Side 2 av 3
Re: Kjøp av amper til PA
Lagt inn: 20 mar 2008, 01:17
av Tom Hansen
kicklyd skrev:GAE er da ridervennlige har jo henge på Wrightegaardens konsertsommer i 2-3 sesonger. PAC har en riggen nå.
Det er jo på høyde med meyer, nexo, d&b, EAW................

Har ikke sett GAE nevnt på noen ridere jeg. Skal ikke tvile på at dem spiller bra, men det er ikke det samme som ridervennlige.
Men når det er sagt, burde vel riderne kansje justeres litt. utstyret har jo forandret seg de siste årene, men ridere har den samme trykken enda med de vel kjente merkene.
Re: Kjøp av amper til PA
Lagt inn: 21 mar 2008, 15:31
av Tom Erik Stokness
Koster sjelendt mye å ta en tlf til bandets tekniker da...
Re: Kjøp av amper til PA
Lagt inn: 22 mar 2008, 13:16
av Tom Hansen
Ja, og det ordner seg som regel bestandig.
Re: Kjøp av amper til PA
Lagt inn: 22 mar 2008, 18:35
av Snickers-is
Vet ikke om den har vært postet her før, men den er i hvertfall ganske nyttig om man vil vurdere en produsents seriøsitet:
http://home.pacbell.net/lordpk/bink/bink.jpg
Forklaring til kolonnene:
A: Produsent
B: Modell
C: Produsentens oppgitte effekt ved 1kHz i 4 ohm resistiv last.
D: Produsentens oppgitte effekt ved 20Hz-20kHz i 4 ohm resistiv last.
E: Målt effekt ved 20Hz, 4 ohms resistiv last og matningsspenning på 117VAC (USA)
F: Målt effekt ved 1kHz, 4 ohms resistiv last og matningsspenning på 117VAC (USA)
G: Målt effekt ved 20kHz, 4 ohms resistiv last og matningsspenning på 117VAC (USA)
H: Målt effekt ved 20Hz, 4 ohms resistiv last og matningsspenning på 96VAC (USA)
I: Målt effekt ved 1kHz, 4 ohms resistiv last og matningsspenning på 96VAC (USA)
J: Målt effekt ved 20kHz, 4 ohms resistiv last og matningsspenning på 96VAC (USA)
K: Signal støyforhold relativ til 0DdBr. A-vektet med signalinngangen terminert til 600ohm uten signal.
L: Kommentarer.
Re: Kjøp av amper til PA
Lagt inn: 23 mar 2008, 03:44
av Tom Erik Stokness
Og omtrent hele lista besto av utarangerte amper som ikke er i produksjon/salgs lenger...
Min "konklusjon" er i hvertfall som følger.
De fleste moderne amper idag duger,sålenge det er proft utstyr. Crown, Camco,Crest Audio,Powersoft,Lab og QSC,er helt utmerkede amper...
Men det kommer helt ann på hva du vil ha.
Om du vil ha intern DSP i ampen, må du selv avgjøre. Men regner med at høyttlaler produsenten du sikter , her en dedikert prosessor med ferdige presest til systemet.
DSP i ampen KAN føre til problemer, hvis prossesoren har sensing på utgangen (som f.ekse Nexo har). pga delay i AD/DA konverteringen.
Re: Kjøp av amper til PA
Lagt inn: 23 mar 2008, 04:33
av Snickers-is
Tom Erik Stokness skrev:Og omtrent hele lista besto av utarangerte amper som ikke er i produksjon/salgs lenger...
Lista ble laget for 4 år siden. Kjenner du til noe tilsvarende av nyere dato så del det gjerne med oss andre.
Forøvrig har det skjedd lite på denne fronten fra år til år. Forskjellene fra 2004 og frem til i dag er nok så små at man i praksis kan se helt bort fra dem.
Re: Kjøp av amper til PA
Lagt inn: 25 mar 2008, 02:26
av Helge A. Bentsen
Snickers-is skrev:Men hvem i all verden spesifiserer amper i en raider?
Jeg gjør det. Desverre må man det, siden amp-siden i et pa-system ofte er en plass hvor folk skal spare penger, eller gjør mye mystiske feil.
Re: Kjøp av amper til PA
Lagt inn: 25 mar 2008, 03:34
av Snickers-is
Men holder det ikke å spesifisere at det skal være et godt oppsett da? Eller slurver folk så voldsomt med oppsettene?
Forøvrig er det jo langt fra noen systematikk i at raidervennlige amper er bedre.
Re: Kjøp av amper til PA
Lagt inn: 25 mar 2008, 05:26
av Helge A. Bentsen
Snickers-is skrev:Men holder det ikke å spesifisere at det skal være et godt oppsett da? Eller slurver folk så voldsomt med oppsettene?
Forøvrig er det jo langt fra noen systematikk i at raidervennlige amper er bedre.
Ordet "raidervennlig" har jeg aldri likt, så det er ikke derfor jeg nevner amper i raider. Mer en reaksjon på å ha fått levert pa-systemer med ymse amping, svært varierende prosessorsettings og voltage gain som ikke ligner grisen. Det finnes pa-firmaer og "pa-firmaer" i denne bransjen, noen leverer alltid 110% kvalitet i alle ledd, andre leverer knapt 1 promille.
