Billige rørpreamper

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
thomas hocking
Active Member
Sted: bergen/stavanger
Kontakt:

Billige rørpreamper

Legg inn av thomas hocking »

Har sett litt etter en billig rørpreamp å leke med, noe opptil 1200 kr er vel smertegrensa på lommeboken. Noen som har noen anbefalinger? (kikket mest på presonus, art og dbx sine små bokser).
Babar
Newbie
Sted: Oslo

Re: Billige rørpreamper

Legg inn av Babar »

thomas hocking skrev:Har sett litt etter en billig rørpreamp å leke med, noe opptil 1200 kr er vel smertegrensa på lommeboken. Noen som har noen anbefalinger? (kikket mest på presonus, art og dbx sine små bokser).

desverre er mange av disse billig produktene solid state krets med en rør ( starved plate design) i sidekrets som legger til farge.
spar penger og kjøp en ekte preamp. Eide selv en tl audio classic pa-1 ..men ble desverre solgt for da jeg fikk inn Gordon audio preamp :D
Brukeravatar
Sindre Rosness
Active Member
Kontakt:

Legg inn av Sindre Rosness »

Nei nei nei.
Uenig.
Jeg liker ikke at erfarne lydfolk anbefaler dyrt utstyr til entusiaster med tight budsjett. Nå til dags får du utrolig mye for pengene.
Se på Presonus boksene, låter kjempebra, og Art Tube MP boksene. Anbefales. Eier begge. Og når jeg sier de låter kjempebra er det selvfølgelig med hensyn til den svært lave prisen.
Brukeravatar
thomas hocking
Active Member
Kontakt:

Ganske enig med deg på den Sindre. Alt til sitt bruk, i mitt tilfelle blir det å ha en liten rør preamp for "fargen" sin skyld å prøve å få litt mer varme på noen ting uten å knote alt for mye. Så kan jeg heller bruke klangene til noe annet. Skal nok brukes mest på livelyd samt noe til leking hjemme.
Brukeravatar
Sindre Rosness
Active Member
Kontakt:

Enig.
Det er fint å ha friheten til å farge de kalde digitale opptakene med litt klassisk varm rørlyd uten å måtte punge ut med 20 store :)
Brukeravatar
Eivind Steinholm
Active Member
Sted: Tromsø

Legg inn av Eivind Steinholm »

Har prøvd noen slike uten at det overbeviser. Dette med at det finnes rør i disse boksene, har som regel ingen annen effekt enn at man kan bruke en slik Pre som en effektboks/vreng. Så å si at slike starved tube-billigpre gir "klassisk, varm rørlyd" er tøys!!!

Jeg har prøvd å bruke en slik som vrengboks for vokal, og det funker. Dette da i livesammenheng. Men for å få en noenlunde "konsekvent" vreng som var kontrollerbar, måtte jeg blodkomprimere vokalen først! Da må jeg jo uansett bruke ei stripe i bordet, (med sin innebygde pre- som uansett som oftest låter bedre!!) og komprimere vokalen, for så å route den ut til en slik billig rørpre-, på Line-In!! Altså bruker jeg to striper på bordet til vokalen, også kan man velge om man lar cleanvokal være med ut, eller ikke. Vet jeg ikke om dette ville være mitt førstevalg for vreng på vokal, selv om det er EN metode for å lage litt Lo-Fi vokallyd.... :-)

I mine øyne er dette med å absolutt implementere rør i alt, kun en gimmick! Som Babar sier, er disse billigboksene ofte ikke annet enn en billig opamp-krets med et rør i "starved plate"-konfigurasjon på utgangen, som kan legge til litt harmonics. Det blir ikke bedre lyd av dette!! Bare annerledes!

Så hvis man er ute etter ekte "klassisk, varm rørlyd", som du snakker om Sindre, er ikke disse billigboksene i nærheten engang! Da er det kun ekte vare som gjelder! Og da må man, som Babar sier, begynne å spare... :-)

Om man vil, kan man selvfølgelig prøve disse for å farge lyden, men man må som sagt ikke forveksle dette med "bedre" lyd!

Forresten: Det finnes mye mer utfyllende lesestoff på nett om "starved plate- / starved tube-design", samt en del andre forumtråder som snakker om det samme. Bare å Google litt...
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

"klassisk, varm rørlyd" og "moderne, kald digitallyd" er eksempler på begreper som ofte er basert på misoppfattelse, forutinntatthet og / eller naiv godtroenhet.
Gjerne et produkt av den virkeligheten reklamen framstiller :wink:
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Sindre Rosness
Active Member
Kontakt:

Jeg vil bare si til mitt forsvar at jeg er 17 år og har drevet med lyd i 1 av dem, og er naiv når det gjelder utstyr og andre mennesker som har drevet med lyd lengre enn meg selv.

Likevel vil jeg si at boksene jeg bruker tilfredsstiller meg og gir den lyden jeg vil ha, om den gir bedre lyd eller forandrer den vet jeg ikke, det låter bare mye bedre enn preampene i lydkortet.

Og at preamper med rør gir bedre lyd er ikke mine ord, jeg prøvde bare å anbefale litt utstyr til en kar med et ikke så stort budsjett.

