Hvorfor er det tilsynelatende så få som bruker ribbon microphones (båndmikrofoner) i live sammenheng ? De er da tilgjengelige i form av nye og brukte. Av nye mikrofoner kan det nevnes : Royer Labs, Coles, Oktava og ikke minst Beyerdynamic. Av gamle kan det nevnes : B&O (forgjengeren til Royer Labs), RCA, Shure, Electrovice, Oktava, Reslosound og sikker flere jeg ikke husker i øyeblikket. Selv har jeg en RCA 74B, et par Reslosound, et par Shure 315 og en ny Oktava ML-52. Jeg trippel garanterer at dersom man gir denne mikrofontypen en sjanse, vil man bli meget overrasket over hva som bor i dem. Kjøp eller lån en Oktava ML-52 og prøv den på HiHat, tamburin, Mandolin, fiolin, messingblåsere eller andre ting man ikke vil ha stikkende høyfrekvent fra. Prøv en ML-52 på Fender Telecaster med tilhørende superclean Fender forsterker. Reslosound kan brukes til vokal dersom det synges sterkt nok. Skulle gjerne hatt råd til å kjøpe nye Beyerdynamic, Royer Labs og Coles. De hadde blitt brukt ofte i livesammenheng. Og de som tror at figure eight (åttetall karakteristikk) er umulig å bruke live, tar feil.
Det er kun et spørsmål om plassering av mikrofoner og høyttalere samt balanse på scenen.
Det man fort vil oppdage er at disse mikrofonene har kvaliteter du ikke får til med noe annet.
Ribbon microphones i livesammenheng
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
-
- Active Member
Ribbon microphones i livesammenheng
Atle Aamodt
-
- Pro Member Silver
- Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.
-
- Active Member