Side 1 av 1

Cello-oppmikking

Lagt inn: 03 mar 2008, 01:36
av Pål Moddi Knutsen
Hei alle sammen! Trenger litt hjelp fra noen som garantert vet mer om musikkteknikk enn jeg gjør.

Jeg jobber mye med en cellist som spiller på et gammelt, ærverdig instrument med uendelig sjel og fantastisk lyd. I det siste har lydbildet i det vi fremfører blitt mer og mer bråkete, og vi begynner å innse at en vanlig sigarmikrofon på stativ fremfor smilehullene til celloen ikke fungerer helt lenger. Cellolyden skal være den bærende bunnen i lydbildet a la bassgitar i rockeband, og vi leter etter en løsning som kan gi instrumentet hennes den sausen det fortjener live. Har snoket litt på nettet og sett på løsninger, og ser at det finnes en hel del av dem, mildt sagt.

På Hornaas i Oslo anbefalte man å bruke en enkel innretning med to mikrofoner som skulle plasseres under strengstolen og kom ut som et ubalansert signal gjennom en preamp med jack-output. Dette virket som en grei løsning, da det ikke innebærer lim, skruer eller annen skummelskap som kan skade cellomagen. Har noen erfaringer med dette? Systemet var av merket Shadow SH 955 NFX og kostet rundt totusenlappen.

Musikk kan høres på http://www.myspace.com/moddimusikk. Håper på en masse kreative, oppmuntrende og lavfrekvente svar uten feedback.

Mvh,
Pål Moddi Knutsen

Re: Cello-oppmikking

Lagt inn: 03 mar 2008, 03:04
av Joachim
Bah.. Sorry slettet

Re: Cello-oppmikking

Lagt inn: 03 mar 2008, 14:03
av Øyvind
Ikke for å avspore spørsmålet ditt, men har du prøvd å sette en gate på sigarmikrofonen din? Hva slags type sigarmic er det forresten?

Re: Cello-oppmikking

Lagt inn: 03 mar 2008, 23:37
av Espen Hammer
Har brukt shertler kontakt mic til slik bruk med hell. så du kan jo for eks. prøve en kontakt mic som man klistrer på med "tyggis" (aldri hatt no trøbbel med og ta av etterpå, og lakken har vært utpåvirket) også blander du inn signalet fra en kondis av ett eller annet slaget for og få den "naturlige" lyden.

Noe annet forslag har jeg egentlig ikke.

Re: Cello-oppmikking

Lagt inn: 05 mar 2008, 08:08
av Lars Klokkerhaug
Hei

Jeg tror nok et pick up system er veien å gå, selv om jeg ikke kjenner til det du beskriver. Men et system som låter BRA koster ofte litt mer enn 2000. Verdt å sjekke litt videre / finne ut hvor mye dere har råd til å bruke på det. Dollaren er jo rekordlav for tiden, så ebay kan være verdt et forsøk. Google litt i forkant, så får du nok noen ideer til hva folk bruker der ute.

....og gate på mic på cello synes jeg ikke høres ut som noe jeg vil anbefale, i alle fall ikke hvis cellisten spiller med et snev av dynamikk (noe jeg vil anta at han gjør)

Re: Cello-oppmikking

Lagt inn: 06 mar 2008, 19:57
av Helge A. Bentsen
En av de beste løsningene på markedet er http://stringamp.com/

Eller Dpa 4011 satt fast med skumgummi under strengestolen pekende opp mot halsen.

Re: Cello-oppmikking

Lagt inn: 06 mar 2008, 21:42
av Espen Hammer
DPA funker flott. men har erfart at det kanvære problemer med og få fram instrumentet om det er mye lyd på scenen, og det skal spille relativt høyt ute i PA. men DPA sammen med en kontakt mic. det ville jeg gått for.. da kan man bruke DPA myggen når det "tynt og gjenomsiktig" lydbilde, og mate på med kontakt mic når det er fult trykk.

Re: Cello-oppmikking

Lagt inn: 06 mar 2008, 22:03
av Helge A. Bentsen
Mygg, scenevolum og strykeinstrumenter er dårlig kombo, men 4011 er ikke akkurat noen liten mygg. Det er en døfet kondis.

http://www.dpamicrophones.com/module.ph ... escription

Re: Cello-oppmikking

Lagt inn: 06 mar 2008, 22:51
av Espen Hammer
Ah.. sorry.. tenkte 4066 med engang jeg. hehe

Re: Cello-oppmikking

Lagt inn: 10 mar 2008, 20:43
av toraabe
Jeg har vært borti to typer.
En med vanlig mikk foran som funker til mindre kraftige events og en som hadde satt på en pickup ( dobbel = på stolen a-la kontrabass som presses inn på stolen. Så gjennom en en bassamp av bedre kvalitet.
Det låt kanon .. Gjennom en Morley pedal ol..