Side 1 av 1

God komprimering av vokal?

Lagt inn: 09 jan 2006, 01:06
av Hellsound
Dette er vel kanskje mest for oss litt mindre erfarne på forumet, men jeg kjører på likevel...
Er det noen som har noen innspill på hvordan man skrur en bra kompressor på vokal?

Jeg har opplevd problemer med dette på mine første par lydjobber. Det viste seg på den første at jeg hadde latt kompressoren dra opp feedbacker i PA'en. :oops: Fikk ordna opp tilslutt heldigvis...
Noen som kan gi meg noen hint å tenke på videre?

Lagt inn: 10 jan 2006, 10:33
av Cyberjens
Skal man skru bra kompressor på vokal så trenger man for det første ein bra kompressor. Dei alle fleste kopressore som står i rack til live bruk i landet endrer lyden relativt mykje når den jobber. Det er derfor viktig at dersom kompressoren du bruker for anledningen låter dårlig, så bruk den minst mulig. Det kan man enten justere ved å skru ned ratio, eller endre threshold slik at den ikkje ligger inne og komprimerer vokalen heile tida, men bare tar peak'ene. Til å byrje med kan du sette ratio til 3:1 og prøve deg fram med threshold.

For det andre er det vesentlig at vokalkanalen din er tunet til å ha nok headroom, eller gain før feedback. Har den ikkje det, ligger det i sakens natur at den vil feede. Dersom kompressoren din har exciter eller expander så slå den av. Sjekk også om output nivået er satt til 0. Grunnen til dette er at du ikkje ønsker at kompressoren skal forsterke signalet ditt, men kompensere for dynamikken i vokalen. Det kan i enkelte tilfeller være kult med expander-funksjon, men det får bli ein annan leksjon. Om du velger å komprimere veldig mykje bruker du litt makeup-gain for å rette opp for dette, men husk da at du risikerer feed om du ikkje har nok "gain befor feedback" NB!!!.

Eit godt triks er å unngå kompressor i monitor. Det er under normale forhold oftest monitor som feeder først og dermed skaper problemer for deg. Om du enkelt og greit setter eit y-ledd på linja for vokal og legger den inn på to kanaler kan du bruke den eine kanalen til monitor og den andre til PA. På den måten står du mykje friere til å bruke kompressor uten at det ødelegger for lyttinga, samtidig som du ikkje risikerer å endre nivået og få ein feedback fra monitor. Om du mangler kanaler så kan det også funke å bruke kompressor på ei gruppe og rute vokalen via den. Husk bare at nivået gjennom kompressoren endres når du bruker kanalfaderen, og dermed også komprimeringa.

Det er også ofte eit problem med backline støy (uten at det nødvendigvis er Hoba sin feil), og da sybaler i særdeleshet, om man har litt hard komprimering på vokal. Dette er eit naturlig resultat av at man skrur vokalmikrofonen opp litt ekstra for så å komprimere.

Dette var kanskje litt vel overfokusert på problemer ved bruk av kompressor, når eg tenker meg om. Det var vel ikkje akkurat det du spurde etter. Min erfaring er at man først må få alle andre ting til å fungere før man gyver løs på kompressoren i live samanheng. Skal man bruke kompressor som eit verktøy og få fram den feite fyldige vokalen som man ønsker så må både du og kompressoren din ha gode arbeidsforhold og eit godt signal. Feil eller svakheter tidlig i signalkjeden vil ofte akkumulere meir trøbbel og gi eit dårlig resultat.

Gir dette i det heiletatt meining? Håper du finner ut av det.... :-)

-RUBEN-

Lagt inn: 10 jan 2006, 23:51
av Hellsound
Dette var da et mye mer utfyllende svar enn jeg hadde forventet, tusen takk, det ga meg litt å tenke på!

Men du ga meg også et nytt lite spørsmål i innlegget ditt;
Hvorfor gir komprimert signal i monitor større risiko for feedback?

uansett, takk for hjelpa!

Lagt inn: 11 jan 2006, 01:28
av Bjørn A. Larsen
Fordi du må dra mer opp for å kompensere for de toppene du har "komprimert vekk"... Enkelt og greit.

Og hvis du også setter output gain på kompressoren høyere enn 0, så forsterker du signalene som ikke blir komprimert, og dette vil føre til at det spranget mellom fullt signal (går det forresten an å kalle dette for et "brukerbegrenset headroom"?) (maks komprimering) og ikke signal (ingen som mater noe inn i mikken) vil bli vesentlig redusert...

En gyllen regel som jeg iallefall har lært, er at du skal alltid dra opp ca det samme antall db som du komprimerer på utgangstrinnet til kompressoren... Veit ikke om dette er "normal praksis", men jeg pleier iallefall å gjøre det, slik at jeg har faderen i "0" som et referansenivå uansett om det er et komprimert signal eller ikke.

Bjørn