Inngangs signal Digital vs analog mikser
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
- Torodd Olsen
- Pro Member
- Sted: Stord
-
- Pro Member
- Kontakt:
Ser mange som liker å lage sagmønster av eq'ene, men rent estetisk er jeg en større tilhenger av å lage en fisk.lydonen skrev: En 31-bånds EQ der man har dratt av 20-25 frekvenser og boostet et par andre er per definisjon skrudd totalt vekk, det eneste man oppnår ved slik bruk er å fornærme produsentene av utstyret. Særlig når det eneste som har generert dette resultatet er grynting, snøfting og telling i en 58...
aslak skarderud
kultursenteret isak
kultursenteret isak
- lydonen
- Pro Member Silver
- Sted: vadsø
- Kontakt:
Fisk, sagtann, børskrakk, whatever.
Hørte en betegnende rapport fra et utested i hammerfest der de skulle spille musikk før konserten, og lyden i PA var så maltraktert av en gjestetekniker at de måtte bypasse EQ for å kunne bruke anlegget til ordinær musikkavspilling. Det som gjør dette ekstra betenkelig er at det var CD-avspilling med prating oppå det gjestende bandet turnerte med.
Har også et par rapporter om tilreisende band med egen lydmann hvis konserter har holdt på å forgå av ull, grøt og feedback mens teknikeren frenetisk turner i de grafiske EQ'ene. Et par ganger har vi måttet overta miksen, og 6dB reduksjon av alle mastere samt bypassing av EQ'ene har da løst de fleste problemene som har bygd seg opp i løpet av konserten.
En annen vi har hatt besøk av en del ganger har hatt en tendens til å stå og dytte opp faderne i løpet av konserten helt til ALLE fadere er limt opp i taket og lyden er spolert. Helt utrolig...
Hørte en betegnende rapport fra et utested i hammerfest der de skulle spille musikk før konserten, og lyden i PA var så maltraktert av en gjestetekniker at de måtte bypasse EQ for å kunne bruke anlegget til ordinær musikkavspilling. Det som gjør dette ekstra betenkelig er at det var CD-avspilling med prating oppå det gjestende bandet turnerte med.
Har også et par rapporter om tilreisende band med egen lydmann hvis konserter har holdt på å forgå av ull, grøt og feedback mens teknikeren frenetisk turner i de grafiske EQ'ene. Et par ganger har vi måttet overta miksen, og 6dB reduksjon av alle mastere samt bypassing av EQ'ene har da løst de fleste problemene som har bygd seg opp i løpet av konserten.
En annen vi har hatt besøk av en del ganger har hatt en tendens til å stå og dytte opp faderne i løpet av konserten helt til ALLE fadere er limt opp i taket og lyden er spolert. Helt utrolig...
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
- sand
- Newbie
Han har sikkert hørt på kommentaren som finnes på ett live album med Deep Purple, tror det er på Made in Japan, der det sies noe slikt:lydonen skrev:En annen vi har hatt besøk av en del ganger har hatt en tendens til å stå og dytte opp faderne i løpet av konserten helt til ALLE fadere er limt opp i taket og lyden er spolert. Helt utrolig...
"Can we have everything a bit louder then anything else pls......"

