Kenneth Jensen skrev:Mulig det utelater mye av LF men når det gjelder peaker og høyt nivå som er "skadelig" for eks. en publikummer så prater vi dbA!
Dette bør nok nyanseres en smule. Vår hørsel har frekvensmessig variabel senistivitet alt etter SPL vi blir utsatt for.
dBA er en invertert 30-phon(30dBSPL) "equal loudnesscurve of Fletcher-Munson".
Vår hørsel oppfører seg noe annerledes ved 120 dB enn ved 30 dB.
Dessuten er LF noe mer skadelig enn tidligere anntatt
Og en annen ting. Teknikere som spesifiserer i teknisk raider "at lydsystemet skal kunne levere 110dBA i hele publikumsområdet" burde få et høyttalersystem med frekvensrespons lik kurve A
Spesifiser dBC og man skal få -3dB ved 31,5Hz og 8KHz
bør kanskje ikke være noen grense på lydnivå på konserter i norge, man må jo nesten få lov til å overdøve snakkinga til publikum.
merkelig at folk betaler flere hundre kroner for å stå å snakke i 100db.
I norge så er jo konsert noe helt annet enn i ALLLE andre land! (nesten)..
Folk i norge står gjerne å skriker til hverandre på konsert.. seff etter en kasse pils på vorspiel!
Og konsertene begynner tidligst kl. 22:00! Noe som er veldig sent i forhold til land i europa..
Kanskje en sammenheng mellom sen konsertstart og uhøflig, høylytt publikum??
Men vi trenger en dB-grense i norge!! det er det ingen tvil om... MEN en fornuftig en! Og ikke 80 dbA eller hva det er i f.eks belgia.. det er jo absurd
Poenget er at en dB anngivelse med veiekurve A, ikke sier særlig mye om hva som faktiskt foregår i det hørbare spektrum. dBA er greit nok for bakgrunnstøy i boliger og på de fleste arbeidsplasser. Men dBA var nok i sin tid ikke ment som en gunstig kurve for måling av SPL > 110dB +++
Topp 20 brøt lydmuren
Av: Eivind Pettersen, Kristoffer Beer Urheim Ute jublet folkehavet på Topp 20-festen. Inne ble arbeidsdagen til Harald J. Hanssen sabotert. Støynivået var ulovlig høyt. Hanssen har sett seg lei konserter som overskrider tillatt volum utenfor kontoret sitt. – Det er umulig å arbeide når lyden er så høy, sier lederen av Torvalmenningens Vel. Topp 20 hadde avtale med kommunen om å spille maksimalt 70 desibel tirsdag. BA målte lyden foran scenen til hele 97,5 dB.
Onsdag avslørte BA at Topp 20 spilte ulovlig høyt. Avtalen man hadde med Bergen kommune var at støyen ikke skulle overskride 70 desibel. BA målte lyden under Nightwish-innslaget til 97,5 dB.
Takk,takk Aslak!! Har lyst til å bli utagerende voldelig når publikum plystrere 1 meter fra øret mitt mellom låter..
Men..da vi alle venter på dBgrense i Norge..og forutsetter at bla Hørelshemmedes Landsforbund har samlet materiale siden Hendrix..hva kan vi gjøre? Konkret? For og komme litt i forkant, og kanskje bli hørt på av vurderende instanser..?
Følget opp og måle våre egne jobber?
Og hva er egentlig gjenomsnittsvolumet på gjenomsnitts rockeband på scena..?Noen som har målt?
-kristina
Jeg tror det er ganske mange problemer å ta tak i her, og det desidert største er uvitenhet! Spesielt det at folk ikke har fått med seg at 3dB er en halvering av lyden. (eller 6dB/10dB, alt ettersom hvordan man regner...). Jeg har opplevd folk som har argumentert for en 70dB grense ved å påstå at det bare var 30% under 100dB. Og 100dB var veldig høyt!
