Temperatur
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
-
- Active Member
- Sted: Skudeneshavn
Temperatur
Nå i sommervarmen har jeg hatt lyd på flere utendørsarrangementer. Føler at det er lettere å få god, varm lyd ute når solen skinner og det er vindstille, enn med kald vind på våren eller høsten. Er dette vitenskapelig, eller bare en følelse?
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
Skudenes Lydservice
- lydonen
- Pro Member Silver
- Sted: vadsø
- Kontakt:
Re: Temperatur
Sitter absolutt igjen med samme følelse etter å ha gjennomført nok en bikkjekald nordnorsk festival..
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
- kleistad
- Active Member
- Sted: Alta
-
- Pro Member Gold
Når det er varmere ute får du jevnere temperatur i lufta over publikum så lyden reflekteres ikke bort i like stor grad. Når det er kaldt i lufta så dannes det et lag med varmere luft over publikum, og du må fly paen høyere for å få en bedre "angrepsvinkel" med de ulemper det medfører. Jevn temperatur og moderat luftfuktighet gir jo også en mer forutsigbar hf-absorpsjon.
Men, det kan jo også skyldes at humøret er bedre, damene penere og musikken mer hyggelig i pent vær
Jeg husker med gru en jobb i utenfor Haugesund i fjor hvor det regna vannrett, var bikkjekaldt og teltet over publikum blåste vekk.... HF-spredninga var mildt sagt spennende å høre på
Men, det kan jo også skyldes at humøret er bedre, damene penere og musikken mer hyggelig i pent vær

Jeg husker med gru en jobb i utenfor Haugesund i fjor hvor det regna vannrett, var bikkjekaldt og teltet over publikum blåste vekk.... HF-spredninga var mildt sagt spennende å høre på

- bakkevik
- Newbie
- Sted: Haugesund
Helge A. Bentsen skrev:Når det er varmere ute får du jevnere temperatur i lufta over publikum så lyden reflekteres ikke bort i like stor grad. Når det er kaldt i lufta så dannes det et lag med varmere luft over publikum, og du må fly paen høyere for å få en bedre "angrepsvinkel" med de ulemper det medfører. Jevn temperatur og moderat luftfuktighet gir jo også en mer forutsigbar hf-absorpsjon.
Men, det kan jo også skyldes at humøret er bedre, damene penere og musikken mer hyggelig i pent vær![]()
Hvilken jobb var der?? hehe
-
- Pro Member Gold
Vestlandsfanden med full produksjon. Kjørte fra åndalsnes på natta. 15 timer i lastebil og rett på rigg i det nydelige været..... 

- Joachim
- Pro Member Gold
- Sted: Øya
-
- Pro Member
- Sted: Trondheim
lydbølger beveger seg forskjellig i forskjellige temperaturer og luftfuktighet. Er det skyfritt og sol, så bærer lyden også mye lengere enn om det er overskyet.
- Rune Skramstad
- Active Member
- Kontakt:
Siden det er høyere lydhastighet jo høyere temperaturen er så vil jeg anta at selve mediet luft er tettere når det er varmt ute. Resultatet må bli en noe bedre kobling mellom høyttalere og luft, og dermed ørlite finere lyd utifra to identiske oppsett.
I følge en eldre lydguru er jeg blitt fortalt at lyden under vann er helt fantastisk (innenfor den begrensede båndbredden du har med standard undervannshøyttalere), og der er jo mediet veldig tett og lydhastigheten ca. 3 ganger raskere enn i luft ved normal temperatur.
Blåste forresten et par drivere utendørs i -15 grader, fikk liksom aldri noe trøkk ut av horna selv om de vanligvis spilte rimelig friskt, så temperatur må definitivt ha en god del å si.......
I følge en eldre lydguru er jeg blitt fortalt at lyden under vann er helt fantastisk (innenfor den begrensede båndbredden du har med standard undervannshøyttalere), og der er jo mediet veldig tett og lydhastigheten ca. 3 ganger raskere enn i luft ved normal temperatur.
Blåste forresten et par drivere utendørs i -15 grader, fikk liksom aldri noe trøkk ut av horna selv om de vanligvis spilte rimelig friskt, så temperatur må definitivt ha en god del å si.......
The speakers were made more efficient by hornloading.
-
- Active Member
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Det er faktisk motsatt. Desto høyere temperatur desto større avstand mellom molekylene. Du kan kanskje tenke på det på samme måte som en intercooler på en bil. Denne bruker de for å kjøle ned inntaket så de får presset inn mer luft og bensin i et mindre rom på kortere tid.Rune Skramstad skrev:Siden det er høyere lydhastighet jo høyere temperaturen er så vil jeg anta at selve mediet luft er tettere når det er varmt ute. Resultatet må bli en noe bedre kobling mellom høyttalere og luft, og dermed ørlite finere lyd utifra to identiske oppsett.
Men tilbake til lufttetthet, Jeg tror at du er inne på noe. Men at du må tenke motsatt. Sett at det er større avstand mellom luftmolekylene og de har bedre plass til å danse.Da vil kanskje motstanden i lufta blir mindre og lyden kobler og bærer bedre?.
- Rune Skramstad
- Active Member
- Kontakt:
Du har helt rett, tettheten til luft blir lavere (færre kg per kubikkmeter), og den akustiske motstanden synker også når lufttemperaturen blir høyere:)
The speakers were made more efficient by hornloading.