Låter forsterkere forskjellig?

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Bjarte Solheim
Newbie
Sted: Oslo

Legg inn av Bjarte Solheim »

Dette har vel med nettspenning kontra spenning sendt til høyttaler. Da spenningen som går til høyttalerne jevnt over er mye lavere enn nettspenningen, blir det to helt forskjellige regnestykker på effekt inn og effekt ut.
Correct me if I'm wrong... :? :?
Bjarte Solheim
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold

Re: Efektivitet

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Halvor Kongerud skrev:
Torodd Olsen skrev: Dersom den trekker 1950W, så kan den ikke levere 8000W.... alt jeg sier...
Så det du mener er att en amp som trekker maks 1950w fra strømnettet kun kan levere 1950w ut?

Halvor
Ja og nei. Strictly speaking by Ohm's lov går det ikke, men siden audio har svært høyt peak-to-average nivå kan man måle større effekter ut av en amp enn hva som går inn, dvs. peak-effekt. Hvis du derimot skal måle kontinuerlig effekt på utgangen av forsterkeren, kan den aldri bli høyere enn hva som går inn i forsterkeren.
Brukeravatar
Torodd Olsen
Pro Member
Sted: Stord

Re: Efektivitet

Legg inn av Torodd Olsen »

Halvor Kongerud skrev:
Torodd Olsen skrev: Dersom den trekker 1950W, så kan den ikke levere 8000W.... alt jeg sier...
Så det du mener er att en amp som trekker maks 1950w fra strømnettet kun kan levere 1950w ut?

Halvor
Ja, i en perfekt verden så leverer den 1950W dersom den trekker det samme. Ohm`s lov er ikke til å unngå.... Selvsagt kan den levere høyere peak effekter, da det kommer ann på kondensatorpakken til forsterkeren.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Enkelt forklart:
Forsterkeren har kondensatorer hvor den lagrer strøm, for så å levere ut i kraftigere pulser enn det som er tilgjengelig på nettet.

Likevel: Mere og bedre strøm inn gjør ampen sterkere og mere dynamisk i følge mine erfaringer.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Eivind Steinholm
Active Member
Sted: Tromsø

Legg inn av Eivind Steinholm »

Da jeg ennå var en av Knottpøblene som lekte innenfor et firma, hadde vi jo en viss mengde Crown-amper. Vi lagde jo også strømsystem med amperemeter.
F.eks. et monitorrack med 4 stk 24x6 trekker over 10A på tomgang, men jeg tror aldri jeg klarte å få det å trekke noe særlig mer enn 12-13A, selv med TRBNGR på scenen.
Et sub-rack og et topp-rack med totalt 4 x MA5002 klarte vi ikke å måle tomgangsstrøm på, da praktisk måleområde på amperemeterne vi bygde inn, ikke begynte for ca. 3,5A. Altså trekker 4 x MA5002 mindre enn 3,5A. Derimot viste det seg, ikke overraskende, at det varierte veldig hvor mye dette trakk under drift. Vanlig rockemusikk, uten altfor mye kompresjon, trakk i snitt sjelden over 10A i dette oppsettet selv om man spilte riggen ut, men straks en elller annen keybordist kom på scena, med tunge loops, kunne amperemeteret krype godt over 20A. Fortsatt snakker jeg om 4 x MA5002!

Det jeg mener med denne "mimringen" er at jeg støtter den om at man fint kan ha en forsterker til å levere større mengder effekt i korte pulser, enn det man trekker fra nettet. Dette takket være kondensatorbankene.

Derimot er jeg helt enig med Thomas om at en størst mulig "kilde" er godt å ha! Jeg har jo stablet PA langt i h.... inne på fjellet, hvor arrangør har lagt ut laaaaang (og tynn) tilførsel. Når jeg da begynte å belaste, sank spenningen tilgjengelig (ifølge Furman i FX-racket) til under 200V. Det var ikke noe gøy! Den EAW-riggen kjenner jeg godt, og jeg har vel aldri hørt den så anstrengt og kortpustet noen gang...
Dette var jo da Crown-amper med konvensjonell strømforsyning.Hvordan klasse D amper vil oppføre seg med lavere spenning, skal ikke jeg svare på, men gjetter på at det heller ikke er noen lykke.
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Brukeravatar
fhl
Active Member
Sted: Jessheim

Det er helt klart at en it-8000 kan levere 8000w

Legg inn av fhl »

Det er helt klart at en Crown it-8000 kan levere 8000w Peak!

Forde at en slik amp trekker sikkert mere strøm en 16A og det vil si 16x230=3680w fra nettet og det med at den kan levere 8000w er ikke bare bullshit ,men fakta.

En forsterker leverer vekselspenning til høyttalerene og da er det nemmelig 7360w peak til peak! Og med dette har disse forsterkerene ca 8kw peak output og de trekker sikker 20A også + att hvis vi regner med et tap på ca 10-4% med det 90-96% virkningsgrad hvis det er en switchmoode amp med Klasse d utgangstrinn. Så i teorien er dette mulig og forsovidt praksis også eller benk test da.

Hva tror dere??
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold

Re: Det er helt klart at en it-8000 kan levere 8000w

Legg inn av Helge A. Bentsen »

fhl skrev:Det er helt klart at en Crown it-8000 kan levere 8000w Peak!

