En liten kommentar fra avd. 3B psykiatrisk akuttavdelig i Skien.Hallik skrev:Akkustisk fele i et rocke konsept(eks folkrock band)
Akkustisk fele med mye monitor å scene lyd.......feeeeeddddddbbbackkkkk
Hva gjør Dere med denne utfordringen?????????
Sjekk denne linken innenfor folkrock sjangeren
http://www.sjuendefarihuset.com/
Skikkelig bra....
MVH
Ole G. Hallager
Stiklestad Lyd
Det du sliter med er missforholdet mellom NAG (Needed Acoustic Gain) og PAG. PAG (Potential Acoustic Gain) kan regnes ut på bakgrunn av kjent avstand fra instrument til mikrofon vs. kjent avstand fra høyttaler(e) til mikrofon. Men her må du ta med polarresponsen til høyttaler(e) og mikrofon. Dersom NAG > PAG vil du få elektroakustisk tilbakekobling i systemet, også kalt feedback. Dette er da "plankekjøring".
Kort forklart ; dersom SPL fra høyttaler(e) og akustikk, på noe frekvensområde overskrider SPL fra instrumentet, sett i fra mikrofonen, sp vil man få feedback. Det er fysiske lover som er sjefen her.
Det som kan gjøres : mikrofon må nærmere instrument. Og/eller høyttaler(e) må lengere vekk. Husk halvering av avstand = +6dB, dobbling av avstand= -6dB. På små scener betyr det ofte av folkrockband må ty til kontaktmikrofoner. Bluegrassfolket er muligens de beste til å forteller hvilken pickup som fungerer best, har selv jobbet med en kar fra Bergen som importerte noen fra meget bra saker fra Russland (eller der omkring). På større scener vil DPA mygg fungere, dersom du kan leve med overhøringen fra andre kilder.
Det enkleste i praksis er kontaktmik, preamp med impedance tilpasset kontaktmikrofonen, 2-3 notch filtere og sykt bra høyttalere med fungerende kardioiderspons. In-ear monitor (WL eller på kabel) Eller noe sånt.
Når alt kommer til alt, så er dette er spørsmål om invertert kvadratisk lov, NAG, PAG og GBF (Gain Before Feedback)
atle aamodt