nei, jeg bruker de til å laste inn fabrikksettings før jeg låser de så ingen skal få tukla med de.
Jeg foreslår at du at du roer deg ned noen hakk her på forumet, og ikke oppfører deg som om det er bare du her i verden som kan lydteknikk. :?

Per M
:lol:
Brukeravatar
permorten2@live.no
Active Member
Innlegg: 50
Registrert: 03 mai 2009, 18:33

Re: Processorstyring

Legg inn av permorten2@live.no »

Kunne du kanskje holde deg til saken og forklare hvorfor du mener dette er feil måte å justere p.a på i stedet for å kritisere meg som person. Eller er du så usakelig!

"Så det å la hornet spille under cut-off ", Hvilken faglitteratur henter du dette fra om jeg tør spørre.? Er det FS/hz du mener eller ??

Til opplysning så har de hornene jeg benytter en FS på 600hz. og en effekttålelighet på 140 w hvis delingen er 12db ved 1khz. Følsomheten er 108db/1w. Ved 24db/okt Spiller disse fint 140db ved 60W. Dessuten bruker jeg 4 på hver side. Beyma WL-5. Disse kan faktisk deles så lavt som 800hz. Ved 1 khz er bølgelengden 34,36 cm ved 20C, ved å dele såpass lavt unngår man lettere interferens (fasefeil) og det blir lettere å tilpasse mellomtone/horn. Man minsker spredningen og får ut av dette en mye mere definert lyd på mindre steder der det er kort avstand til sidevegger og tak som det jo er her på bondelandet.

Per M :?
Sist redigert av permorten2@live.no den 03 sep 2009, 21:15, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Processorstyring

Legg inn av Joachim »

permorten2@live.no skrev:Kunne du kanskje holde deg til saken og forklare hvorfor du mener dette er feil måte å justere p.a på i stedet for å kritisere meg som person. Eller er du så usakelig!

Per M :?
Derfor:

http://www.meyersound.com/news/releases/bobsbook.htm

http://www.eaw.com/products/software/EAWSmaart/

http://www.meyersound.com/sim3/

Her har du litt å lese på så kan vi snakkes 8)
Mvh
Joachim Venberget
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Processorstyring

Legg inn av Helge A. Bentsen »

permorten2@live.no skrev:Kunne du kanskje holde deg til saken og forklare hvorfor du mener dette er feil måte å justere p.a på i stedet for å kritisere meg som person. Eller er du så usakelig!

Per M :?

Jeg har såvidt jeg ser ikke kritisert deg som person, jeg har ledd av en kommentar om min person som jeg finner veldig underholdende. Hvis du leser innlegget mitt så ser du at jeg presenterer en del motargumenter som jeg gjerne vil høre dine betraktninger rundt :)
Svar