Forde at en slik amp trekker sikkert mere strøm en 16A og det vil si 16x230=3680w fra nettet og det med at den kan levere 8000w er ikke bare bullshit ,men fakta.

En forsterker leverer vekselspenning til høyttalerene og da er det nemmelig 7360w peak til peak! Og med dette har disse forsterkerene ca 8kw peak output og de trekker sikker 20A også + att hvis vi regner med et tap på ca 10-4% med det 90-96% virkningsgrad hvis det er en switchmoode amp med Klasse d utgangstrinn. Så i teorien er dette mulig og forsovidt praksis også eller benk test da.

Hva tror dere??
At du er på bærtur.

http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_power
Brukeravatar
fhl
Active Member

Bærtur

Legg inn av fhl »

Skriv hva du mener med att jeg er på bærtur.

Jeg bare tror det er slik jeg vet ikke skjønner du.
Brukeravatar
fhl
Active Member

?

Legg inn av fhl »

Mener du da at ikke Crown it-8000 kan på noen måte produsere 8000w?

LAB.GRUPPEN forsterkere bruker hva de gir brokoplet i 4ohm på utgangen hva de heter. F.eks: Lab FP-6400 6400w brokoplet 4ohm peak.
Og den trekker da 20Apeak. Og 1A på tomgang.
Brukeravatar
Torodd Olsen
Pro Member

Re: Det er helt klart at en it-8000 kan levere 8000w

fhl skrev:Det er helt klart at en Crown it-8000 kan levere 8000w Peak!

Hva tror dere??
Trakk ikke den ampen 1950W da??? tror du er litt ute å sykkler her...
Brukeravatar
fhl
Active Member

1950W???

Legg inn av fhl »

1950W??? Den trekker ikke 1950w peak vetu!

Da kan den umuli gi 8kw.
Brukeravatar
Torodd Olsen
Pro Member

Re: 1950W???

fhl skrev:1950W??? Den trekker ikke 1950w peak vetu!

Da kan den umuli gi 8kw.
hallo? noen hjemme? du mener den trekker mer ut av strømnettet enn det som er oppgitt? joda...

OG, JA! den kan levere 8000W peak ved å hente ut 1950W av strømnettet!!!!

les litt hva diskusjonen går ut på...
Brukeravatar
Hallgeir
Active Member

Legg inn av Hallgeir »

Eivind skrev: Dette var jo da Crown-amper med konvensjonell strømforsyning.Hvordan klasse D amper vil oppføre seg med lavere spenning, skal ikke jeg svare på, men gjetter på at det heller ikke er noen lykke.
Og det kan du ta deg gift på...

En av de første gangene jeg var på jobb med D&B D12(switchmode) og Q7 var på en øy ute i det sørlandske havgap. Jeg fikk her levert 3x16 ampere på 100-150m lange 1,5+2,5 kvaderat kabler. Ikke noe å rope hura for. Jeg har aldri hørt en pa som har spilt så dårlig. Det var nesten som om den stod og skrekk etter mer strøm. Spennigen lå GODT under 200 volt på FURMAN i racket.

Hvert 5-10 minutt måtte jeg gå å restarte en av ampene som gikk i protect som en protest mot mitt missbruk av den. Gjesteteknikeren var ikke videre happy, men han forstod heldigvis mitt problem og vi gjorde det beste ut av situasjonen. Konserten ble gjennomført thoug med 1x 500w kanne som eneste lys.

Stoltheten jeg tidligere hadde følt ved å levere Q7 ble med ett dempet kraftig...

Bare som en ekstra straff mot meg, som de viste seg etterpå, gikk to av DBX-kompene til hesikke. Regner med at spenningen hadde en viss finger med i spillet her... Dere skulle ha sett rackene... Det var så vidt det lyste av boksene :shock:

BTW. Håper ikke sjefen min leser dette... :oops:
H_a_l_l_g_e_i_r V_i_g_e heter jeg. Jeg ER paranoid!
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

Dette blir jo litt som Apollo 13, burde vel strengt tatt ha avlyst til strømmen var blitt fikset.

Men det er jo alltid lika kjedlig, hadde ivertfall slått av:

- Alle FX, comp, Gate og EQ for å spare strøm.
- Hadde og gått ned til 2 monitorkurser, kjipt, men hadde nok gått.
- Slått på minimalt av det som var forsvarleg av PA, ivertfall kobla ut nokre subber.

Var jo ikkje ein ønskesituasjon, men her er gode råd dyre.

Hadde nok garanter kobla ut den eine 500 watt lyskastaren og, stearinlys er jo koslig.

Du sa ikkje kven som spilte.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
Hallgeir
Active Member

Legg inn av Hallgeir »

Tja. Å få fiksa strømmen var ikke noe alternativ. Det var den strømmen som var der og da dette var på ei øy kunne vi bare glemme det.

Kunne vel droppa lyset, men da hadde det blitt kjip stemning. Det var mørkt liksom:)

Husker ikke hvem som spilte, men det var et up'n'kummin band fra Oslo. Traff teknikkeren igjen i sommer. Skrudde han for knut reiersrud mon tro?

Hadde jeg skrudd selv ville jeg nok gjort noe av det du nevnte, men serriøst; hvor mange watt trekker en fx? 15-20 w? Er det <200v så er det <200v

The show must go on...
H_a_l_l_g_e_i_r V_i_g_e heter jeg. Jeg ER paranoid!
Svar