Til sist, dette med "kalde digitale opptak" kan for alt jeg vet være et placebo, men ofte er vel et placebo like bra som the real deal? Dette kan fort utvikle seg til en diskusjon om vinyl vs. cd, hadde det vært et forum for hi-fi entusiaster. Jeg mener forøvrig at forskjellen er der, og at det ikke er fabrikerte uttrykk fra selskapene.

Men min preamp med rør til 2000,- låter sikkert ikke bedre med rør enn uten, men den gjør jobben sin for en billig penge. Jeg forventet og håpet kanskje litt mye.
Håkon Dalen
Active Member
Sted: Trondheim

Legg inn av Håkon Dalen »

Dessuten er det god læring å vokse i fra unge innvesteringer. Jeg bruker lite av mine første innkjøp i dag, men hadde ikke vært der jeg er uten.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Vel, mye kan sies om hi-fientusiaster, cd vs. vinyl og rør vs. digitale greier.

Var det ikke Behringer som hadde en prosessor med et lysende rør godt synlig montert under en glassplate i front, uten at dette hadde noen signifikant plassering i signalveien?

Og mens vi snakker Behringer, hi-fi-folket trykker disse boksene til sitt bryst, gjerne kombinert med vinyl og rør er altså en Behringer EQ tingen. Hvorfor? Fordi de er digitale og digital EQ har ikke fasefeil! Og dessuten kan man h.v.a. en behringer-kondis ANALYSERE rommet og slik oppnå fullkommen romkorreksjon!! Se bare på link til bildet nederst (img-link ville ikke virke)

Jeg er bare skeptisk fordi jeg aldri hørte bedre lyd fra vinylen min enn jeg kunne med hvilken som helst cd-spiller, det er også fullstendig ulogisk når man vet hvilken enorm EQ'ing og for-forsterkning en vinylplatespillers pick-up må gjennom før den har normalt linjenivå, og jeg har faktisk en veldig ok platespiller og pick-up.
Og aldri har inserting av en billlig rørdevice gitt mere tydelige effekter enn å tilføre øket støy og redusert dynamikkområde. Samt en komprimert harmonisk vreng som muligens kunne brukes til noe..

Næh, trukke på det jeg

:wink:

[img] http://home.online.no/~visoedal/artimag ... l_lite.bmp [/img]
Brukeravatar
Sindre Rosness
Active Member
Kontakt:

Vet ikke lengre hva jeg skal si, men hvilken hi-fi entusiast bruker Behringer EQ i racket sitt? Dette finner jeg litt rart.

Jeg tror at hvis lydteknikere og hi-fi entusiaster hadde funnet sammen, ville vakker lyd flommet ut av høyttalerne i mange hjem :P
Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member
Sted: Oslo

Legg inn av Pål Michael Bratås »

Jeg ble nødt til å kjøpe en overgang fra minijack til phono på Spaceworld her om dagen. Den kostet 199 kr, og han bak kassen sa det var den billigste han hadde og han hadde bedre typer også. Jeg sa at det er vel ikke så viktig med en dyr kabel til en MP3 spiller, ettersom det ikke er så høy kvalitet i utgangspunktet, men han mente bestemt at det var stor forskjell; det kunne alle høre! Ja ja. Nå skal jeg ut og kjøpe spikes til 700HP subbene mine! :wink:
PM, tlf +47 951 00 515
Brukeravatar
Torodd Olsen
Pro Member
Sted: Stord

Legg inn av Torodd Olsen »

Pål Michael Bratås skrev:Jeg ble nødt til å kjøpe en overgang fra minijack til phono på Spaceworld her om dagen. Den kostet 199 kr, og han bak kassen sa det var den billigste han hadde og han hadde bedre typer også. Jeg sa at det er vel ikke så viktig med en dyr kabel til en MP3 spiller, ettersom det ikke er så høy kvalitet i utgangspunktet, men han mente bestemt at det var stor forskjell; det kunne alle høre! Ja ja. Nå skal jeg ut og kjøpe spikes til 700HP subbene mine! :wink:
Spikes er faktisk ikke dumt (les: kan eleminere en del stygge resonanser i rom), men jeg ville heller ha brukt hockey-pucker i PA verden... :lol:
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Sindre Rosness skrev:Vet ikke lengre hva jeg skal si, men hvilken hi-fi entusiast bruker Behringer EQ i racket sitt? Dette finner jeg litt rart.

Jeg tror at hvis lydteknikere og hi-fi entusiaster hadde funnet sammen, ville vakker lyd flommet ut av høyttalerne i mange hjem :P
Joda, Behringer gjorde revolusjon i hi-fi kretser etter noen geniforklarende tester i Lyd&Bilde. Hifi-folket bruker dem til romkorreksjon :roll:
Dette er de samme karene som ikke vil ta i tonekontrollene på stereoanlegget sitt og hater analoge grafiske eller parametriske eq'er.

Tror lydteknikerne i hvertfall kunne ha hjulpet hifi-karene med å kutte igjennom litt bullshit og plassere pengene der de gjør mest nytte :lol:
Sist redigert av lydonen den 04 jan 2007, 20:05, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
thomas hocking
Active Member
Kontakt:

Jaja, la dem leke med de ubalanserte bling bling kabelene sine som koster flesk. Mens resten av systemet bruker billige komponenter :)

Forøvrig om en liten billig "rør preamp" ikke funker så bra, har en hvertfall enda en ting en kan dille med og ødelegge mens en driver å ser om en kan forbedre greia, uten at lommeboka griner.
Svar