Spennende ny ampserie
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
- Joachim
- Pro Member Gold
- Sted: Øya
Om det er 2, 3 eller 4 veis sytem er vel ubetydelig? Det er jo det samme som skjer mellom båndene.
At JBL anbefaler 80hz deling på VRX er vel bare tull og nonsense.
Men siden jeg har vært så dum og forholde meg til XTi spec på Crown sine www-sider så er jeg jo dum, det er jo åpenlyst.
Hvis det er tilfelle at de har bygd en DSP amp hvor eneste fasiliteten er de delefrekvensene du nevner så er det vel litt katta i sekken.
Merkelig med de fasilitetene som står nevnt under DSP her da, må være en trykkfeil. Riktignok bare Butterworth i tillegg til hi/lo pass.
http://www.crownaudio.com/pdf/amps/139472.pdf
At JBL anbefaler 80hz deling på VRX er vel bare tull og nonsense.
Men siden jeg har vært så dum og forholde meg til XTi spec på Crown sine www-sider så er jeg jo dum, det er jo åpenlyst.
Hvis det er tilfelle at de har bygd en DSP amp hvor eneste fasiliteten er de delefrekvensene du nevner så er det vel litt katta i sekken.
Merkelig med de fasilitetene som står nevnt under DSP her da, må være en trykkfeil. Riktignok bare Butterworth i tillegg til hi/lo pass.
http://www.crownaudio.com/pdf/amps/139472.pdf
Mvh
Joachim Venberget
Joachim Venberget
- lydonen
- Pro Member Silver
- Sted: vadsø
- Kontakt:
deling internt i en kompleks 3-veis kasse er vel langt mere kritisk enn den relativt enkle prosessen det er å dele mellom fullrange og sub, vel?
80hz hadde sikkert også funket fint, men som jeg sa var 100hz flott også. Jeg vil sikkert velge 100hz neste gang også, greit å la subben jobbe opp til 100hz heller enn å la 12'eren ta dette mvh doppler-effekt og slikt.
Fasilitetene du nevner kommer sikkert i software når de slipper det, men fra frontpanelet er ikke disse tilgjegelig. Jeg kan kun snakke fra hands-on experience og ikke fra ting jeg har lest på nettet, selv om sistnevnte for enkelte er GUD mens brukererfaringer ikke kan veie like tungt.
80hz hadde sikkert også funket fint, men som jeg sa var 100hz flott også. Jeg vil sikkert velge 100hz neste gang også, greit å la subben jobbe opp til 100hz heller enn å la 12'eren ta dette mvh doppler-effekt og slikt.
Fasilitetene du nevner kommer sikkert i software når de slipper det, men fra frontpanelet er ikke disse tilgjegelig. Jeg kan kun snakke fra hands-on experience og ikke fra ting jeg har lest på nettet, selv om sistnevnte for enkelte er GUD mens brukererfaringer ikke kan veie like tungt.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
-
- Pro Member Gold
Lydonen:
Er det noen spesiell grunn til at du bruker SRX-sub istedet for VRX? Eller ville du ha dobbel 18"-kasse eller.no(SRX 728).
-------
Det å dele på 80 eller 100 Hz er vel relativt uvesentlig så lenge det låter fett og utstyret ikke tar skade av det? Det er nå til syvende og sist publikum som er sjefene våre og betaler lønna vår, så lenge det låter bra driter de i hvordan du deler mellom topp og sub, de vil høre og se en fet konsert.
Er det noen spesiell grunn til at du bruker SRX-sub istedet for VRX? Eller ville du ha dobbel 18"-kasse eller.no(SRX 728).
-------
Det å dele på 80 eller 100 Hz er vel relativt uvesentlig så lenge det låter fett og utstyret ikke tar skade av det? Det er nå til syvende og sist publikum som er sjefene våre og betaler lønna vår, så lenge det låter bra driter de i hvordan du deler mellom topp og sub, de vil høre og se en fet konsert.
- Eivind Steinholm
- Active Member
- Sted: Tromsø
Her kommer et lite innspill, kun ment som en faktaopplysning eller noe... 
Her er fabrikksinnstillingene for KF750, 2over1 (altså to KF750 over KF755).
Ikke bare noe man mekker til i garasjen, nei... Hehe!

