HåkonD skrev:mest sannsynlig har du hørt bass horn med kortere hornlengde, å de produsentene som lager disse subene måler som oftest SPL ved høyere frekvenser i nærfeltet. Rett å slett fordi det ikke spiller så høyt ved dype frekvenser.Bilde du henviste til likner på MACH ballister subben som forøvrig har veldig kort horn alla Turbosound 718 o.l Og gir dermed ikke spesielt guffe under ca 80 Hz
Har lekt litt med forskjellige typer hornsubber, bla EAW 760 og LA400, som har relativt lange horn. Disse er også avhengig av å stackes flere sammen for å få nok trykk ut på de lave frekvensene. Disse er også oppgitt til helt sykt høye SPL tallene du nevnte over, og spesielt 760 er oppgitt til ufattelige 145 db +\- 3 db 29 - 150 hz. Setter man på en cd med to slike kasser liggende riktig stacket på bakken med anbefalt DSP av EAW, slår elemntene seg i stykker lenge før man opplever noe som minner om 130 db på et par meter. Min erfaring er at man må trekke fra minst 10 db fra specen i reklamen for å få ut noe som er i nærheten i praksis, spesielt på denne typen subber. Har aldri brukt, sett eller hørt en MP sub, men ut ifra tegningene skiller den seg lite ut fra den store mengden?
Fordelene med disse subbene( iallefall fra de mest anerkjente produsentene) er at de i store stack ofte låter veldig bra(etter min smak iallefall), samtidlig som de kaster ekstremt langt og mange hevder man trenger mindre mengde med kasser når man skal dekke store områder i forhold til andre typer subkasser.
HåkonD skrev:
Fasen på enkeltstående basshorn endrer seg en god del, men når man har så mange at det fysiske hornet nærmer seg den full størrelse med hensyn på den laveste frekvensen vil fasen være til nærmet flat(noe jeg har hørt av en eller annen skrulling)

Ok, hvordan løser dere dette i praksis? Lar dere subbene spille ut av fase med toppene når dere ikke har store stack?
Apropo fete hornsubber:
Bilde fra i Glastonbury i sommer, jeg var ikke der selv desverre men har hørt disse dobble 21" hornsubbene ved et par anledninger( som er etterkommeren til TSW 721). Noe av det råeste som finnes? Bare 8 stk pr side, pluss noen som fronfill, dekket 50 000+++ med mer en nok bunn...