Side 1 av 5
Tørr gitarlyd ut i PA ?
Lagt inn: 09 mar 2006, 20:35
av Tina
Jeg er gitarist, og føler jeg alltid får mer trøkk hvis jeg mikker opp tørr gitarlyd ut til PA'en.
Ulempen er jo at spakeskyverne får litt ekstra å gjøre på konsertene.
( Men små pauser fra cola og røyk skal jo være sunt )
Noen som har erfaring på området ?
Lagt inn: 10 mar 2006, 10:09
av Lauvdal
Ikkje sunt med for mange pauser, røykeloven har jo tatt seg av sigaretten så, da er vi stuck med kaffi & cola
Kaffe & Cola
Lagt inn: 10 mar 2006, 10:32
av Mandal
Lagt inn: 10 mar 2006, 12:41
av Lauvdal
Damene sørger vel jobben selv for mens kaffien holder dem litt på avstand, sånn at vi får pauser..

Lagt inn: 10 mar 2006, 17:55
av Tina
Tenkte meg vel at det ikke er noen med gitar-erfaring her.....
Her snakkes det kun om limiter og diverse cola bokser....
Det mest kreative dere PA folk klarer å hoste opp er vel en Shure SM58 mic, som dere deler ut til oss gitarister.
Jeg som trodde noen av dere var lydteknikere for de store gitar-gutta...?
Så viser det seg at det kun er idol deltakere dere jobber med ??

Re: Tørr gitarlyd ut i PA ?
Lagt inn: 10 mar 2006, 20:10
av lydonen
Tina skrev:Jeg er gitarist, og føler jeg alltid får mer trøkk hvis jeg mikker opp tørr gitarlyd ut til PA'en.
Ulempen er jo at spakeskyverne får litt ekstra å gjøre på konsertene.
( Men små pauser fra cola og røyk skal jo være sunt )
Noen som har erfaring på området ?
Problemet er vel heller at lydmannen setter opp SM57 på gitarriggen uavhengig av gitaristens rigg og uttrykk.
En prosessert lyd kan sjelden ytes rettferdighet under slike omstendigheter.
Har du Lukather-rack og tonnevis med pedaler må du velge bort SM57 og heller forsøke en kondis, WM44, AKG C460, Neumann KM100 eller A-T AE3000 vil funke upåklagelig.
Om du ser en SM57 foran kabinettet til Vai eller Petrucci er denne kun et supplement, gromlyden hentes ut med dyre kondiser.
Så mitt svar er at gitaristen får lage lyden sin sjøl, jeg ønsker å formidle hans uttrykk heller enn å definere det!!
Lagt inn: 10 mar 2006, 22:47
av aslak.skarderud
mener du at du kun kjører DI ut i PA, eller kjører du både mikk på amp+DI?
Re: Tørr gitarlyd ut i PA ?
Lagt inn: 11 mar 2006, 07:35
av Tina
Har du Lukather-rack og tonnevis med pedaler må du velge bort SM57 og heller forsøke en kondis, WM44, AKG C460, Neumann KM100 eller A-T AE3000 vil funke upåklagelig.
Det er faktisk Steve Lukather ( Music Man ) signatur modellen jeg bruker, pluss Mesa Triaxis,Mesa 20x20 og G System. Dvs: Verdens feteste gitarlyd backline, men som regel søppel ut i PA'en i forhold.
"Hjemme" kjører jeg kondis når jeg øver. En svindyr Sony ECM ....et eller annet.....
Men spake-gutten ( "Publikum" ) vil jo alltid ha den dumme SM57......

Lagt inn: 11 mar 2006, 09:42
av Torodd Olsen
bruker H&K redbox + 57.... funker til det meste
Lagt inn: 11 mar 2006, 16:09
av lydonen
Avstemmingen viser vel ganske klart at folk vil ha tørr gitarlyd inn, og sånn uten at jeg vet hvem som har stemt virker det jo veldig pussig??
En gitarist i Luke-sjangeren skifter jo presets og effekter i et ganske heftig tempo, skal dette overlates til FOH nå?
Jeg har jobbet mye med 80-talls guruer som Asbjørn Ruud og Rebbe, og skulle jeg forsøkt å gjøre hva de gjør i stedet for dem ville det blitt bare tull.
La gitaristene kjøre effektene sine, påse at hornet hans låter som det skal og at balansen på scenen er god (dritt inn dritt ut, den loven gjelder fortsatt) og finn frem rett verktøy for å få dette ut til massene.
Lagt inn: 11 mar 2006, 21:14
av Eivind Steinholm
Jeg er også for at gitarister legger på sine effekter selv, men til tider må man jo ta en prat med de.... Mer enn en gitaristspire som grøter det til med for mye effekter. Alt til sitt bruk, men som regel gjelder vel "less is more" her også. Lettere å få en litt for "tørr" gitarlyd bra, enn en som er litt for "våt". Vi kan jo spandere littegranne klang vi og på gitar, eller?
Ellers er jeg glad i e609 og kondis, f.eks. AKG451 i kombinasjon. Gjerne panerert fullt ut. Liker IKKE "standarden" SM57. Da bruker jeg nesten heller en 604 om jeg ikke har annet.
Lagt inn: 11 mar 2006, 21:24
av Eivind Steinholm
Huff.... Nå må jeg arrestere meg selv!! Hehe...
Jeg er egentlig av den oppfatning at mange av mine ærede kolleger er altfor opphengt i hvilken mic de skal bruke til ditt og datt. Hvis man ikke får det til, selv om man bare hadde SM57 i kofferten, og ingenting annet, bør man finne seg en annen jobb. Den funker jo til alt fra basstromme og vokal. Ikke optimalt, men det blir da lyd! Selvfølgelig er det fint med valgmuligheter, og jeg velger også bort SM57 så ofte som mulig, men om man bare er open minded nok går det.
Jeg har aldri fått klager på lyden fordi jeg brukte SM57, eller skryt fordi jeg ikke brukte de... Tror egentlig den gjengse publikumer gir f... Hehe!
Lagt inn: 11 mar 2006, 23:08
av aslak.skarderud
hvor mange normale konsertpublikummere stikker innom lydmannen for å rose ham for mikrofonvalget på gitaren etter en konsert?

Lagt inn: 12 mar 2006, 02:28
av Kenneth Jensen
Med litt velvilje og "riktig" mikrofon plassering så får man fint formidlet gitarens budskap med en sm57. To cm hit eller dit kan utgjøre store forskjeller på ett gitarkabinett...
Og man har da eq?
Sennheiser 421 og/eller Beyer dynamic 201 er kjempefine mikker på gitar...just my 2 cents
Lagt inn: 12 mar 2006, 04:31
av lydonen
Kenneth Jensen skrev:Med litt velvilje og "riktig" mikrofon plassering så får man fint formidlet gitarens budskap med en sm57. To cm hit eller dit kan utgjøre store forskjeller på ett gitarkabinett...
Og man har da eq?
Sennheiser 421 og/eller Beyer dynamic 201 er kjempefine mikker på gitar...just my 2 cents
Gitar er ikke gitar. Vokal er ikke vokal. Prosessert fullrange gitarlyd funker dårligere med 57 enn med en god kondis. Med eller uten to cm hit eller dit og all verdens eq. that's my 0,02$.