Side 1 av 3

Digital miks - hva er akseptert?

Lagt inn: 22 feb 2011, 01:40
av Marius Lindaas
Man ser tydlig at digital miks mer og mer tar over i Norge, det slår meg at dette ikke er i nærheten så standarisert som analoge bord. Skulle man ha et godkjent og ridervennlig analogbord kjøpte man H-2000 eller MH-3/4. På den digitale fronten finnes ingen slike klare enere og jeg lurer derfor hva som er mest akseptert rundt om kring og hvorfor? Tenker da i all hovedsak på miksere i mellomklasse til storformat. M7CL, PM5D, Digico SD8, Digico SD7, Pro6, XL8, VI4/6, Digidesign Venue. Er det mulig i dag å ha et bord alle aksepterer?

Re: Digital miks - hva er akseptert?

Lagt inn: 22 feb 2011, 15:37
av Helge A. Bentsen
Sannsynligvis ikke. Men du kommer langt med VI4/6 eller PRO-serien til Midas.

Re: Digital miks - hva er akseptert?

Lagt inn: 22 feb 2011, 19:26
av Tom M
Hvis Soundcraft Vi4/6 er Ok, er da Vi1 godtagbar,
hvis 32 ch er nok??

Re: Digital miks - hva er akseptert?

Lagt inn: 22 feb 2011, 20:43
av Helge A. Bentsen
Går fint for min del. Men tar heller et analogt bord hvis jeg får velge :)

Re: Digital miks - hva er akseptert?

Lagt inn: 23 feb 2011, 19:11
av Tom Erik Stokness
Mitt inntrykk er at M7CL er et bord de fleste er fornøyde med. .. (Sett det som foretrukket i mange ridere blandt annet)

Men for all del. Vi serien er jo flotte greier det. Pro 6 også.. men sistnevnte lever jo mye på merkenavnet sitt (Midas). Er ikke mange som har fått anledning til å skru på det, men akstepterer det likevel, siden det står Midas på det.,

Re: Digital miks - hva er akseptert?

Lagt inn: 24 feb 2011, 13:24
av Frode Trondahl
Vi har AVID(Digidesign) Venue Profile.

Har fortsatt ikke hatt noen som har nektet å bruke det bordet.

Venueborda er jo faktisk blitt nærmest en turne standard internasjonalt. (Clair har bl.a over 140 av de borda i sitt system)
Er vel bare Yamaha PM5D og PM1D som har vært like mye brukt på store turneer.

VI er kult det også men er jo blitt et veldig norges fenomen. Er vel solgt flere VIbord på Majorstua enn i hele Sverige.

I og med at halve landet snart har en LS9, så kan jo så og si alle også M7CL. Eneste forskjellen brukermessig er jo noen flere poter og fadere + touchskjerm.

Re: Digital miks - hva er akseptert?

Lagt inn: 25 feb 2011, 15:02
av hkh
Tom Erik Stokness skrev:Mitt inntrykk er at M7CL er et bord de fleste er fornøyde med. .. (Sett det som foretrukket i mange ridere blandt annet)
Really? jeg hater den, drittmikser!

Utdatert, låter dårlig, tungvindt å jobbe på, begrenset

Re: Digital miks - hva er akseptert?

Lagt inn: 25 feb 2011, 16:21
av Ytter
hkh skrev:
Tom Erik Stokness skrev:Mitt inntrykk er at M7CL er et bord de fleste er fornøyde med. .. (Sett det som foretrukket i mange ridere blandt annet)
Really? jeg hater den, drittmikser!

Utdatert, låter dårlig, tungvindt å jobbe på, begrenset
Lær deg å bruke den er nok en god start...
E-.

Re: Digital miks - hva er akseptert?

Lagt inn: 26 feb 2011, 19:48
av Helge A. Bentsen
MC7L er jo kongen i mellomklassen.

Re: Digital miks - hva er akseptert?

Lagt inn: 26 feb 2011, 20:15
av hkh
Kødder dere nå? Den gjør jo jobben, men ingen kan si at den låter BRA.
Har jobbet med den MYE, også med studio manager, så vil påstå at jeg kan å bruke den..

Re: Digital miks - hva er akseptert?

Lagt inn: 26 feb 2011, 20:39
av Tom Erik Stokness
Preamp/converter pakka i M7CL er helt fin den! Skal dog sies at Media Numerics sine preamper gjøre mye fint mtp lydmessig oppgradering.. slipper også analog multi..

Re: Digital miks - hva er akseptert?

Lagt inn: 26 feb 2011, 22:02
av hkh
jojo, helt greie preamper, men de er ikke FETE
Eqene er ikke fete
kompressorene er ikke fete
klangene låter drit
utgangene har ikke hver sin grafiske eq, jeg må bruke verdifulle rackplasser til noe hver utgang skulle hatt som default
yamaha frister med fete kompressorer og eqer man kan sette i racket, men i praksis får jeg aldri anledning til å bruke disse, iallefall ikke når jeg har 6 monitorkurser og kun har 3 plasser ledig til fx

osv..

soundcraft vi-serien liker jeg veldig godt, 10 ganger lettere å lage kongelyd på en slik, tar vi1 fremfor m7CL når som helst, den er jo også billigere :)

Re: Digital miks - hva er akseptert?

Lagt inn: 26 feb 2011, 22:28
av Helge A. Bentsen
Roughly 50 lapper i forskjell på Vi1 og MC7l sist jeg sjekka. Vi1 er vel hakket bedre lydmessig, men MC7l har 48 inn kontra 32, Vi1 har 32 inn, men 24+ ut. MC7l kan utstyres med yamaha sine snasne digitalkort-opsjoner, mens Vi1 spiser stageracka til storebrødrene. Har vært tilstede på både dårlige og gode konserter der begge borda har vært i bruk, tviler på at noen av mikserne var spikern i kista som gjorde konserten dårlig. Choose your evil, selv tar jeg en MH3 any day :)

Btw: Har noen av dere lagt merke til hvor dårlig en H1000 egentlig låter? Jeg har hele tiden hatt følelsen av at H1000 er et fint bord, men i går fikk jeg hakeslepp av hvor dårlig det egentlig er og hvor mye rart som skjer når man skrur på det.

Re: Digital miks - hva er akseptert?

Lagt inn: 27 feb 2011, 00:30
av Tom Erik Stokness
og M7CL har alle faderene tilgjengelig på kontrollflata!
fins ikke no mer irriterendes enn å sitte å kuke med layers...

Re: Digital miks - hva er akseptert?

Lagt inn: 27 feb 2011, 01:26
av Mats
Jeg synes også at det var litt kjipt å jobbe i layers når jeg begynte å jobbe på VI1, iLive osv. Men nå synes jeg det er helt ålreit. Fordelen er jo at man kan ha hver eneste kanal rett foran snuta i stedet for å strekke seg rundt omkring. :) User layers kan gjøre ting veldig effektivt.
Når det gjelder M7Cl så synes jeg den er helt fin. Skjønner ikke hva kompressorene gjør galt. Og bruker man flex-eq så har man jo plass til LR, 6 monitorkurser og 4 fx. Ja, klangene er litt kjipe, men det er ikke værre enn å kjøpe en ekstern klangburk.