Re: Mikrofoner??
Lagt inn: 02 jun 2011, 18:33
Har for tiden to TC Helicon MP-70 med meg på turne, de virker veldig lovende.
Hei.Kjell Roger Halberg skrev:Skal kjøpe meg et sett nye Sennheiser vokalmikrofoner. Hva da?? e935, e945, e865?? Skal kjøpe 7-8 stk som gjør jobben "all over". Jeg har fra før sm58/beta58-pakka. Evt kan jeg sikte meg inn på D5 eller tilsvarende. Har ikke lyst på OM5. Av en eller annen grunn..
Jeg syntes at forskjellen mellom D5 og D7 var så liten i praksis at det ikke var verdt forskjellen slik jeg husker min høyst uformelle test,Helge A. Bentsen skrev:Av de valgene hadde jeg kjøpt D5 eller e945. En du ikke har nevnt er D7, får mye skryt, den står på lista over ting som skal testes.
To ting ved D5 å passe på:Frode Eide skrev:Jeg er iallfall veldig fornøyd med D5. Bruker denne mest av de mikkene jeg har.
Noen ting ved OM7:Marius Lindaas skrev:Jeg har også brukt OM7 som i statene er veldig populær(dog ikke prøvd OM5)... Dette er en knall mikrofon for rock og på scener med mye lyd da den har fantastiske gain før feed egenskaper, samt en relativt nøytral gjenngivelse.
Beyerdynamic har visst også navnet om alle gamle modellene sine, så sjekk grundig før du tar det for god fisk at noe er nyttsven nilsen skrev:BEYERDYNAMIC (Njål) lanserer ny micserie i disse dager .Ikke så mye brukt , men alt j har prøvd har vært veldig robust og bra .
Nei nei nei. SM58 er ikke allroundmic fordi den alltid fungerer, men fordi det er gammel (u)vane å bruke den på alt. Vi er vandt til lyden av den, derfor bruker vi den alt for ofte.Kristian Johnsen skrev: Hei.
Alle mic'ene du nevner er bra, men SM 58 er den eneste virkelige "allrounderen" da alle de andre har en karakteristikk som krever mikrofonteknikk.
Jeg vet at det er både poppis og lættis å disse SM58 og særlig Beta 58, men faktum er at SM 58 har et opptaksmønster som er slik at frekvensgangen på det den tar inn fra siden ikke er så håpløs ulikt det den tar inn rett "på aksen", noe som er fordel med brukere med dårlig elller ingen mic-teknikk. Den fungerer jo faktisk på 1 meter avstand på talerstol også! I tillegg er den ikke helt totalt krise når noen holder hånda rundt kula, og det er det masse fint og dyrt som er!Helge A. Bentsen skrev:Nei nei nei. SM58 er ikke allroundmic fordi den alltid fungerer, men fordi det er gammel (u)vane å bruke den på alt. Vi er vandt til lyden av den, derfor bruker vi den alt for ofte.Kristian Johnsen skrev: Hei.
Alle mic'ene du nevner er bra, men SM 58 er den eneste virkelige "allrounderen" da alle de andre har en karakteristikk som krever mikrofonteknikk.
Kristian Johnsen skrev:Mener faktisk å huske at JEG klagde da DU kom draende med 6 nye slike og ingen andre vokalmic'er sist der-du-vet
Jeg er glad for at du anerkjenner at det ikke var samsvar mellom de to listeneHelge A. Bentsen skrev:Kristian Johnsen skrev:Mener faktisk å huske at JEG klagde da DU kom draende med 6 nye slike og ingen andre vokalmic'er sist der-du-vet
Vel, det utstyret var kjøpt inn på grunnlag av søknaden som du sendte inn. Hehe
Hvordan funket de?Helge A. Bentsen skrev:Har for tiden to TC Helicon MP-70 med meg på turne, de virker veldig lovende.
Veldig bra. Brukte de som leadvokal på metallturne isteden for AE6100. MP 70 har noe høyere output/følsomhet og oppleves som den har mindre presence/topp og mere bunn enn AE6100, jeg tror det skyldes at den har flatere respons og mindre presence-heving enn AE6100. Har ikke fått målt den enda. A/B-test igjennom en XL-42 preamp ga samme lydkarakter i en MP-70 med mye boost(6dB-ish) rundt 2.5-5k og 10k som det du får uten eq på en AE6100.Mads Størkersen skrev:Hvordan funket de?Helge A. Bentsen skrev:Har for tiden to TC Helicon MP-70 med meg på turne, de virker veldig lovende.