HK Audio - Godt og Dårlig

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Er HK Audio dårlig?

Ja
15
43%
Nei
20
57%

Stemmer totalt: 35

knut
Active Member
Sted: Bergen

Legg inn av knut »

8)
Kaster meg inn i diskusjonen.....

HK er helt utmerket TIL SITT BRUK....

Vi bruker Projector i våres utleieavdeling, og har vært borti mye rare jobber.. Diskotek, blues, opera, klassisk,pop, og generelt til utleie.

VI får mye skryt av HK- projector, at den låter pent og ikke er alt for hard i lyden, sammenlignet med andre merker.
Det at projectoren har innebygget amping og prossesering, gjør at det er lettere for en som ikke har fult så god greie på lyd, å få det til å låte bra.
- også tar det 5min å rigge hele anlegget. ))

Men Vi ville aldri funnet på å bruke Projectoren til en hardbarka rockekonsert , til det spiller den ikke kraftig nok.

Nå skal det nevnes at jeg også synest det kunne vært mer "headroom" i kassene tiil HK, men slik er det nå med de fleste aktive høyttalerserier.
Turbosound's aktive serie blir fort litt tom for luft den også.....
Med vennlig hilsen

Knut Harildstad
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

Bra knut, du har skjønt det, heilt enig med deg!
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
knuhe
Newbie
Sted: Porsgrunn

Legg inn av knuhe »

Knut og Trond har begynt å forstå det....

Men alle dårlige argumenter går for "musiker modellene" til HK.... Har enda
ikke hørt noen nevne R eller T serie.... :shock:, som igjen er
i en helt annen kategori over actor og projector osv.

Og som knut sa: HK er helt utmerket til sitt bruk :wink:
Knut Henriksen
DaOoPs

HK

Legg inn av DaOoPs »

Tror nok ikke det er så mye anlegget det kommer ann på,
ser de gangene jeg har brukt HK så har det som regel vært ett jalla firma som har levert. Dårlig mikser, dårlige mikker, kabler, osv.
Tingen er vel mer det at HK er ett bra billig anlegg som da blir mye brukt av firmaer som kjøper alt billig.
bose
Active Member
Sted: Tønsberg

Legg inn av bose »

jeg syns HK er bra til prisen jeg. Har hørt endel hk anlegg. Har hørt mye verre for å si det sånn. Det er som Peavey, man får mye for pengene
Tom Erik Stokness
Kenneth Jensen
Pro Member
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

peavey lager kun backline som virker..ikke noe annet peavey lager funker!! Ferdig snakka
Lydforum Administrator/Pensjonist
bose
Active Member
Sted: Tønsberg

Legg inn av bose »

Kenneth Jensen skrev:peavey lager kun backline som virker..ikke noe annet peavey lager funker!! Ferdig snakka
nja. er ikke helt enig i det. sitter selv med noen gode gamle Peavey 115 int 3 kasser. De låter faktisk helt ok.Nå har ikke jeg hørt de nye, men jeg tror den nye SPX serien låter ganske så ok.
Vet at Peavey er helt utklassa av f.eks _Nexo, men så er det en STOR pris-forskjell også da. Jeg syns faktisk Peavey er helt greit + at det er j***la slitesterkt
Tom Erik Stokness
Kenneth Jensen
Pro Member
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

ok... funker muligens til sitt bruk! Generelt så prøver jeg å unngå det om jeg kan :wink: Men*det er antagelig bedre enn ingenting....
Lydforum Administrator/Pensjonist
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

kan vi snart få ett eget peavey forum så vi slipper å sitte å lese gjennom alt dette svada her?
Mvh
Joachim Venberget
Atle Aamodt
Active Member

Re: HK Audio - Godt og Dårlig

Legg inn av Atle Aamodt »

knuhe skrev:Jeg ser at mange her er helt anti HK.

Nå utfordrer jeg dere til å pøse på med alle negative argumenter dere kan komme med om HK.