Husker spesielt godt en gang jeg fikk levert Nexo PS-15 som monitorsystem, 3 av kursene spilte kjempefint, den fjerde låt helt annerledes. Ved nærmere ettersøking viste det seg at systech ikke hadde kobla til sense-linja fra Nexo-prosessoren på kurs 4, fordi "det er så trangt inni amp-racket og vanskeli å komme til".....
Hva sier man til sånne folk? Gir man de et eksemplar av Meyer Sound Design Reference og ber de lese den og forstå innholdet før de prøver seg som systech igjen?
Eller sier man som Tramteateret: Pistol, pistol, Det enkleste er pistol?
Re: Kjøp av amper til PA
Lagt inn: 25 mar 2008, 05:41
av Tom Erik Stokness
ja huff..
var å strekte linjer på gatebil festivalen i fjord sommer. Jeg stussa litt på at Mpro monitorene låt kvast og skrikete, men regna med at Peavey ampene hadde litt av skylda der..
Re: Kjøp av amper til PA
Lagt inn: 25 mar 2008, 06:15
av Snickers-is
Ja, igjen dreier det seg om to ting:
1: Selve PA-en.
Alt skal være gjort riktig og med gjennomgående kvalitet. Har man lavt budsjett må man fordele det mest mulig og kutte ut det man ikke trenger. Har man romslig budsjett bør man oppgradere på en måte som ikke etterlater "hull" eller svake ledd i systemet. Systemet skal sørge for teknisk kvalitet, sammenhengende lyd i hele salen, bra dynamikk, lav forvrengning osv.
2: Lydmannens og artistenes "verktøy".
Lydmannen sine "særegenheter" bør kunne hensyntaes ved valg av miksere, effektprosessorer osv. Det er her lydmannens vaner, smak og behag kommer inn. Han ønsker å jobbe effektivt i et "miljø" han kjenner seg igjen i. Artistenes behov mtp backline, mikrofoner osv gir seg på mange måter selv av hva lydmannen er vant til å mice dem opp med, samt hva de selv er vant til å bruke der det måtte være av betydning. Men her også mener jeg at jo bedre lydmann og jo bedre verktøy han har tilgjengelig jo mindre betyr det at han har akkurat en bestemt type mikrofon.
Etter min mening har en raider kun med punkt 2 å gjøre.
Re: Kjøp av amper til PA
Lagt inn: 25 mar 2008, 12:40
av toraabe
Yamaha har også gode amper.Har vært borti P7000 som låter fint som som ikke er spes dyr.
Gir 3200W i bride ...
Re: Kjøp av amper til PA
Lagt inn: 25 mar 2008, 16:02
av Tom Erik Stokness
Snickers-is skrev:Ja, igjen dreier det seg om to ting:
1: Selve PA-en.
Alt skal være gjort riktig og med gjennomgående kvalitet. Har man lavt budsjett må man fordele det mest mulig og kutte ut det man ikke trenger. Har man romslig budsjett bør man oppgradere på en måte som ikke etterlater "hull" eller svake ledd i systemet. Systemet skal sørge for teknisk kvalitet, sammenhengende lyd i hele salen, bra dynamikk, lav forvrengning osv.
2: Lydmannens og artistenes "verktøy".
Lydmannen sine "særegenheter" bør kunne hensyntaes ved valg av miksere, effektprosessorer osv. Det er her lydmannens vaner, smak og behag kommer inn. Han ønsker å jobbe effektivt i et "miljø" han kjenner seg igjen i. Artistenes behov mtp backline, mikrofoner osv gir seg på mange måter selv av hva lydmannen er vant til å mice dem opp med, samt hva de selv er vant til å bruke der det måtte være av betydning. Men her også mener jeg at jo bedre lydmann og jo bedre verktøy han har tilgjengelig jo mindre betyr det at han har akkurat en bestemt type mikrofon.
Etter min mening har en raider kun med punkt 2 å gjøre.
Så lydmannen skal gi beng i åssen PA han får servert? og heller konsentrere seg om å være sær, som f.eks nekte å jobbe med MH3 med R4k, når han er vandt til å jobbe med H1k og PCM91....?
Re: Kjøp av amper til PA
Lagt inn: 25 mar 2008, 17:02
av Snickers-is
Hva i all verden mener du med dette? Skal lydmannen gjøre seg dritsær på høyttalere og amper og akseptere nær hva som helst på mikser og effektsiden?
Re: Kjøp av amper til PA
Lagt inn: 25 mar 2008, 17:46
av Øyvind
Skjønner ikke helt hva som kan misforståes med Tom sitt innlegg. Så tenker jeg at ordet "sær" ikke beskriver virkeligheten. Hovedpoenget med en raider må jo være å sikre seg en viss kvalitet på de ulike utstyrskomponentene. Krav om gode høytalersystemer som er beregnet til å levere det området som skal dekkes er helt naturlig. Man trenger da ikke vær sær av den grunn, selv om man ramser opp noen produsenter. På lik linje blir det med miksere/outboard. Det skal ha en viss kvalitet. Også er det jo noe som heter systemtech og supporttech.