Monitorsystem

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Tor Dehli
Active Member
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av Tor Dehli »

Det bør vel presiseres at jeg ikke mener å rakke ned på noen produkter eller merker! Jeg trakk de frem som eksempler på at en standard ikke gir noe fasitsvar, og at det heller ikke er alle som følger standarden.
"Kvaliteten" på AES-standarden kan vel diskuteres, men så lenge det er en standard de fleste bruker, så synes jeg det er litt galt å kritisere de som gjør det. De prøver nå hvertfall å oppgi så korrekt informasjon som mulig!

Det er nå engang slik at det er forskjell på hva et system måler på papiret, og hva det yter i praksis! Et godt eksempel på at systemer yter forskjellig men måler likt, får du jo dersom du sammenligner et 5-veis system med et 3-veis. På papiret kan de måle likt, men i praksis så vil 5-veis systemet spille høyere. Etter hva jeg kjenner til så er det derfor Turbosound oppgir såpass høye verdier på flood/flash. Den spiller svært høyt i praksis, fordi frekvensområdet er delt opp til såpass mange elementer. Og akkurat det tar ikke AES-standarden hensyn til.
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Ingve Sand
Newbie
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ingve Sand »

Jeg synes vel egentlig at det er mange andre faktorer som spiller inn, på hvor bra en monitor er enn hvor mange dB den kan spille. Blandt annet om hvordan dem oppfører seg når enn setter flere monitorer sammen på en scene og hvordan dem spiller sammen som et par. En annen viktig faktor er også vinkelen på spredning, dekknings området på scenen osv..
Svar