Side 1 av 1
Mest kritisk
Lagt inn: 28 nov 2006, 16:43
av Sindre Rosness
Hei!
Har et spørsmål.
Endret dette innleget for å gjøre det litt enklere.
Hvilket ledd i en produksjon er det mest kritiske?
Da mener jeg av utstyr, og ikke prosess som innspilling/mastring o.s.v.
Lagt inn: 03 des 2006, 23:42
av olegutten
Det er noe som heter Shit in = Shit out. Hvis ikke lyden fra instrumentet/ vokalen er god skal det en god tekniker til for å få det til å låte bra. Ellers er det vel sånn at en signalkjede blir ikke bedre enn det dårligste leddet. Spiller ingen rolle om en har Neumann mikk hvis du bruker Behringer "rør preamp"...........
Så det hele henger i grunnen sammen
Ole
Lagt inn: 03 des 2006, 23:59
av aslak.skarderud
det er det mange ting i et studio som ikke påvirker lydkvaliteten, og enkelte ledd i kjeden er mer kritiske enn andre
Har prøvd behringer xm2000 og neumann u87 gjennom en behringer mx2004A og et soundblasterlydkort, og jeg er sikker på at u87en gav meg mer valuta for pengene enn xm2000 ville gjort gjennom en rørpreamp til 12000kr.
gode teknikere skrur ikke bedre lyd enn andre, de bare legger til rette for at folk får utfolde seg og jobber generelt med flinkere folk.
men, det viktigste leddet for god lyd er gode musikere på gode instrumenter. som nevnt: shit in= shit out. utover det holder jeg en knapp på mikrofoner.
Lagt inn: 04 des 2006, 00:41
av Kenneth Jensen
sett bort i fra gode musikere med gode instrumeneter så er jo siste ledd i kjeden for videreformidling av musikk PA/Høytalere!
Jeg mener at dette er kritisk.. og antallet er og kritisk! (ja antall kasser)

Re: Mest kritisk
Lagt inn: 04 des 2006, 10:54
av Espen Moe
Sindrer skrev:Hei!
Har et spørsmål.
Endret dette innleget for å gjøre det litt enklere.
Hvilket ledd i en produksjon er det mest kritiske?
Da mener jeg av utstyr, og ikke prosess som innspilling/mastring o.s.v.
Instrumentene, definitivt (hvis vi velger å ikke kalle musikerne for "utstyr" selvsagt

). Et el-cheapo-grande trommesett med Meteor-cymbaler vil aldri låte bra samme hvor mange Neumanner du kaster på det. Er instrumentene og akustikken i orden, mener jeg at mikrofoner er det neste kritiske punktet, dernest preamper og så AD-konvertere.
Jeg tenker nå i studiosammenheng, ikke konsert.
Lagt inn: 04 des 2006, 11:13
av Håkon Dalen
Jeg vil si at det mest kritiske og avgjørende er musikerprestasjon.
Man kan gjøre mye kult og forskjellig med alt i post produksjon, uten å stresse med at alt skal være så forbanna bra hele tiden. Mixen låter skjeldent kult hvis det er ræva spelt.
Lagt inn: 04 des 2006, 16:50
av Sindre Rosness
Tusen takk for svar!
Har alltid fulgt dritt inn=dritt ut regelen.
Merker også at dårlige gitarister får hele miksen til å låte dritt, selv om jeg sitter med eq og kompressor i to timer. Så da fikk jeg konstatert det.
Lagt inn: 04 des 2006, 22:16
av Trond
musikeren er det viktigaste leddet.