De som har prøvd HK og kan bruke det ordentlig, burde kunne skrive under på at det er ikke like ille som folk skal ha det til.
HK Audio, Mindprint og Hughes & Kettner er produkter fra samme fabrikk i Tyskland. De som måtte tro at ingeniørene der er idioter, bør muligens revurdere sitt syn en smule. Man skal ikke se bort ifra at HK Audio tjener mest penger på amatør og semiproff-markedet. Det betyr ikke at de ikke KAN lage meget gode høyttalere. Før noe totalt slakter denne fabrikanten burde de f.eks prøve produkter som VT115X, VT108, VT212, SM112 og SM212. Cohedra har kvaliteter ved seg som andre fabrikanter ikke har. Dette er rimelige systemer som kan gjøre mye bra jobb i de rette hender. Og prisen, gjør at man får nedbetalt utstyret raskt. HK Audio har som de aller fleste andre fabrikanter lagt igjen noen merkelige produkter langs sin vei, men pr i dag burde HK Audio betraktes som en meget moderne fabrikk med dyktige medarbeidere.
Atle Aamodt
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Hei Atle

Vi hadde veldig bra respons på lyden fra HK cohedra nede her i Grimstad, det var et utrolig bra og godt gjennomført design på kassene.

Man har ingen grunn til å slakte Cohedra før man har prøvd det nei.
Kjartan Meinseth
Active Member
Sted: Oslo
Kontakt:

Cohedra?

Legg inn av Kjartan Meinseth »

Jeg har hatt muligheten til å teste ut HK Cohedra.På et arr i Porsgrunn med Amund Maarud Band.Dette var et utearr midt i gågata(fikk høre at de regna med 2000 mann).Riggen besto av 8 topper på hver side(Flydd),8(tror jeg) subber 2x10" subber groundstacked+2"ultrasubber",2x18"Jeg vil si:

Vel.Hva skal man si?Jeg fikk veldig lite tid med anlegget på forhånd(band spilte før oss)Forutsatt at denne riggen som den sto var riktig konfigurert(Har en liten mistanke om at"Ultrasubbene" overlapper dvs ingen deling mellom de og 10".Stiller også spørsmålstegn med at 10 tommerne ikke var stakket i et array på hver side men dette var kanskje ikke praktisk mulig?Hvis denne riggen spilte som en godt satt opp cohedrarigg skal spille så kan jeg ikke på noen måte anbefale den.Det var kanskje den dårligste lyden jeg har gjort på en større PA ever!Basstromma til Lillebror Maarud ligna ikke på noen verdens ting.Null def,kraft og kontroll.Den nevnte basstromma har jeg benyttet ved mange forsjellige anl. på store og små anlegg,inne og utescener.Det låter alltid veldig bra!Jeg kunne ikke etter beste evne få denne til å ligne på seg selv i denne Paen.Bass hadde mye av de samme probl.Nå skal det sies at Mixeren(Target????) nok ikke er state of the art men hvis den fører til den slags problemer så ville jeg bli veldig overrasket.Hadde også en veldig ferdig eqet-feeling (og ikke nødvendigvis riktig eqet) på hele anlegget.Med mindre jeg hadde verdens dårligste dag(kan jo selvfølgelig hende men?)Det skal jo også sies at jeg er veldig i tvil om små Linearraykasser er det riktige verktøyet til sånne jobber.De pusher ikke nok luft,rett og slett.Spiller heller ikke så langt Hf som man kan bli ledet til å tro.Jeg har hørt om lingnende erfaringer med Db og Dynacord sine linearrays.En annen ting er hvorvidt PA-leverandører har rukket å bli dyktige på å konfigurere riggene til forsjellige oppgaver.Dette gjelder jo antall kasser,tilting,nivå kasser imellom,frekvenrespons kasser imellom,kompansering for luftfuktighet osv.Avab hadde jo også en del trøbbel med dette da de først skaffet seg linearray(byfesten moss 2003).Jeg ville faktisk ha vært mye bedre tjent med 4 stack med Turbosound Floodlight på hver side under disse omstendighetene.Jeg er litt redd for at mange småfirmaer nå vil kjøpe alt for mange av disse boksene.
Kjartan Meinseth
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Må nevne at vi kun testet denne riggen innendørs i en Hall som tar 1500 publikumere.
Brukte heller ikke ultra subbene til riggen.
Men innendørs sparket 10 tommeren virkelig bra ifra seg.
Atle Aamodt
Active Member

Re: Cohedra?