Kunsten er å få det utstyret du får servert til å låte bra, ikke å sette opp en raider du aldri får oppfylt likevel...
Noen sier at Sand liker å spille høyt, og det er jo ikke så rart, Øyvind vrælte høyt alt når han ble født!
Noen sier at Sand liker å spille høyt, og det er jo ikke så rart, Øyvind vrælte høyt alt når han ble født!
-
- Active Member
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Bruk grafisk Eq
Vel. Jeg vet ikke akkurat om bruken av grafisk eq er den store stygge ulven som det virker som her. Jeg har mange ganger opplevd at man må gjøre ganske drastiske ting på en hoved eq selv om anlegget låter strålende på CD-avspilling. Det er jo tross alt to helt forskjellige ting man snakker om. Supermastret og limitert Cd på 90 db og nesten ingen utstyring på master kontra livemusikk på 110 db med 25 åpne mikker, masse monitorer og backline og utstyring på + 20 db på master. Man glemmer det faktum at det er alltid tilbakekobling fra åpne mikker og det må noen gang kompanseres for i større eller mindre. grad. Jeg har også opplevd at noen står med helt flat mastereq, fordi A: Meyeranlegg trenger ikke eq, B: Dette anlegget er Simmet/ Smartet og har helt jevn frekvensrespons, C: Er veldig redd for faseforskyning i grafiske Eqer. Mens publikum holder på å forgå av beinhard himid, feedback eller ikke hører vokalen. Dette pga at tekniker har et religiøst forhold til bruk av masterEQ. Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Kjartan Meinseth
- lydonen
- Pro Member Silver
- Kontakt:
Kjartan: Nokså gode poenger men:
A: "Bandet" som skulle på scenen skulle også spille plater, som de i tillegg skulle rope til. Ikke mye backline og masse linjer.
B: Etter sigende låt det tragisk..
Står fast ved at 1/3 av all EQ'ing på FOH er formålstjenlig, den neste 1/3 er fordi man liksom bare må gjøre det og har sett alle andre gjøre det med en 58.
Den siste 1/3 påløper i løpet av konserten og er feilaktig roing for å korrigere feil utført i trinn 2.
A: "Bandet" som skulle på scenen skulle også spille plater, som de i tillegg skulle rope til. Ikke mye backline og masse linjer.
B: Etter sigende låt det tragisk..
Står fast ved at 1/3 av all EQ'ing på FOH er formålstjenlig, den neste 1/3 er fordi man liksom bare må gjøre det og har sett alle andre gjøre det med en 58.
Den siste 1/3 påløper i løpet av konserten og er feilaktig roing for å korrigere feil utført i trinn 2.
-
- Pro Member Gold
- lydonen
- Pro Member Silver
- Kontakt:
EQ-station! Grafisk, parametrisk og dynamisk, limiting og delay. Fantastisk boks.
Den viser i tillegg summen av all EQ'ing som en graf, og her kan jeg ofte lese at gjesteteknikeren har "pådratt" anlegget en 6dB demping over hele frekvensområdet ispedd noen topper og daler, noe som resulterer i at mikseren må kjøres desto hardere for å oppnå ønsket lydnivå og som dokumenterer at en langt forsiktigere EQ'ing ville ha vært mere hensiktsmessig.
Den viser i tillegg summen av all EQ'ing som en graf, og her kan jeg ofte lese at gjesteteknikeren har "pådratt" anlegget en 6dB demping over hele frekvensområdet ispedd noen topper og daler, noe som resulterer i at mikseren må kjøres desto hardere for å oppnå ønsket lydnivå og som dokumenterer at en langt forsiktigere EQ'ing ville ha vært mere hensiktsmessig.
- Joachim
- Pro Member Gold
- Sted: Øya
Nå trenger ikke jeg en EQ-station for å "lese" en sånn graf.
Aner ikke hvor mange babysittergigs jeg har gjort med sånn eqsetting og mikseren er bånna forlengst, DN360 peaker, riggen har enda litt igjen og far prøver å skjelle meg ut og riggen... ( men jada Lydonen EQstation er sikkert fint:) )
Vi snakker jo heller ikke bare ren energi som forsvinner i EQ prosessering her eller. Vi snakker faseforskyvninger og feil som fortsatt tar energi gjennom hele riggen men som ikke gir ønsket akustisk energi ut av høytallere.. knotete skrevet men noen skjønner det kansje.

Aner ikke hvor mange babysittergigs jeg har gjort med sånn eqsetting og mikseren er bånna forlengst, DN360 peaker, riggen har enda litt igjen og far prøver å skjelle meg ut og riggen... ( men jada Lydonen EQstation er sikkert fint:) )
Vi snakker jo heller ikke bare ren energi som forsvinner i EQ prosessering her eller. Vi snakker faseforskyvninger og feil som fortsatt tar energi gjennom hele riggen men som ikke gir ønsket akustisk energi ut av høytallere.. knotete skrevet men noen skjønner det kansje.

Mvh
Joachim Venberget
Joachim Venberget
- lydonen
- Pro Member Silver
- Kontakt:
-
- Pro Member Gold
Nå er det vel ingen eq-kurver her i verden som kan kalles rett eller feil, men det pleier å være et godt tegn på at folk er på bærtur nar du bypasser eq-en med det resultat at lyden ikke bare endrer karakter, men det blir vesentlig høyere. Som regel blir ting bedre hvis du inserter eq-en, og ikke lar den gå in-line. Når folk ser outputmeteret sitt hoppe 6-10 dB ved bypass, pleier de å ta hintet