aslak.skarderud skrev: er det mono>stereo>wide potmeteret du sikter til? dette er jo en genial funksjon ninjatriks på k2 var å rute all lyd til en gruppeutgang og inn på et stereospor, vri om til mono og kjøre ut mastern. ble utrolig tight bass.
Ehh, - dette skulle vel gjøre akkurat samme nytten som å panne alt i midten i utgangspunktet...??? Høres ikke akkurat ut som noe supertriks, men det er kanskje noe du har glemt å fortelle
det er det store spørsmålet, kan ikke oppfordre deg til noe annet enn å prøve selv på en k2, men det låt definitivt annerledes.
forskjellen vil isåfall ligge i forskjellen mellom upanorert stereo og summert mono. har ikke hørt samme resultat ved å linke høyre og venstre subber og topper.
aslak.skarderud skrev:det er det store spørsmålet, kan ikke oppfordre deg til noe annet enn å prøve selv på en k2, men det låt definitivt annerledes.
forskjellen vil isåfall ligge i forskjellen mellom upanorert stereo og summert mono. har ikke hørt samme resultat ved å linke høyre og venstre subber og topper.
Ble signalet kun sendt til gruppen og tilbake til stereokanalen, - eller ble det samtidig rutet til miks-bussen?
Sikker på at du ikke blir lurt av nivåforskjeller her ??? Et monosignal som sendes inn på både høyre og venstre side på stereokanalen og deretter summeres til mono blir jo straks 6 dB høyere - låter jo mye tøffere det
Tror så gjerne at dette trikset på k2 har en effekt, uten at jeg har prøvd dette selv.
Den "Width" pot'en på stereostripene dreier endel på fasen til signalet.
Soundcraft kaller det "phase-enhanced ‘super stereo’ "
Vri pot'en helt til venstre så får du mono. I midtstilling, Stereo. Helt til høyre, phase-enhanced
‘super stereo’, eller wide som det står på bordet.
volumøkningen kan muligens ha vært en medvirkende faktor, men det var definitivt noe mer som skjedde. heldigvis kan jeg så lite som sånt at jeg ikke har mulighet til å forklare fenomenet rent teknisk.
0dB skrev:Tror så gjerne at dette trikset på k2 har en effekt, uten at jeg har prøvd dette selv.
Den "Width" pot'en på stereostripene dreier endel på fasen til signalet.
Soundcraft kaller det "phase-enhanced ‘super stereo’ "
Jo da, helt klart, fasedreining er jo den vanlige måten å lage wide-stereo i alt fra TV-apparater til ghetto-blastere til miksebord. Men i vanlig stereo-posisjon bør det jo ikke være noen fasedreining, - da skal den jo bare videresende høyre og venstre kanal upåvirket. I mono-posisjonen bør den jo heller ikke endre fasen til signalet, men ganske enkelt summere de to sidene.
Dersom vi nå antar at det allikevel skjer en fasedreining når poten settes til mono, - burde vel dette føre til MINDRE tight bass, og ikke det motsatte slik Aslak påstår
aslak.skarderud skrev:volumøkningen kan muligens ha vært en medvirkende faktor, men det var definitivt noe mer som skjedde. heldigvis kan jeg så lite som sånt at jeg ikke har mulighet til å forklare fenomenet rent teknisk.
Volumøkningen vil jo i så fall være forskjellig for de kanalene som er pannet i midten og de som er pannet til siden. Et signal som er pannet i center vil ha en dempning på mellom 3 og 4,5 dB (typisk) i pan-poten, og vil deretter øke 6 dB når du summerer i stereokanalen. Til sammen vil dette gi en økning på mellom 1,5 og 3 dB. Signaler som er pannet hardt høyre el. venstre på kaneln vil ikke ha noen dempning i pan-poten, og heller ingen økning i stereo-kanalen. Du vil derfor få en endring av balansen i miksen din.
Hva med klanger og stereokilder (f.eks. keyboard)? Gikk de via den samme gruppen og gjennom stereo-kanalen. I så fall har du laget deg en miks som er helt mono (hvilket er helt fint,men hvorfor gjøre det så komplisert). Disse signalene vil dessuten i utgangspunktet ha faseforskjeller mellom høyre og venstre kanal som gjør at de skifter karakter når de summeres i mono.
Beklager Aslak, men jeg tror rett og slett ikke på at denne metoden vil ha noen annen effekt enn det du ville få ved å panne alt i midten. Bortsett fra at du bruker opp en ekstra stereokanal da