Revy,revy, revy....
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
-
- Newbie
- Sted: Setesdal
Revy,revy, revy....
Har ett problem jeg håpte dere kunne hjelpe meg med.
Sitter å styrer Pa på en lokal revy. Har 5 mygg (sennheiser) og 2 trådløse (sennheiser) som skuespillerene bytter på. Musikkerne er plasert sammen i ett lite hjørne på venstre side foran scenen. Av musikkere så er der Slagverk,sax,akustisk guitar,bass,piano og synth. Synthen,bassen,guitaren og piano går gjennom Pa, prøvde å bruke mikker på slagverk og sax, men lokalet er såpass lite at det er det egentlig ikke noe poeng i fordi den akustiske delen blir enormt høy.
Eks på vokalen for jeg med "trygg" gain -5 Db men trommene står så nærme scenen at de slår inn på 0 db på samme vokal mic.
Har derfor stor problemer med og få nok vokal ut når musikken spiller.
når musikkerne er i balanse så får jeg ikke vokal ut i det hele tatt selv om jeg ikke sender trommer og sax gjennom bordet.
Finnes det en annen løsning enn og kaste ut trommisen... He he..
Piano står så nærme trommene at han ønsker så mye monitor at den nesten overdøver høytalerne ut...
Klarer ikke og løse denne selv...
Noen gode idèer?
Genaral prøven er i morgen den 101104.
Sitter å styrer Pa på en lokal revy. Har 5 mygg (sennheiser) og 2 trådløse (sennheiser) som skuespillerene bytter på. Musikkerne er plasert sammen i ett lite hjørne på venstre side foran scenen. Av musikkere så er der Slagverk,sax,akustisk guitar,bass,piano og synth. Synthen,bassen,guitaren og piano går gjennom Pa, prøvde å bruke mikker på slagverk og sax, men lokalet er såpass lite at det er det egentlig ikke noe poeng i fordi den akustiske delen blir enormt høy.
Eks på vokalen for jeg med "trygg" gain -5 Db men trommene står så nærme scenen at de slår inn på 0 db på samme vokal mic.
Har derfor stor problemer med og få nok vokal ut når musikken spiller.
når musikkerne er i balanse så får jeg ikke vokal ut i det hele tatt selv om jeg ikke sender trommer og sax gjennom bordet.
Finnes det en annen løsning enn og kaste ut trommisen... He he..
Piano står så nærme trommene at han ønsker så mye monitor at den nesten overdøver høytalerne ut...
Klarer ikke og løse denne selv...
Noen gode idèer?
Genaral prøven er i morgen den 101104.
Lærings kurven er ofte bratt.
- Cyberjens
- Active Member
- Sted: Kristiansand
- Kontakt:
Pleksiglass er ein enkel løsning som funker for deg, musikerene, skuespillere, og publikum. Det burde være mulig å få tak i det på relativt kort tid fra t.d. Kristiansand (eller annan større by i nærheten). Få skjært ut "vegger" som du setter mellom trommis og alle andre. Veggene må være så høge at de går over trommesettet, men ikkje så høge at trommis blir isolert fra verden.
Om trommeslager sitter i eit hjørne med harde vegger (betong, plater, e.l.) kan det også hjelpe å dekke disse med tepper, molton, madrasser eller anna tekstil som du måtte ha for hånden. Veggen bak trommesettet vil fungere som reflektor. Prøv å begrense dette.
Husk også at trommis sansynligvis vil komme til å trenge meir monitoring som ein konsekvens av dette.
-RUBEN-
Om trommeslager sitter i eit hjørne med harde vegger (betong, plater, e.l.) kan det også hjelpe å dekke disse med tepper, molton, madrasser eller anna tekstil som du måtte ha for hånden. Veggen bak trommesettet vil fungere som reflektor. Prøv å begrense dette.
Husk også at trommis sansynligvis vil komme til å trenge meir monitoring som ein konsekvens av dette.
-RUBEN-
Sist redigert av Cyberjens den 10 nov 2004, 16:30, redigert 1 gang totalt.
-RUBEN LERVÅG-
---
"Musikalske mennesker er så absurd urimelige. De ønsker alltid at man skal være totalt stum når man selv lengter etter å være totalt døv."
Oscar Wilde
---
"Musikalske mennesker er så absurd urimelige. De ønsker alltid at man skal være totalt stum når man selv lengter etter å være totalt døv."
Oscar Wilde
-
- Pro Member
- Kontakt:
hvilken del av trommesettet er det som forstyrrer. alternativene er:
a. få trommisen til å spille lavere.
b. skaff en trommis som klarer å spille lavere.
c. bruk en rull gaffa på cymbalene (tror de gir deg mest problemer)
d. kast ut trommeslageren og få keyboardisten til å kjøre rytmene fra synthen sin, da får du også jevnt tempo i låtene
a. få trommisen til å spille lavere.
b. skaff en trommis som klarer å spille lavere.
c. bruk en rull gaffa på cymbalene (tror de gir deg mest problemer)
d. kast ut trommeslageren og få keyboardisten til å kjøre rytmene fra synthen sin, da får du også jevnt tempo i låtene

