Interessant å få vite litt om forskjellige plasser før man havner der med et band selv ja, men synes det samtidig er viktig å få et objektivt synspunkt på disse lokalene.
Blir litt for lite informativt å si at et lokale har "god eller dårlig akustikk", og litt Hi-fi magasin aktig (min subjektive mening, så bare å være uenig: -) hvis man sier feks ullen mellomtone eller crisp diskant osv osv.....
For at dette skal kunne sammenlignes bør vi feks ha med følgende parametre:
1. Hvor lang er etterklangstiden?
Tips: Kjapp og grei måten: klapp i henda og ta tiden det tar før klappelyden forsvinner.
Pro måten: måle RT60.
2. Hvor stor del av lokalet er innenfor "kritisk distanse", altså hvilken del av lokalet befinner seg innenfor området der direktelyden er høyere enn refleksjonene?
Tips: Kjapp og grei måten: sett på noe komprimert radiopop, start ved scenekanten og gå bakover i lokalet og du vil enkelt høre hvor i lokalet det er så mye refleksjonslyd at direktelyden ikke lenger er definert. Eller som de ville sagt i Hi-fi sjappa på hjørnet: der lyden blir grumsete

Prøv gjerne med en side av PAen av gangen, og slå på hele anlegget til slutt (kan jo hende det blir forskjell).....
Pro måten: sammenligne utlyden med en referansekanal (loop back kabel). Vil tro det går an å gjøre dette på en enda proffere måte, men er jo ingen akustiker, så fint om noen kan komme med flere tips her:)
3. Hvilke frekvensområder er problematiske?
Tips: Kjapp og grei måten: Spill av noe pinknoise feks 10-20dB lavere enn det du har tenkt å spille med bandet senere på kvelden. Dra opp en og en fader på EQen (eller sweep deg fra en ende til den andre med parametrisk), og du vil finne disse områdene meget enkelt.
Pro måten: Spektrum analyse eller FFT måling med kontinuerlig støysignal.
4. Hva kan man gjøre for å få bukt med problemene i de forskjellige lokalene?
Dette hadde vært kult å fått samlet i et dokument som alltid var med i verktøykofferten;)
The speakers were made more efficient by hornloading.