Her er fabrikksinnstillingene for KF750, 2over1 (altså to KF750 over KF755).
Ikke bare noe man mekker til i garasjen, nei... Hehe!
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
- Joachim
- Pro Member Gold
Helt korrekt det Eivind, jeg har hvertfall aldri ment noe annet.
Jeg ser ikke på VRX som noe mindre viktig å ha riktige settinger.
Litt usikker på passivt om det ligger i internt filter men ved aktiv deling i toppen er det Peq's, Fasevending og delay som skal til i tillegg til deling.
Å påstå at det er shit det same om du deler på 80 eller 100 syns jeg godt dere kan begrunne litt bedre. Det skal ikke bare deles, det skal også spille sammen i fase. Jeg skjønner dere trur dere tar det på øra men jeg er nå ikke så sikker på det. Trur JBL har lagt litt større ressurser i R&D enn øra til en tilfeldig lydtekniker. Øra er individuelle.
Jeg ser ikke på VRX som noe mindre viktig å ha riktige settinger.
Litt usikker på passivt om det ligger i internt filter men ved aktiv deling i toppen er det Peq's, Fasevending og delay som skal til i tillegg til deling.
Å påstå at det er shit det same om du deler på 80 eller 100 syns jeg godt dere kan begrunne litt bedre. Det skal ikke bare deles, det skal også spille sammen i fase. Jeg skjønner dere trur dere tar det på øra men jeg er nå ikke så sikker på det. Trur JBL har lagt litt større ressurser i R&D enn øra til en tilfeldig lydtekniker. Øra er individuelle.
Mvh
Joachim Venberget
Joachim Venberget
- lydonen
- Pro Member Silver
- Kontakt:
Egentlig er vel SRX718 og VRX918-subbene like, bortsett fra at VRX-subben har flyware.Helge A. Bentsen skrev:Lydonen:
-------
Tror neppe noen hadde hørt spesielt mye forskjell om det hadde blitt delt på 80hz, bortsett fra at 12"ern hadde fått mere pes da enn den gjorde ved 100hz. Jeg fikk det slik jeg ville ha det og ble glad og fornøyd.
- Trond
- Pro Member
- Sted: Sogndal
- Kontakt:
- lydonen
- Pro Member Silver
- Kontakt:
Eh, ja..Det er jo ikke sånn at man tror man er bedre enn JBL sine ingeniører selv om man forsøker andre settinger enn de anbefalte??
Dette var egentlig bare en liten stemningsrapport fra første gangs bruk av XTi og hvor enkelt, raskt og effektivt det var å få en VRX-rigg til å spille med kun to amper og ingenting annet.
Dette var egentlig bare en liten stemningsrapport fra første gangs bruk av XTi og hvor enkelt, raskt og effektivt det var å få en VRX-rigg til å spille med kun to amper og ingenting annet.
-
- Pro Member Gold
Driver og ser på noen billige amper til å drive aktivt delte monitorer. Det billigste jeg har funnet til nå er Crown XTi eller QSC PLX. Det må brukes ekstern prosessor uansett, siden XTien ikke har rette delefrekvensene i dspen, men de kommer svært gunstig ut på pris.
Hva er egentlig det beste valget av XTi og PLX? Eller finnes det et alternativ som jeg har oversett?
Hva er egentlig det beste valget av XTi og PLX? Eller finnes det et alternativ som jeg har oversett?
-
- Pro Member Silver
- Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.
Kansje denne kan være en ide: http://highlite.omc.net/index.php/highl ... treme_2000
-
- Pro Member Gold
-
- Pro Member Silver
- Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.
- lydonen
- Pro Member Silver
- Kontakt:
Lydrommet sier at når software'n til XTi-serien kommer, kan du selv sette delefrekvens trinnløst for hver kanal.
Jeg ville valgt XTi fremfor PLX, har hatt dårlig erfaring med driftssikkerhet på PLX og så har jo XTi faktisk full DSP og de ser også mye tøffere ut, hehe...
Jeg ville valgt XTi fremfor PLX, har hatt dårlig erfaring med driftssikkerhet på PLX og så har jo XTi faktisk full DSP og de ser også mye tøffere ut, hehe...
-
- Pro Member Gold
Nei, så tøftlydonen skrev:Lydrommet sier at når software'n til XTi-serien kommer, kan du selv sette delefrekvens trinnløst for hver kanal.

Da er jo valget enkelt, ut med prosessor også setter vi opp ampene fra pc-en

Men nå begynner de å få dårlig tid da, de reklamerer med at software'n til XTi skal være tilgjengelig i løpet av juli....
- Joachim
- Pro Member Gold
Nettopp Helge
Nettopp derfor jeg også vil bytte ut til de for å drive de gråkassene du hjalp meg innstallere. Hva trur du om det? Så slipper du hjelpe meg mer med DN8K. Dvs software kommer garanter ikke til mac så du må komme med pc
så da er vi like langt...
Men er det noen som har prøvd disse ampene noe mer ell?

Nettopp derfor jeg også vil bytte ut til de for å drive de gråkassene du hjalp meg innstallere. Hva trur du om det? Så slipper du hjelpe meg mer med DN8K. Dvs software kommer garanter ikke til mac så du må komme med pc
så da er vi like langt...
Men er det noen som har prøvd disse ampene noe mer ell?
Mvh
Joachim Venberget
Joachim Venberget