Trommer?

Her kan nybegynnere og "ferskinger" innen lydbransjen stille spørsmål og kanskje få svar på ting man lurer på. Ingen spørsmål er for dumme!

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
yngsku
Newbie
Innlegg: 10
Registrert: 06 nov 2007, 22:46
Sted: Stord

Trommer?

Legg inn av yngsku »

Hei har noen fersking spørsmål her! Jeg synest det er litt vanskelig å lage eq på trommer, er det noen som har litt peil på hva som er vanlig eq på de forskjellige trommene?
Jeg lurer og på hvordan man bruker Kompressor og Gate.




Mvh Yngve Skutle
cantus
Newbie
Innlegg: 43
Registrert: 27 apr 2008, 00:58

Re: Trommer?

Legg inn av cantus »

Først og fremst så må man spørre seg om det er behov for EQ på på de forskjellige trommene man har i miksen. Er man med i opptaksfasen så er lyden fra instrumentet, mikrofonplassering og akustikk viktige faktorer å sette seg inn i før man begynner å gå på EQ. Når det kommer til å skru EQ så er det ikke bare å begynne å dra opp den og den frekvensen så har man god lyd, man må høre på kilden og tenke seg hva du ønsker å gjøre med den.

Et godt EQ-tips for å finne frekvensen du ønsker å jobbe med er å benytte en smal båndbredde også skru opp EQ nivået ganske mye. Deretter flytter man EQ-en oppover eller nedover i frekvensområdet til du finner den lyden du ønsker å fremme eller fjerne, for å så justere båndbredden og EQ-nivået til du er fornøyd.

Men her er uansett noen tips til tromme EQ for rock.

1. Basstromme
Har mesteparten av bass-energien under 100Hz (oftest mellom 60-80Hz). Ofte ligger det uønskede lyder rundt 300Hz-800Hz. For å få "definisjon" (klikklyd) i stortromma kan finne det rundt 5kHz.

2. Skarptromme
Fjern gjerne alt under 100Hz med low-cut-filter. Den tryngre skaptrommelyden finner man ofte ved ca 250Hz. Mer definisjon/skaphet rundt 2-5kHz. Compressorbruk: Ratio rundt 4-8:1, ikke for rask attack (da mister du punchen), release bør være noe rask. Treshold setter du til du føler compressoren jobber riktig. Her må man selvsagt høre seg fram.

3. Tammer
De forskjellige tammene har forskjellige karakterer i lyden, men ofte finner man tonen rundt 200-600Hz. Har ofte fått gode resultater ved å bare fjerne litt rundt 650Hz, men det er selsvagt avhengig av mikrofon og tromme. Klikklyden/definisjonen ligger rundt samme område som stortromma, ca4-6kHz. I et digitalt studio kan man erstatte Gate med å klippe vekk partier uten lyder på.

4. Oveheads/Cymbaler
Ofte gjør man ikke så mye EQ på overheads i et godt rom. Men Et low-cut-filter kan være kjekt, men ikke alltid det er vits heller. Stereokompressor kan være kult på overheads, prøv deg fram med litt forskjellig.

Håper det her hjelper.
yngsku
Newbie
Innlegg: 10
Registrert: 06 nov 2007, 22:46
Sted: Stord

Re: Trommer?

Legg inn av yngsku »

Tusen takk!
Veldig nyttig for meg!
toraabe

Re: Trommer?

Legg inn av toraabe »

En ting du kan prøve på er å klanglegge både skarpe og spesielt tammer med litt pre-delay.
DA synes jeg at trommene låter " fetere". men viktig at klangbruk er brukt rett og til rett musikktype.
cantus
Newbie
Innlegg: 43
Registrert: 27 apr 2008, 00:58

Re: Trommer?

Legg inn av cantus »

toraabe skrev:En ting du kan prøve på er å klanglegge både skarpe og spesielt tammer med litt pre-delay.
DA synes jeg at trommene låter " fetere". men viktig at klangbruk er brukt rett og til rett musikktype.
Enig! Kort-klang gjør susen. Gjerne prøv litt på stortromma også ;)
yngsku
Newbie
Innlegg: 10
Registrert: 06 nov 2007, 22:46
Sted: Stord

Re: Trommer?

Legg inn av yngsku »

Takk for mange gode råd :D
Svar