Side 1 av 2
Mange mygger i sving...og masse sang
Lagt inn: 04 jan 2007, 19:30
av lydonen
Hei alle,
driver med plangelling og preprod av en større oppsetning, vi snakker musical med 12-15 trådløse beltpacks.
Det er til tider rocka saker, og jeg frykter at omni-dpa'er ikke vil løse oppgaven da monitoring også vil være et element, selv om hovedaktørene vil bruke iem. Overhøring fra stort orkester kan også bli et problem.
Så hva går vi for? jeg tenker å satse på hypernyre-bøyler, men hvilke er best? Shure B54, AKG C444, Sennheiser HSP2??
Og før noen sier Crown CM311: Den ser for jalla ut til den aktuelle bruken!
Noen tips, brukererfaringer fra folk som har gjort dette etc??
Lagt inn: 04 jan 2007, 23:24
av Frode Trondahl
DPA 4088 cardoide bøyler funker fint til litt rocka teater greier
Lagt inn: 04 jan 2007, 23:39
av Petter E. Fosse
Jeg har bare gode erfaringer med DPA 4088. Bare være ops på mye mer "handling noise" med nyre enn med omni.
Lagt inn: 04 jan 2007, 23:42
av Petter E. Fosse
Forresten ville jeg faktisk heller gått for omnibøyler, og heller redusert lydtrykket på scenen. Gjem unna bandet eller gi dem innear og eltrommer.
Lagt inn: 04 jan 2007, 23:49
av lydonen
Hei gutta, long time!
4088 har jeg lest litt om, den er nok velegnet. Hva bruker de på musicals og slikt, mest omni eller mest nyre?
Petter: Kan du utdype hvorfor du foretrekker omni i en slik sammenheng? Strømtrommer er ikke noe alternativ, og vi snakker stort orkester, masse blåsere og sterke crescendoer. Og det skal være kor også..
Lagt inn: 05 jan 2007, 09:00
av Petter E. Fosse
jau.
Jeg syns omnibøyler låter bedre og støyer mindre. Hvis du kan tilpasse hver enkelt bøyle en person og du ikke har bøylebytter så slipper du nok en del støy.
Med ko på scenen så vlle jeg hvertfall hatt orkesteret et annet sted eller minimum pakka inn i pleksi og lydplater.
Lagt inn: 05 jan 2007, 09:01
av Petter E. Fosse
rettelse: med kor og ikke ko.
Lagt inn: 05 jan 2007, 10:52
av Odd Arild Larsen
Jeg stod foran samme valget som Lydonen for noen år siden, og kjøpte DPA 4088. Hadde noen 4066 fra før. På den oppsetningen dette skulle brukes til, var det stort orkester med trommer og blåsere. Alle musikerne brukte Store studioheadsett som lytting (AKG K-240 S) og vi hadde ikke bass & gitarforsterker på scenen. Det var en god følelse å dra ned masteren, og kun høre trommer og blåsere. Sangerne hadde frontmonitor med sang, keyboard og litt gitar, bass gikk kun i PA.
Det ble brukt 14 stk. bøyler, 12 var 4088, og 2 var 4066. De flest av sangerne var vant med å bruke mic, flere av dem var trubadurer eller hadde erfaring med revy/teater fra før, slik at plassering av hodebøylene tok de ansvar for selv.
Det låt veldig fint, med lite overhøring fra orkester. Var mer overhøring i 4066, slik at man ikke kunne gi så mye monitor fra de.
Er enig med Petter i at 4066 låter mer naturlig, men for feedback, monitor & overhøring er 4088 bedre.
Jeg kjøpte disse bøylene og har brukt de endel til andre ting etterpå, og min erfaring er at dersom du er i et godt lokale og kun skal ha talelyd, er 4066 best. Plasseringen er ikke så kritisk, da den gir god lyd også plassert litt bak på kinnet. Den trenger ikke vindhette, noe som gjør den nærmest usynlig. Den har som Petter sier, også veldig lite "handeling noise"
I en akkustisk dårlig idrettshall, etc, får du ikke alltid nok lyd med denne, da er 4088 bedre. Den er mer kritisk mht plassering, da den må ligge i munnviken, og du MÅ ha vindhette. Denne vindhetten har en tendens til å forsvinne ved bytting av kostyme, etc. og da er det mye popping fra micen. Handeling noise er også et stort problem ved tale, og dersom den havner for langt bar på kinnet, eller for langt fram, blir det dårlig lyd, eller lyd som endrer karakter når de snur på hodet, da nyre-micen ikke får lyd inn i riktig retning.
