JAS skrev:jeg har et par Shure E3C som jeg bruker til mp3.
de låter nydelig, og jeg har heller ikke hatt noe problem med at de faller ut av ørene.
kabelene er ganske stive, så de blir i den formen du legger de rundt øret.
tror ikke du får de i hudfarge, men du får de i hvit og sort
Da smaken er som baken etc...
Jeg syns at E3 er de dårligste av de shure proppene jeg har prøvd.
Bare for å få diskusjonen tilbake på IEM og ikke på hudfargen til forskjellige mennesker
joda, smaken er som baken....
jeg husker ikke navna på alle de pluggene jeg prøvde på LLB, men jeg synes at E3 ga meg best lyd
men hvem kan gi fasitsvar på hva bra lyd er?
mange sier at mye bass er bra lyd.
jeg synes at detaljene og åpenheten i lydbildet har veldig mye å si (er ikke opptatt av mest mulig bass), og da syns jeg at E3 var best.
men det er jo min mening, da.
"Speed has never taken a single life,
suddenly becomming stationary, THAT`S the killer" - Jeremy Clarkson
Ok, nu kommer der en lang smøre som man kan bruge, eller glemme.
Mine erfaringer i Inear på teater stammer fra Jesus Christ Superstar på Østre Gasværk i danmark.
Jeg havde to mixere der var koblet sammen. En XL 250 og en SM20. Det gav mig 80 inputs og 40 outputs.
Der var et et band der brugte 38 kanaler, 24 sangere og resten af kanalerne til routing og FX retur.
Monitor mix til bandet var en kombination af genelec og hovedtelefoner, ialt 14 sends + 2 fx og 4 til den anden mixerpult.
Monitor mix til sangere/spillere var 2 sends monofills, 7 stereo in-ear, 2 fx og 2 til den anden pult.
Så kommer vi frem til det vigtige, mine gode råd. Eller ting der hjalp mig.
Bandet først. Fordelen ved teater er at var er masser af tid til at optimere mit mix, der var ingen undskyldning , alle skulle være glade.
Under lyd prøverne optog jeg hvert enkelt mix, som jeg så snakkede med hver enkelt musiker om. Dette gav musikeren en fornemmelse af at jeg var 100% på for at gøre ham eller hende så tilfreds som muligt. Skal du have lidt mere af det eller det, er en meget lettere snak, når man sidder og hører det sammen i deres monitor eller på deres hovedtelefon. Jeg fyldte en hel A4 blok med noter.
Sangerne/spillerne.
Det var langt fra allesammen der havde erfaringer med in ear. Så vi startede med en hel dag hvor vi spillede gode plader. Timerne blev brugt til undervisning i hvordan man monterer sine plugs så de lyder bedst.
Jeg havde 1 stereo send til kor og 6 solist sends. De 6 solist passede stort set sig selv under show.
Det ene kor send som der var 18 der lyttede på hver aften var der hvor jeg mixede mest. Det er jo svært at gøre alle 18 tilfredse på et send. Jeg valgte at lave et mix der mindede om hvordan det ville lyde hvis det var pladen man hørte. I starten var der få ændringer, men generalt var de fleste glade og kunne synge på mit mix.
Dette mix optog jeg hvar aften, så man som sanger/spiller kunne komme efter show eller før show den efterfølgende dag og snakke om mixet. Disse bånd var en stor hjælp til at få alle glade.
PS: DPA har kom med en ny farge på mygger og bøyler i 05: Chocolate Brown. Nå er alle hudfarge-utfordringer løst.
Ser på TV2 nå et eller annet juleshow. Låter svært kjipt med 6 sek klang med lowpass på min 8k. S´ene til vokalisten uttoner seg nærmest som feed. Uff.
Forøvrig gratulerer jeg med selv til tidenes avsporing fra opprinnelig tråd.