aslak skarderud
kultursenteret isak
kultursenteret isak
- Trond
- Pro Member
- Sted: Sogndal
- Kontakt:
Tips 1: Kjøp blastiks eller visper til trommisen!
Tips 2: Eit anna triks er å få trommisen til å kome ut i salen å høyre på mens ein annan fyr spelar trommer (husk å gje beskjed om at han skal spela så hart han kan) så får han sjøl høyre kor jævlig det er!
Tips 3, få tak i elektriske trommer og gje trommisen øyreklokker!
Tips 4: gje trommisen øyreklokker og send passe nivå med band og vokal men svin høge trommene. Da må han spela svakare for å få balanse og for å ikkje miste høyrselen.
Tips 5: Legg handuker over trommene og teip handuker på cymbalene, blir ein kanskje tøff og tørr lyd, prøv deg fram med forskjellige tykkelser!
Tips 6: viss ikkje nokon av desse triksa funker så ring ein "trommis"!
Tips 2: Eit anna triks er å få trommisen til å kome ut i salen å høyre på mens ein annan fyr spelar trommer (husk å gje beskjed om at han skal spela så hart han kan) så får han sjøl høyre kor jævlig det er!
Tips 3, få tak i elektriske trommer og gje trommisen øyreklokker!
Tips 4: gje trommisen øyreklokker og send passe nivå med band og vokal men svin høge trommene. Da må han spela svakare for å få balanse og for å ikkje miste høyrselen.
Tips 5: Legg handuker over trommene og teip handuker på cymbalene, blir ein kanskje tøff og tørr lyd, prøv deg fram med forskjellige tykkelser!
Tips 6: viss ikkje nokon av desse triksa funker så ring ein "trommis"!
Trond Øyre - Øyre Lyd
Less is more
Less is more
-
- Newbie
- Sted: Verdal
Hei!
Mange gode tips her.
Men kort oppsumert fra andre innleggene her er vel det at du må få trommisen og piansten og resten av bandet til å skjønne at det IKKE er di som har showet når det er vokal som skal fram.
Du må sammarbeide med bandet og resten av aktørene slik at en finner en middelvei.
All monitor lyd må være minimal.
Få bandet til å skjønne at di å låter bedre hvis resten av revygjengen høres med sine tekster
Og sist men ikke minst. Vanlige trommstikker er nesten skjellsord i denne sammenhengen. Splitt sticks. De hjelper ikke at trommisen klager over at han ikke får den rette lyden i skarpen. I denne sammenhengen er det nedprioritert.
MVH
Ole G. Hallager
Mange gode tips her.
Men kort oppsumert fra andre innleggene her er vel det at du må få trommisen og piansten og resten av bandet til å skjønne at det IKKE er di som har showet når det er vokal som skal fram.
Du må sammarbeide med bandet og resten av aktørene slik at en finner en middelvei.
All monitor lyd må være minimal.
Få bandet til å skjønne at di å låter bedre hvis resten av revygjengen høres med sine tekster
Og sist men ikke minst. Vanlige trommstikker er nesten skjellsord i denne sammenhengen. Splitt sticks. De hjelper ikke at trommisen klager over at han ikke får den rette lyden i skarpen. I denne sammenhengen er det nedprioritert.
MVH
Ole G. Hallager
-
- Pro Member Silver
- Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.
-
- Newbie
- Sted: Setesdal
Har var det mange bra tips.
Takk for det.
Fikk sving på sakene i dag.
Hengte opp ett scene teppe bak trommeslageren og satte opp en plexiglass plate mellom ham og scene, så når jeg til slutt skjønte at jeg fikk antydning til feed fra plexiglass plata og så fikk snudd den i riktig vinkel så gikk ting mye bedre.
tok en spansk en og sa at nå er der ikke mer monitor og hente, og utrolig nok ble det godtatt.
var ikke klar over at ett teppe bak trommeslageren kunne gjøre så mye, mange takk for det tipset, enkelt og billig.
Nå for jeg sove i natt.
Takk for det.
Fikk sving på sakene i dag.
Hengte opp ett scene teppe bak trommeslageren og satte opp en plexiglass plate mellom ham og scene, så når jeg til slutt skjønte at jeg fikk antydning til feed fra plexiglass plata og så fikk snudd den i riktig vinkel så gikk ting mye bedre.
tok en spansk en og sa at nå er der ikke mer monitor og hente, og utrolig nok ble det godtatt.
var ikke klar over at ett teppe bak trommeslageren kunne gjøre så mye, mange takk for det tipset, enkelt og billig.
Nå for jeg sove i natt.
Lærings kurven er ofte bratt.
- John Idar Bakke
- Pro Member
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Den som spør får som oftest svar... 

Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)
Sjekk http://www.johnib.no
Sjekk http://www.johnib.no
- Bechie
- Active Member
- Sted: Sandefjord
Har lært meg en VELDIG bra greie:
Det er bare idioter som IKKE spør
...det er slik man lærer...

Det er bare idioter som IKKE spør
...det er slik man lærer...

- Assuming is the mother of all fuckups!!!!!
Tlf. 915 22 579
Mail: kaivbech(at)gmail.com
Web: http://www.lysmann.no
Tlf. 915 22 579
Mail: kaivbech(at)gmail.com
Web: http://www.lysmann.no
-
- Pro Member
- Sted: Nøtterøy