Det er også klart at det er noen få som ødelegger for mange. Det er jo ingen tvil om at det finnes konserter som tar hørselen til folk, men det er ikke dermed sagt at alle gjør det ! Jeg har målt konserter der lydnivået har vært over 125 dBA kontinuerlig under enkelte sanger. Men dette har vært i lokaler der publikum, og målemikrofonen, har oppholdt seg i området rett foran høyttalerne.
Har også hatt det gøy med å måle diverse andre fritidsaktiviteter, for å se om det kan være andre grunner til at hørselen blir dårligere hos ungdommen. Og selv om jeg på langt nær er ferdig, så synes det klart at ungdommen i dag har veldig mange kilder til helseskadelig lyd. Konserter og diskoteker er bare den kilden det blir lagt merke til...
Personlig føler jeg at de konsertene/gigene jeg skrur hvor resultatet blir HØYT er de som er i små klubber der det er umulig å få gitarister til å skru ned ampene sine. Når ampene står og skriker ut mot publikum, så må man la vokal og trommer følge etter i pa.. resultatet er langt over grensen til det akseptable.
Jeg tror at første steg er å bevisstgjøre folk på hvor høyt det faktisk er, da gjerne med pålegg om målinger før pålegg om en grense. Jeg vil tro mye vil være gjort når det står store røde tall og lyser som må rapporteres inn. Da vil nok klubbeier ta en prat med den ene og den andre, og ting vil løse seg selv.
Just my two cents
--
If it sounds good, it is good. If it sounds bad, change something. If that make it sound worse, change it back.
Det var også på slike steder jeg har målt de høyeste resultatene, så det stemmer nok veldig bra med virkeligheten.Men jeg tror også at mye av problemet "starter" med trommene. De har svært vanskelig for å dempe seg. Hver gang jeg prater med en gitarist som spiller høyt, så sier de at de spiller så høyt for å høre seg selv, over trommene.
Kjenner teknikere som har fått veldig bra resultat med in-ear monitoring, og elektriske trommer. Da får teknikeren mye mere spillerom til å lage et bra lydbilde.
Noen som har hørt uttrykket "spille over akustikken"? Hadde alle rom som brukes til konsert vært akustisk regulert på et fornuftig vis kunne vi ha spillt mye lavere uten problem.
min erfaring er at trommer, da spesielt cymbalene er den kraftigste lydkilden på en scene. bedring av de akustiske forholdene på scenen ville nok hjelpe litt, men det skal nok mer til før det blir ok å oppholde seg i samme rom som en trommis gaffa under cymbalene er desverre det eneste som hjelper, siden det ofte er vanskelig, spesielt for rocketrommeslagere å spille svakere, men det er ikke en god løsning, da du endrer lyden og spillefølelsen i cymbalene.
den eneste "løsningen" er nok å forby konsertlokaler under en viss størrelse, i store nok konsertsaler er det uansett ikke scenelyden som legger premissene for nivået på lyden til publikum.
soundman skrev:Personlig føler jeg at de konsertene/gigene jeg skrur hvor resultatet blir HØYT er de som er i små klubber der det er umulig å få gitarister til å skru ned ampene sine. Når ampene står og skriker ut mot publikum, så må man la vokal og trommer følge etter i pa.. resultatet er langt over grensen til det akseptable.
Jeg tror at første steg er å bevisstgjøre folk på hvor høyt det faktisk er, da gjerne med pålegg om målinger før pålegg om en grense. Jeg vil tro mye vil være gjort når det står store røde tall og lyser som må rapporteres inn. Da vil nok klubbeier ta en prat med den ene og den andre, og ting vil løse seg selv.
Just my two cents
Kansje en ide på mindre sener å vinkle ampene inn på på scena, slik at bandet selv kan overtale gitaristen til å dempe ampen om det er for høyt.
Gjerne også vinkle ampen opp mot ørene til gitaristen, har selv gjort dette med bra resultat på endel band.
Nivået går mye ned på scena, og de fleste er mer fornøyd med scenelyden.
Er også enig at det ofte er trommis som drar opp nivået på mindre scener.
kansje mer bruk av plexiglass kan være en lur ide for å få ned nivåene.