Legg inn av Atle Aamodt »

Kjart skrev:Jeg har hatt muligheten til å teste ut HK Cohedra.På et arr i Porsgrunn med Amund Maarud Band.Dette var et utearr midt i gågata(fikk høre at de regna med 2000 mann).Riggen besto av 8 topper på hver side(Flydd),8(tror jeg) subber 2x10" subber groundstacked+2"ultrasubber",2x18"
Jeg ønsker ikke å kommentere denne opplevelsen, da jeg ikke har brukt Cohedra selv. Kun hørt dem på demo i Tyskland og satt meg relativt godt inn i filosofien bak systemet. Men jeg har et helt konkret spørsmål. Hvordan synes du selve systemet "synkroniserte" i forhold til scenelyden ? Jeg tenker nå på direktelyden vs. PA-flaten.

En annen ting er også, dersom ikke ultrasubbene er synkronisert til Cohedra subbene, vil man selvfølgelig oppleve totalt kaos i frekvensområdet de evnt. overlapper (muligens i 50-80Hz området). MEN, jeg kjenner ikke til hvordan Belco hadde rigget systemet. Men har vel en snikende misstanke om en mulig feilkonfiguering. Da jeg ikke var der, skal jeg være forsiktig med antagelser og synsing. Det bør nevnes at det finnes ganske mange potesielle "feilkilder" i det systemet du nå har jobbet på. HK Audio DFC-kontrollere har mange parametere som kan stelle til mye kødd, dersom de ikke er resatt etter tidligere konfigueringer. Og som kjent, alle vertikale systemer av denne typen, er ekstremt følsomt for splay/vinkling mellom kasser og høyde og vertikal tilt av kolonnen.

Du nevner også muligens D&B. Så langt har jeg kun gode erfaringer, men det kan ikke stresses i stor nok grad : Slike systemer må brukes med presisjon. Det er som å skyte med luftgevær/salong på lang avstand. Eller som å lage bongotromme av trekiler på sløyde. Feil på et sted, forplanter seg markant et annet sted.
Atle Aamodt
Brukeravatar
Cyberjens
Active Member
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av Cyberjens »

Prøvde ein medium Cohedrarigg i tyskland i helga, 40 topp og 40 sub samt noko infrasub. Det låt som bare nøkken, det. Jaffal ikkje vesentlig dårligere enne d&b Q-series eller nexo geo eller andre små line-array systemer eg har jobba med. Cohedraen kaster kanskje litt lenger enn bl.a d&b, og det skal den ha cred for. Låter kjempefint.

Denne jobben var på festival og det var kjapt inn og kjapt ut. Fikk ikkje forska på problema rundt dette med delay i forhold til backline. Det er eit veldig aktuelt problem. Morro om Belco gutta kunne uttale seg litt om dette etter kvart som dei får jobba litt med systemet og blitt kjent med det.

MEN!!! som eg har sagt tusenvis av ganger før. Disse små line-array systema kan ikkje måle seg med dei store som t.d. MeyerSound M3D, Martin W8L osb. Det er, for å modifisere det Atle sier litt, som å skyte med luftgevær i forhold til de store bakke-til-luft-rakettene. Ikkje heilt overbevist om at det ikkje er tøffere med ein latterlig stor og tung MS****L3 rigg på rock'n'roll jobb. Det er noko med mellomtonen som mangler i dei små line-array systema på slik type jobb. Det gjelder samtlige av systema eg har jobba på. Det låter veldig pent og riktig, men det mangler attitude.

-RUBEN-
-RUBEN LERVÅG-
---
"Musikalske mennesker er så absurd urimelige. De ønsker alltid at man skal være totalt stum når man selv lengter etter å være totalt døv."
Oscar Wilde
Svar