ja her var det mange meninger.
er vel greiest å holde seg til fargekodetabell standard om det er det folk flest gjør. ok for andre å vite når de skal leie utstyr fra oss at det samsvarer litt med sitt eget.
Bruker avab blå =3m grønn =5m ? hva med 10m?
Ja, begynn nå for guds skyld å krangle om hva som er riktig her... Man kan vel strengt tatt ikke forlange at hele Norge skal følge en og samme fargestandard? Det som virkelig er viktig (!) er hvilken ende man begynner å kveile kabelen i, og hvilken ende man knytter rundt for å låse den av. (Om ikke en bruker x antall kilometer med el-tape pr år..) Stig og jeg har vel hatt en aldri så liten vennskapelig "krangel" over dette temaet i nærmere ti år. Hva mener dere?.. Og hvorfor det?
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)
Enig med Øyre! Og selvsagt kveiler man i en rund kveil, men med annenhver runde vridd motsatt vei for å unngå spiraler og gjøre kablene lette å legge ut og inn. Tape brukes aldri her!
GUD (Han som alltid har rett) skrev:Dette er da vel ikke noe å diskutere. Det finnes EN fasit og ingen alternativer til hvordan en XLR-kabel skal kveiles.
Som noen allerede har påpekt så begynner man å kveile i hun-enden og knyter med han-enden. Årsaken til dette er klar. Man ønsker ikke å få en krøll på kabelen rett ved mikrofonen fordi man har knyttet en knute på kabelen. Ellers når man skal kveile inn kablene står man ved stageboksen, tar den siste kabelen man plugget inn (den som altså ligger oppå alle de andre), drar den inn en gang slik at man får hun-enden dit man er og begynner å kveile.
Det å bruke tape på kablene er det dummeste jeg noensinne kommer borti og de som syns dette er en ok løsning kan brenne sagte i et vaffeljern! Hvem gidder vel å bruke år og dag på å tape kablene hver gang. Kanskje det kan funke hvis man bruker 10-12 kabler, men på en festival hvor kabelkassa gjerne inneholder 100 xlrkabler hvor 50 av dem brukes flere ganger i løpet av en kveld kan man bare drite i å tape noe som helst. Da knytter man!
Jeg har rett og dere tar feil!
H_a_l_l_g_e_i_r V_i_g_e heter jeg. Jeg ER paranoid!
lydonen skrev:Ja Gud vet nok dette bedre enn de fleste, men hvem hadde tiltrodd den godeste Gud gramatiske feil??
Phø! Gud tar aldri feil. Det som for deg ser ut som gramatiske feil er egentlig den eneste rette, guddommelige måten å utrykke seg på det norske språk! Det er menneskenne som i sitt moralske forfall har kommet til å bruke det gudegitte skriftspråk som en gjeng vanntro...
Litt på grensen til blasfemi her nå men...
Håper de aller fleste så sarkasmen i det jeg skrev der. (Eller som Gud skrev naturligvis:)
Folk gjør da akkurat som de ønsker. Alle de ulike metodene har positive og negative sider.
Når det kommer til taping står jeg på mitt though. Å tape kablene er det ikke tid til når det koker på en middels til stor festivalsene...
H_a_l_l_g_e_i_r V_i_g_e heter jeg. Jeg ER paranoid!