På en skoleforestilling, der 12 åringer skal bruke 10 stk. 4088, blir det bare bråk og lite god lyd dersom de ikke er plassert 100 % riktig.
Lykke til !
Lagt inn: 05 jan 2007, 12:45
av lydonen
Takker for gode svar.
Det er nok nyre-bøylen jeg skal ha, og selv om 4088 nok er ok høres det ut som om det er en del drawbacks med den også. Gratis er de heller ikke.
Sennheiser HSP4 og Shure Beta54 er jo noe rimeligere mikker med samme karakteristika, noen som har erfaringer med disse?
Lagt inn: 05 jan 2007, 12:54
av Pål Michael Bratås
Beta 54 er fin til konferansebruk og tilsvarende, men jeg tror nok den vil bevege seg for mye til bruk i teatersammenheng. Den er også veldig ømfintlig til pop-lyder. HSP4 koster omtrent det samme som 4088, men er ikke like etterspurt som DPA.
Jeg ville også valgt 4088 til denne sammenhengen. De på scenen høres ut som de skjønner litt, så de skjønner sikkert at de må justere litt på bøylen om poplyder skulle oppstå.
Ulempen med DPA er at de går lett i stykker, så vær prevantiv med tape og slikt. Jeg er så heldig å ha lager ti min fra Lydsystemer, så om en av mine skulle ryke, har jeg den ferdig reparert 20 min senere vanligvis!
Lagt inn: 05 jan 2007, 13:54
av lydonen
hehe, nå sitter han Faafeng og gnir seg i hendene når han leser hva dere har svart...
Lagt inn: 05 jan 2007, 14:21
av Karl-André Tvedt
Genial diskusjon.. Kona mi driver å maser om jeg kan ta det tekniske ansvaret for en større teater produksjon, som hun kommer til å spille i i løpet av det neste året...
En fin måte å tilegne det nye firmaet mitt en større produksjon. Men har i det siste jobbet med 4066 i cabaret sammenhenger, hvor artistene har hatt mye bevegelse på scenen.
B.annet Roar Brekke sitt ungkar og sprellemann show, hvor han danser heftig på scenen og samtidig holder en dialog. Får ikke nok"sprut" og volum, selv med en lett kompresjon for å prøve å øke Head Room en smule. Opplevede at selv med vindhette og taping bak for balansen ble det popping..
Hvordan takler de forskjellige myggene resonans fra rommet rundt er noe jeg lurer på, med tanke på at mest sannsynlig vil lokalet som denne produksjonen settes opp i være helt på trynet aukustisk sett!
Noen som kan si litt om pro og cons på hvilken karakteristikk myggene kan ha i slike produskjoner som Lydonen her beskriver..
Lagt inn: 05 jan 2007, 15:51
av Trond
har brukt akg 444 på ein del russerevyer og liknade, greitt på lavbudsjett jobber der det og går litt hardt utover myggene.
Finnes og ein som heiter 420, som koster 2-300 meir, har ikkje prøvd den, men skal vist vere bedre.
Du får meir gain i monitorer om mindre overhøyring fra band, men det ser jo litt meir corny ut, samt at du aldri blir kvitt pusting, pesing og popping.
Bruker sennheiser hs2, synes dei funker som ei kule, men dei kan ikkje justeres, men lette bøyler å ta av og på.
Trådløst er noko dritt

Lagt inn: 05 jan 2007, 17:25
av Pål Michael Bratås
Har nå 36 stk DPA (4061 & 4066). Trives best med kuler da de ikke er på langt nær så kresne på plassering som nyrene er.
Lagt inn: 05 jan 2007, 20:01
av ketil nicolaysen
på juletur m dde har vi brukt sennheiser bøyler,bortsett fra på lead voc (som nestleder i korttidsminneforeninga husker jeg ikke type,men kanskje hr fossvik gjør d?)synes disse gjør en bra jobb.spiller høyt og låter finere enn dpa(syns jeg da)dessuten går de ikke i stykker når du ser hardt på dem heller...